Gå til innhold

Speedometer trøbbel

Ranger emnet

Avant 100

Anbefalte innlegg

Har trøbbel med et speedometer på en 92 mod Audi 100 Avant. Det fungerer fra o - 30km av og til, knakker jeg i dashbordet går det opp til hastighet iblandt men regulerer ikke i takt med hastighet. Nåla går ned igjen når jeg stopper. Har prøvd nytt speedometer og det fungerte ok fra o - 50 km men ville ikke gå over det før jeg knakka i dashbordet da går det opp men da går det ikke lenger ned enn til 60 km når jeg har stoppet. har prøvd ny føler også men ga ingen forskjell. Har tatt ut panelet og loddet over endel punkter og sjekka kontakter men de ser fine og blanke ut. Hva kan være feil? noen som har erfart tilsvarende eller har en ide om hvor feilen ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka kontakt på gearkassa og den er ren og blank og sitter godt og gir god kontakt. Føleren/giveren er også ny så den er iorden. Den gamle var således også i orden da ingen forskjell merkes. Kabel ser hel ut og det merkes intet brudd, da må det isåfall være inne i den grove samlestrømpa for den og alle andre kabler som går til dashbordet. Men hadde det vært brudd hadde det vel ikke vært noen reaksjon noen gang. Flere ideer om mulige feil mottas med takk. Kan det være i elektronikken, motstander, dioder og ic kretsene på printet bak instrumentene? Noen som har erfart noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Kontakta en hyggelig kar på Norsk Speedometerservice som sa at det var feil på mitt gamle speedometer og også på det nye jeg hadde fått prøve fra Audi forhandler. Forhandleren gjorde meg oppmerksom på at asken med det nye speedometeret hadde vært åpnet men uvisst av hvilken grunn. Henvendte meg derfor dit igjen og fikk et annet nytt speedometer for å prøve og nå er alt i orden. Det var altså kun speedometeret det var feil på og karen på Norsk Speedometerservice visste så absolutt hva han snakka om. En stor takk til ham, VW / Audi, Skedsmo, og også for svar på dette forumet.

Hilsen en nå fornøyd AUdi eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider