Gå til innhold

98-mod framseter i en 99-mod?

Ranger emnet

skogbjørn

Anbefalte innlegg

Jeg har i kveld montert skinnseter fra en V70 98-mod i en V70 99-mod.

Jeg så at på de setene jeg tok ut var det 3 kontakter mens på de nye, som er ett år eldre, så var det bare en kontakt.

På de jeg tok ut var det en stor hvit kontakt, en litt mindre grå og en liten grønn. På de nye var det bare den store hvite.

Jeg koblet den store hvite og startet bilen. Da blinket varsellampen for srs (sideairbag) og begynte å lyse permanent etter en stund. På begge sete-settene står det at det er srs, men jeg regner med at de manglende kontaktene har noe med dette å gjøre?

Etter monteringen, så virker setevarmen, så jeg regner med at den store hvite er strøm til denne?

Noen som kan gi meg tips på hvordan løse dette?

Skogbjørn

2000 Volvo S40 1,8i

1999 Volvo V70 2.0LT

1970 Chevrolet Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er at de setet som satt i er det airbag i siden.

bilen sier naturlig i fra nåt du tar bort de.

den andre kabelen er til varme i rassen.

den tredje tror jeg er til en sensor som sier ifra om det sitter noen i setet.

det som er da er at du må deaktivere den funksjonen i AirBag hjernen, vet ikke om det er mulig men Volvo er altids behjelplige med slikt. Kan hende det bare en en liten enkel opperasjon.

SnurrDass

Mazda Rx-7 84mod. TIC

Volvo V70 2.0 LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er airbag også i de setene som er montert, men jeg har fått følgende forklaring i dag fra Nokas på Norsk Volvoforum:

"Airbagene i setene på v70, hadde skille i 99.

De gamle setene har en krasj-føler innebygd i setet. De har derfor ingen tilkobling under setet. På de nyere(99-) styres SIPSbagene fra hovedstyreenheten for airbag, og har derfor kontakt under stolen.

Man kan derfor ikke uten videre sette nyere seter, i eldre V70, og omvendt.

Det som kan gjøres er å ta av setetrekket og bytte om airbagene.

Har man en nyere V70, med eldre stoler, kan man montere Volvos "Dummy" for airbag under hver stol. Disse brukes egentlig for å koble ut passasjerairbag ved bruk av barnestol, og har samme motstandsverdi som en airbag. Man lurer derfor styreenheten til å tro at airbager er tilkoblet, og lampe for feil vil ikke lyse.

SIPSbag vil fungere likevel, etter som man har en eldre stol med innebygd føler."

Link til saken:

Norsk VolvoForum.no :: Vis Temaet - SIPS på V70

Får se om det blir flytting av airbagen eller dummy for å lure styreenheten. Kommer nok an på pris og arbeidsmengde. :)

2000 Volvo S40 1,8i

1999 Volvo V70 2.0LT

1970 Chevrolet Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider