Gå til innhold

Utregning Ampere

Ranger emnet


oledeg

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp jeg. Denne er litt vrien

 

Nå holder jeg på å finne ut hvor mange batterier jeg trenger i bilen min.

 

Hvis en har eksempel ett kinetik hc2400 på 128 ah, hva er formlen for å finne ut hvor mange Ampere ett batteri kan levere i eksempel 1 minutt ?

 

Jeg er egentlig ikke dårlig i matte, men de tallene jeg får opp virker så urealistiske.

Teamsjef For

Team Din-Bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vis batterier leverer 128 ampere i timen, bli det ikke 128/60

som blir 2.13 ampere i minuttet. er det ikke 2.13 ampere i minuttet da? hmm...

 

eventuelle formler :)

 

Ampere=i (Strøm)

Volt=U (Spenning)

Ohm=R (Resistans)

 

U=I*R

I=U/R

R=U/I

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ampere-time (1 Ah) er den mengden elektroner som i løpet av 1 time vil ha strømmet gjennom et tverrsnitt av en ledning i en elektrisk krets hvis det strømmengden (strømstyrken) i kretsen er 1 ampere.

 

En ampere-time er med andre ord en måleenhet for elektrisk ladning. Standard SI måleenhet for elektrisk ladning er coulomb, og måleenheten ampere-time er avledet fra coulomb.

 

1 Ah er det samme som 3600 coulomb. Det innebærer at antallet elektriske elementærladninger i 1 Ah er (eller tilsvarer) 22464 milliarder milliarder elektroner.

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

batteriet kan levere 128 ampere på en time før det utladet..tydelivis..fann på wikipedia:

 

Mange kjenner begrepet ampere fra sikringsskapet, da vi her finner sikringer som er dimensjonert for å tåle opp til en viss strøm før de «går», eller fra batterier der det står påstemplet en viss Ah-verdi (Amperetimer som betyr hvor mange ampere batteriet kan levere i en time før det er utladet). Til eksempel så betyr 24Ah at batteriet kan levere alt fra 1A i 24 timer til 24A i en time (men selvfølgelig også raskere enn 1 time på høyere belastning).

 

f.eks trekker bilen 1 amper i timen kan du stå i 128 timer før batteriet er utladet:)

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at formelen blir noe som hmm...

 

ampere i timen(du har på batterie(ne) delt på konstant trekkstrøm(ampere)

 

 

da får du vel svaret i timer hvor lenge du får stå å spillet musikk :) men du trenger jo startstrøm å da;) hehe

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks det batteriet trådstarter refferer til skal maks ha ett strømtrekk på Amps: 2600

 

skjønte ikke det der jeg, amps=ampere?? 2600 ampere?

 

et batteri "trekker" vell ikke strøm? det gir ifra seg strøm for så å bli ladet opp av dynamo vil no jeg si da men...

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kinetik batteriet er gele batteri slik som jeg ser det. er ett tett design så man kan vertfall ikke etterfylle noe.

 

hvordan kan man skade det batteriet? gelè batterier kan lades ut x antall ganger sies det, utn at batteriet tar skade av det...

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår