Gå til innhold

Bremsestempel bak Ford Mondeo 2002-mod

Ranger emnet

torgeirendal

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått motstridende informasjon om hvordan jeg skal få inn stempelet på caliperen bak så jeg kan montere ny skive og nye klosser. Verkstedet sier jeg skal skru det inn ved hjelp av en unbrakonøkkel, to kompiser mener jeg må ha det spesialverktøyet de selger på Mekonomen/Biltema/Thorshov for å presse/skru inn stempelet mens en "Mondeo-elsker" mener helt bestemt at det bare er å presse stempelet inn med ei svær vannpumpetang.

Saken er at jeg har plukket av caliperen og begynte å skru stempelet (til høyre), men det skjer ingen ting. Faktisk kommer det heller mer ut enn inn, så det har blitt helt umulig å sette på de klossene som var fra før også.

Så nå er jeg i deep shit og lurer fælt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran går det fint å bruke tang for å presse tilbake stempel,men bak må man skru OG presse samtidig!

Og da må man ha verktøy egnet for oppgaven..

Har et "universalverktøy" som jeg bruker type Mekonomen,og på alle de forskjellige bilene jeg har byttet bakbremser (også Mondeo)på så har det fungert fint.

Noen ganger må jeg bruke en stor fastnøkkel pga. at anlegget på "mutteren" som skal stå imot godset på kaliper ikke er bredt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nyttig informasjon!

Jeg driver nemlig på førersia nå, og da skulle jeg ha skrudd links for å få den innover ikke sant?

Status er sikkert at jeg nå har skrudd den helt ut så gjengene ikke tar i det hele tatt.

Tror jeg bestiller et verktøy fra Mekonomen hvis ingen har en eurekaløsning på hvordan skru og presse samtidig.

:tillegg:

Kan man skru links med verktøyet fra Mekonomen? De har ikke hørt om at noen skulle ha det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til i går kveld med litt hjelp på førersia etter å ha tatt av hele kaliperen og lagt den på benken. Brukte faktisk en stor bred FIL til å skru inn stempelet. Men det medførte litt ekstra-arbeid med lufting og håndbrekkdemontering/montering.

På den andre sida skal jeg skru riktig vei med en gang så tenker jeg at det er gjort på 1-2-3!

Takker for info angående links-gjenging. Uten dette har jeg nok klødd meg i hodet enda.

:Tilleggsinfo:

Det verktøyet de selger på Mekonomen (498,-) kan bare skru vanlig høyre. Men på Biltema selger de et sett med mange forskjellige hoder/grep som kan skrues både links/rechts til 348,-. Jeg tror jeg skal kjøpe et sånt ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt noe problem med å skru inn stempelet med verktøyet mitt som er kun høyregjenget??

Er jo noen stempel som har styrepinner i tillegg til spor ,som skal gå i respektive spor i klossen også! de må også skrues tilbake..

Men ettersom de er "låst til klossen så går stempelet rett ut uten å rotere sakte.. :)

Ser jo på stempelet på hver enkelt bil om det har spor som verktøyet skal gripe inn i.. og dermed altså skal skrues inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider