Gå til innhold

Forbedre lyd i golf iv

Ranger emnet


Torskri1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ute etter å forbedre lyden i bilen, jeg er ikke noen ekspert på dette området og jeg stiller ikke voldsomme krav.

Utstyre jeg har idag er som følger:

99 mod golf iv/m orginal fronthøyttalere

Sony cdx-gt700

 

Det jeg lurer på er om jeg bør sette inn to høyttalere i bakdørene hvor det er allerede laget en plass, eller evt en annen plassering..

Også om noen av dere vet hva slags størrelse jeg eventuelt måtte trenge for dette.

Hører for øvrig mest på rock og slikt om det har noe hensikt å vite. Ønsker heller ikke lage den store utgiften av dette.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kanskje en enklere jobb i og med at det ikke ligger ledning til dørene bak.. Ingen vits med høyt i hyllen bak heller? Hvor mye vil en forsterke hjelpe på ca? jeg trenger ikke mye bass osv, vil bare ha litt mer å gå på om dere skjønner

 

Vil uansett anbefale deg å bytte ledninger. I de orginale høytalerene i Golf IV er det masse koblinger og sånn mellom diskant og midbass (noe ala et delefilter tror jeg) som ikke egner seg å bruke når du skal bytte de ut. Du trenger også å kjøpe et nytt mellomstykke for å bruke andre høytalere enn orginale. Du kan selvsagt lage disse selv og ved å skjære ut et par stykker MDF/spon. De orginale må du nesten ødelegge for å få ut de gamle høytalerene.

 

Når det gjelder forsterker vil det selvsagt lønne seg, men det blir fort veldig mye dyrere og er selvsagt en del mer arbeid.

 

Jeg vil anbefale deg å legge pengene å et godt frontsett og se hvordan det blir først. Er du ikke fornøyd da, kan du oppgradere senere.

Av frontsett mener jeg du bør se på Focal, Hertz og Rainbow. Alle disse har fokus på ren og pen lyd.

Focal - ICE AUDIO AS

Hertz - ¤¤ Velkommen til Installbay.no ¤¤

Rainbow - Transmedia International - www.transmedia.no

 

Selv hadde jeg rainbow SLC kick i min Golf IV (finnes vel ikke lenger, men er det jeg vil kalle et fornuftig frontsett. Ikke av de billigste, men heller ikke de dyre for det jeg vil kalle spesielt interesserte). Å legge et par tusenlapper i frontsett vil du ikke angre på tror jeg! Jeg angret hvertfall ikke.

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ute etter å forbedre lyden i bilen, jeg er ikke noen ekspert på dette området og jeg stiller ikke voldsomme krav.

Utstyre jeg har idag er som følger:

99 mod golf iv/m orginal fronthøyttalere

Sony cdx-gt700

 

Det jeg lurer på er om jeg bør sette inn to høyttalere i bakdørene hvor det er allerede laget en plass, eller evt en annen plassering..

Også om noen av dere vet hva slags størrelse jeg eventuelt måtte trenge for dette.

Hører for øvrig mest på rock og slikt om det har noe hensikt å vite. Ønsker heller ikke lage den store utgiften av dette.

 

Takker for svar!

 

Jeg ville ha startet med å bytte ut den Sony spilleren med en Pioneer eller Alpine spiller og satt inn ett bra frontsett som f.eks Hertz HSK165 eller Fusion Powerplant PP-CM65.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha startet med å bytte ut den Sony spilleren med en Pioneer eller Alpine spiller og satt inn ett bra frontsett som f.eks Hertz HSK165 eller Fusion Powerplant PP-CM65.

 

Helt enig. Et anlegg blir aldri bra dersom du har dårlig headunit. Jeg vil tro du merker like stor forandring i ditt tilfelle om du bytter spiller, enn om kobler til en forsterker.

Faktisk vil du få mye mer ut av de orginale høytalerne dine ved å bare bytte spiller også.

Jeg kjørte en god stund med orginale fronthøytalere og Pioneer DEH-P77MP, og det var faktisk helt greit lyd. (i forhold til når jeg kjøpte bilen med en Panasonic cheap-cheap-spiller)

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vel, nå har jeg byttet ut de orginale høyttalerene, men jeg sysn nesten jeg fikk dårligere lyd, de spiller lavere og synes lyden generelt sett er dårligere. Kan noe være koblet feil? Måtte kutte den orginale VW koblingen da denne ikke passet inn. Eller må jeg ha forsterker.Det nye frontsettet er 17cm pioneer av nyeste slaget og skal jo være rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg byttet ut de orginale høyttalerene, men jeg sysn nesten jeg fikk dårligere lyd, de spiller lavere og synes lyden generelt sett er dårligere. Kan noe være koblet feil? Måtte kutte den orginale VW koblingen da denne ikke passet inn. Eller må jeg ha forsterker.Det nye frontsettet er 17cm pioneer av nyeste slaget og skal jo være rimelig bra.

 

Original-høytalerene i golfen er forholdsvis lettdrevne. DVS at de spiller "greit" med bare en spiller. Hvis du har satt inn mere tungdrevne høytalere, så vil de da ikke klare å levere like mye lyd, med samme tillgjengelig effekt, noe som du nå opplever..

Hvilket Pionner sett er det du har montert da?

Det kan jo også tenkes at noen av ellementene ikke er i fase, og lyden vil utligne seg. Enket å sjekke dette er hvis du kjører balanse, og det låter mere, hvis f.eks bare v side spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original-høytalerene i golfen er forholdsvis lettdrevne. DVS at de spiller "greit" med bare en spiller. Hvis du har satt inn mere tungdrevne høytalere, så vil de da ikke klare å levere like mye lyd, med samme tillgjengelig effekt, noe som du nå opplever..

Hvilket Pionner sett er det du har montert da?

Det kan jo også tenkes at noen av ellementene ikke er i fase, og lyden vil utligne seg. Enket å sjekke dette er hvis du kjører balanse, og det låter mere, hvis f.eks bare v side spiller.

 

Jeg har kjøpt disse: TS-E1776 Pioneer Universalhøyttalere - Bilunderholdning

 

Er det sannsynlig at jeg burde kjøpe en forsterker, evt forslag til en ikke altfor dyr en? Hvor mye koster det å få slikt noe montert ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget en liten ting når jeg var ute å kjørte isted, prøvde å regulere på forksjellige innstillinger som å deaktivere diskanten som sitter opp i dørkanten(original) Da merket jeg at lyden ble voldsomt mye svakere, det virker nesten som om diskanten overdøver høyttalerene. For anlegget spilte meget lavt når jeg slo av diskanten:S Kan dette være noe å gå utifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår