Gå til innhold

vansklig og få i gir, slitt clutch? Lada Niva

Ranger emnet


Torodd

Anbefalte innlegg

Bil: Lada niva 82" 1600

 

Clutchen er slitt, det vet jeg fordi når jeg setter bilen i et høyt gir så slurer bilen vis jeg gir på. (har prøvd og justere clutchen, men det hjelper ikke)

 

Det som jeg syns er litt rart er at når bilen blir varm begynner bilen og bli extremt vansklig og sette i gir, nesten umulig. Det eneste gire som glir ganske lett inn er revers, men da smeller det skiklig. akoratt som om clutchen ikke klarer og fri helt.

 

(bilen er lett og få i gir når den er kald)

 

vis vi stopper bilen og kommer tilbake dagen etter går bilen fint i gir helt til den blir varm igjen.

 

kan dette komme av at clutchen er slitt eller kan det være clucth sylinderen det er noe gale med??

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil: Lada niva 82" 1600

 

Clutchen er slitt, det vet jeg fordi når jeg setter bilen i et høyt gir så slurer bilen vis jeg gir på. (har prøvd og justere clutchen, men det hjelper ikke)

 

Det som jeg syns er litt rart er at når bilen blir varm begynner bilen og bli extremt vansklig og sette i gir, nesten umulig. Det eneste gire som glir ganske lett inn er revers, men da smeller det skiklig. akoratt som om clutchen ikke klarer og fri helt.

 

(bilen er lett og få i gir når den er kald)

 

vis vi stopper bilen og kommer tilbake dagen etter går bilen fint i gir helt til den blir varm igjen.

 

kan dette komme av at clutchen er slitt eller kan det være clutchsylinderen det er noe gale med??

 

Bytt clutchen, den er jo likevel slitt (slurer).

Slik slitasje kan også føre til at slaven ikke har slaglengde nok lenger. Bytter du clutchen bør du også overhale master/slavesylinder, om ikke annet så for å få ut all møkka som samler seg der etterhvert og som IKKE kommer ut ved lufting.

Er sylindrene OK så er jo ikke dette noen kostnad utover tiden det tar (omtrent null). En ny lamell er også som regel alltid uten kast, så da fjerner du den potensielle feilen også.

Sjekk forøvrig veivas endeslark...

 

Har du luftet clutchen?

Tar clutchen langt inne?

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått til invistering av clutchsett til bilen fra bil extra.

 

Da jeg holt på og bytte clutchen la jeg merke til at jeg kunne dra svinghjulet fram og tilbake ca 0,5 cm, Det er vel ikke helt bra... for svinghjulet er vel festet til veivakslen...

 

Men uansett så har jeg nå byttet clutch å bilen. Ladaen går fortsatt lett i gir etter 30 min kjøring, så jeg regner med at det var slitt clutch som var hovedproblemet. Det fukter bitte litte granne fra clutch sylinderen også.

 

bilde av "vidundere" på sin jomfrutur med ny clutch

 

Bilde007.jpg

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått til invistering av clutchsett til bilen fra bil extra.

 

Da jeg holt på og bytte clutchen la jeg merke til at jeg kunne dra svinghjulet fram og tilbake ca 0,5 cm, Det er vel ikke helt bra... for svinghjulet er vel festet til veivakslen...

 

 

Bilde007.jpg

 

5 mm endeslark er nok betydelig mer enn det skal være.

Dette kan igjen føre til andre problemer.

Du burde byttet lagrene når du hadde ute motoren, tar jo bare en times tid for alle lagrene....

...men pytt, funker det så funker det... ;-)

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare girkassa som har vært ute av bilen (det var vansklig nok hjemme i garasjen) har en reservemotor liggende og der er det ikke slakk. men så lenge bilen ikke slurer og går lett i gir så får det heller være litt slakk, det er jo lada...

 

gleder meg til og heve bilen, har noen støre hjul liggenes også

(30x9.5r 15) :D

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår