70' Chevelle Skrevet Desember 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2007 Jeg har kjøpt en 1979 Park Avenue, som har fått en 1990 350 TBI -transplantasjon. Når jeg først fikk den var det problemer med ujevn og lav tomgang, slik at motor stoppet lett. Jeg byttet alt av tenningsdeler, IAC med mer. Etter dette har det gradvis gått over til å bli slik at motor har meget høyt tomgangsturtall, spesielt når den er varm. Vi snakker over 2000 rpm. Jeg har kjørt lengre turer slik at den nye IAC skulle få nullstilt seg, slik manualen sier. Jeg har sprayet med stargass over alt, finner ingen lekkasjer. TBI pakning er byttet. Pluggene ser ganske normale ut. Jeg frykter jo at det kan være innsugspakningen som lekker et eller annet sted, men ville motor ha gått såpass fint i tilfelle? Den er ganske grei og normal å kjøre med ellers. Har som sagt prøvd med startgass. Men mye peker på at det er vakumlekkasje et sted, har av og til merket at boosteren fungerer dårlig. Boosteren kan imidlertid utelukkes, har prøvd å tette den slangen. Så er det noen som har erfart defekt innsugspakning tidligere, og kan gi meg noen råd der? Gidder liksom ikke plukke fra hverandre alt sammen uten å vite at den er defekt. Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Desember 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2007 Den eeste sikkre måten å kontrollere falskluft er å blokkere spjellhuset slik at du kveler motoren. startgas er ikke pålitelig sånn sett. Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Desember 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2007 Har du sjekket at gasreglaget på tbi enheten går helt tilbake? Jeg måtte sette en fjær på min, for å trekke den tilbake, rett å slett en god gammeldags returfjær :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet Desember 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2007 Jeg blokkerte TBI'n helt nå for å finne vakumlekkasjer, takk for tipset. Jeg fant noen små lekkasjer og motor gikk merkbart bedre etter jeg fikk byttet disse slangene. Og defekt innsugspakning kan definitivt utelukkes - takk og pris. Men fremdeles er tomgangsturtallet meget høyt, tror det er over 3000 rpm faktisk. Det er nødt til å være noe kødd med IAC'n... skal prøve å bytte tilbake til den gamle hvis jeg finner den. Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet Desember 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2007 Har du sjekket at gasreglaget på tbi enheten går helt tilbake?Jeg måtte sette en fjær på min, for å trekke den tilbake, rett å slett en god gammeldags returfjær :-) Jeg går ut ifra at du mener det vanlige gasspådraget, vipping av spjeldene? Det går tilsynelatende helt tilbake, klarer i hvert fall ikke dytte den lenger med kraft. Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Desember 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2007 Ikke uvanlig at spjeldakslingene er slitte og at de suger inn litt luft her. Mange TBI motorer er programert for unødvendig høy tomgang, men 2-3000 er jo for mye selvsagt. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Desember 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2007 3000 omdreininger! Den skal være på ca. 700! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tussi18 Skrevet Desember 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2007 Bare spør litt her: hva er TBI? er det diesel v8 eller hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Desember 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2007 Lov å søke litt på nett :) TBI = Throttle Body Injection Throttle-body injection (called TBI by General Motors and Central Fuel Injection (CFI) by Ford) or single-point injection was introduced in the mid-1980s as a transition technology toward individual port injection. The TBI system injects fuel at the throttle body (the same location where a carburetor introduced fuel). The induction mixture passes through the intake runners like a carburetor system, and is thus labelled a "wet manifold system". The justification for the TBI/CFI phase was low cost. Many of the carburetor's supporting components could be reused such as the air cleaner, intake manifold, and fuel line routing. This postponed the redesign and tooling costs of these components. Most of these components were later redesigned for the next phase of fuel injection's evolution, which is individual port injection, commonly known as MPFI or "multi-point injection". TBI was used extensively on American-made passenger cars and light trucks in the 1980 to 1995 timeframe. Fuel injection - Wikipedia, the free encyclopedia Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet Desember 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2007 Det ordna seg :) Kun pakningen til IAC som var sprekt. Dro til uten pakning og da gikk motoren perfekt... er ofte ikke rare greiene som skal til når du først finner feilen :p Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.