Gå til innhold

Ansvar for at hengeren er festet skikkelig

Ranger emnet

jonkare

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon gående på jobben der A mener at det er utleier av hengeren sitt ansvar at festet for tilhengeren er i orden. B mener at leier av hengeren plikter å påse at hengeren henger skikkelig fast i bilen og plikter å sjekke at tilhengeren er i stand.

I dette tilfellet har A leid en henger og fått bilen skadet grunnet en feil ved feste på hengeren slik at denne kom inn gjenom bakluken på bilen. A mener det er utleiers ansvar mens B mener han skulle sjekket hengeren før han kjørte.

Finner ikke dette i noenlover eller forskrifter, noen som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tenkt situasjon hvor en person blir stoppet av politiet med en tilhenger i ikke forskriftmessig/forsvarlig stand vil vel det være et problem mellom fører og politi, ikke eier og politi?

Eier har vel et visst ansvar for å holde hengeren i orden, spesielt om den blir lånt bort, men like fullt ville/har jeg trodd at det er førers ansvar å kontrollere.

(Står det ikke noe i veitrafikkloven om at man skal kontrollere kjøretøy HVER gang man skal bruke det?)

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror føreren har ansvaret. Nå vet jeg ikke hvor dumsikkert tilhengeren henger på tilhengerkula, men den skal ikke sprete av sånn uten vidre med mindre låsemekanismen ikke løste ut når den gikk på kula. Føreren må påse at hengeren henger skikkelig på. Enten ved å fysisk ta godt tak i hengerdraget og løfte det eller ved å sveive bærehjulet på hengeren ned slik at hekken på bilen løftes litt. (Ikke løfte hekken så mye at bakhjulene letter, men kun litt på fjæringen så man ser at hengeren henger på)

Når det gjelder hengrens tekniske stand har føreren gjerne begrenset kompetanse og mulighet for å kontrollere den utover lys, dekk og kanskje svekkelser i hengerkonstruksjon på grunn av rust eller korrosjon. Hengere er vel unntatt fra periodisk kontroll, men jeg tror føreren har ansvaret selvom det er mangler han ikke kan avdekke visuelt. Tenker da på bremser, hjullagere, stempel i drag og andre ting hvis det er så mye mer.

Skulle jeg ta feil, er det nok bilens forsikring det går på uansett, hvis det skjer noe med hengeren under turen.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Da henviser jeg til Vegtrafikkloven § 23, "Ansvar for kjøretøyets stand m.m.":

"Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand."

End of discussion :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider