Gå til innhold

Ungdommer skal ikke få lov til å kjøre om natten!

Ranger emnet

eXNCCC

Anbefalte innlegg

Var vel ikke akkurat jeg som begynte med politikk-preik her..

Ikke jeg heller poenget her er at quote systemet ikke går som en pyramide ettersom jeg bare svarte på en post angående politikk og du dro posten min ut som om jeg var en slem offtopicer :P

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tittelen på tråden er muligens litt misvisende, for hvis jeg husker riktig, så var det vel snakk om at dette skulle gjelde alle som tok lappen? Ikke bare ungdommer? Det er jo i og for seg flest ungdommer kontra "voksne" som tar lappen, men det er ikke poenget.

Poenget er vel at de vil forhindre at uerfarne sjåfører skal gjøre teite ting når de akkurat har fått lappen...?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Order deg. Hvorfor heller ikke gi oss en større sjanse til å tilegne oss kontroll og erfaring ved mer banekjøring arrangert av politiet / Statens Vegvesen? Det er jo et mye bedre forslag enn det der.

Ender bare opp med masse riskokere som skal "drifte" og herje rundt på bane anlegget og ødelegger for de som faktisk vil tilegne seg litt erfaring med sitt kjøretøy.

Blir man med i en interesse organisasjon slik som BMWCN/nissan klubben osv, så har de som regel bane treff. Der får man muligheten til å kjøre på bane. Men det er det å gidde å sjekke litt rundt på nettet om slike ting.

Man kan vel også møte opp på Girls Go Fast treffene med parykk og pingle stemme og skylde på altfor sen pubertet.:spin

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen på tråden er muligens litt misvisende, for hvis jeg husker riktig, så var det vel snakk om at dette skulle gjelde alle som tok lappen? Ikke bare ungdommer? Det er jo i og for seg flest ungdommer kontra "voksne" som tar lappen, men det er ikke poenget.

Poenget er vel at de vil forhindre at uerfarne sjåfører skal gjøre teite ting når de akkurat har fått lappen...?

Nei, dessverre.

Havarikommisjonen foreslår at Statens vegvesen må se på muligheten for å innføre graderte førerkort og kjørerestriksjoner for ungdom.

Det kan bety at ungdom som akkurat har fått lappen, ikke kan kjøre bil på natten og ikke kan ta med hele vennegjengen i bilen.

:(

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra.. Kjører alltid mye penere når jeg har kompiser osv i bilen. Men når jeg er alene, så kan det gå litt fort.. Så blir mer tid til å kjøre gris for min del da :lol:

Er jo logisk å ikke kjøre så jævlig når man har andre i bilen, men er kanskje alene om å være 18 og ha sånne meninger? :P hehe

88 Ford sierra Cosworth (sommerbil)

99 Audi S4 (konebil)

95 Ford Scorpio Diesel (Brukstralle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bare kan få komme med et lite innspill så må jeg bare nevne dette med fotobokser. Jeg kjører selv til skolen som ligger en liten time unna der jeg bor (Kjører heldigvis en ny og sikker golf). På den strekningen jeg kjører er det 7 eller 8 fotobokser, og i Norge er det ca 300 av dem alt i alt. Innen 2009 skal det være 800-900 fotobokser sammenlagt i Norge i følge lørdagens Aftenposten, og det får meg til å tenke. Når jeg kjører til skolen er det sånn at jeg holder lav fart hele veien når jeg vet eksakt hvor de fotoboksene er? Nei, det gjør jeg nok desverre ikke. Det er heller sånn at jeg holder god fart mellom dem og bremser ned rett før. Er det bare meg som gjør slik? Nei, det er det nok heller desverre ikke. Hvorfor i helvete skal de bruke de pengene på sånne billige løsninger som ikke kommer noen til gode, når det de for eksempel kan gjøre er å legge blokker mellom motgående felt og ha noen sånne dobbeltfiler av og til der de ikke har mulighet til å ha det hele veien? Undersøkelser viser jo at det er den eneste løsningen virkelig fysisk fungerer når uhellet først er ute? Faen jeg blir irritert!

Noen barn er brune som et nystekt brø'

Noen barn er gule og noen barn er rø'

Noen barn er hvite, noen nesten blå.

Meget er forskjellig - men det er utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bare kan få komme med et lite innspill så må jeg bare nevne dette med fotobokser. Jeg kjører selv til skolen som ligger en liten time unna der jeg bor (Kjører heldigvis en ny og sikker golf). På den strekningen jeg kjører er det 7 eller 8 fotobokser, og i Norge er det ca 300 av dem alt i alt. Innen 2009 skal det være 800-900 fotobokser sammenlagt i Norge i følge lørdagens Aftenposten, og det får meg til å tenke. Når jeg kjører til skolen er det sånn at jeg holder lav fart hele veien når jeg vet eksakt hvor de fotoboksene er? Nei, det gjør jeg nok desverre ikke. Det er heller sånn at jeg holder god fart mellom dem og bremser ned rett før. Er det bare meg som gjør slik? Nei, det er det nok heller desverre ikke. Hvorfor i helvete skal de bruke de pengene på sånne billige løsninger som ikke kommer noen til gode, når det de for eksempel kan gjøre er å legge blokker mellom motgående felt og ha noen sånne dobbeltfiler av og til der de ikke har mulighet til å ha det hele veien? Undersøkelser viser jo at det er den eneste løsningen virkelig fysisk fungerer når uhellet først er ute? Faen jeg blir irritert!

Noe som di er begynnt å bruke, og har brukt ei tid på nokre strekninger med fotobokser er gjennomsnittsfart.. altså kjører du fort mellom kvar fotoboks, vil allikevell farten totalt bli for høg og du får bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har man jo ikke lov til å kjøre bil med mindre kjøringen har et formål. Så egentlig trenger vi ikke denne loven.

Nei.. men strengt tatt...ALL kjøring har et formål. Om det så er å kjøre 15 ganger gjennom byen for å møte/finne kompisene sine som er på bensinstasjon-til-bensinstasjon-runden,så ER DET ET FORMÅL. Nemlig å forflytte seg fordi man ønsker sosialt samkvem med likesinnede,og¨å nekte folk da å gjøre dette er faktisk etter min mening diskriminering...leser man lovteksten om diskriminering,så mener jeg den faktisk kan tolkes som at loven om "formålsløs" kjøring faktisk bryter norsk lov... :coplight

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som di er begynnt å bruke, og har brukt ei tid på nokre strekninger med fotobokser er gjennomsnittsfart.. altså kjører du fort mellom kvar fotoboks, vil allikevell farten totalt bli for høg og du får bot.
Det brukes ikke... Det ble dømt nord og ned av datatilsynet mener jeg det var..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...hva om 16 åringer ikke får kjøre om natta da? eventuelt "ferskiser" også da hvis det var det i bildet...altså 18 åringer...

Er det i hele tatt gjennomførbart for Politi/BT??

Ska de ha kontroller hver bidige natt de da?

Nei, det tror jeg de ikke har nok ressurser til gitt, da blir det bare sånn at 16/18 åringene kjører alikevell om natten å jungeltelegrafen rår!!

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. men strengt tatt...ALL kjøring har et formål. Om det så er å kjøre 15 ganger gjennom byen for å møte/finne kompisene sine som er på bensinstasjon-til-bensinstasjon-runden,så ER DET ET FORMÅL. Nemlig å forflytte seg fordi man ønsker sosialt samkvem med likesinnede,og¨å nekte folk da å gjøre dette er faktisk etter min mening diskriminering...leser man lovteksten om diskriminering,så mener jeg den faktisk kan tolkes som at loven om "formålsløs" kjøring faktisk bryter norsk lov... :coplight

quoter den litt jeg....Det er bra ja :) ble stoppet engang om det der jeg! Alle i bilen sa klart at formålet var "Sjekking av DAMER" :D Stakkars mannen måtte bare la oss kjøre videre, men det saken egentlig var at naboene like ved hadde klaget på bilstøy (faen ikke min skyld at de bosetter seg i sentrum!)Det verste var jo at klokka ikke var 11 på kvelden engang! Det var midt på lyse dagen...hørt på makan..

hva skal 16 åringer gjøre ute om natta?

De har da vell like mye ute om natta å gjøre de som vi har? Eller?

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider