Gå til innhold

E85 vs BF98

Ranger emnet

Colli

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå er snart bilen min klar med b230fk, og jeg vil i den anledning foreta et lite eksperiment. Vi har tidligere testet ut myten/påstanden om at konfilter øker bilens effekt med 10% +- (for film se:

).

Det som skal skje nå er at jeg kjører bilen min på rulle på ren BF98 2 runs. Etterpå vil det bli brukt max forsvarlig mengde E85 på motoren min, og 2 nye runs. Effektkurvene vil så bli sammenlignet og publisert på forumet.

Hvis noen andre har utført slike tester før, så vil jeg gjerne se resultatene av det.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøre ren E85 trengs det 30% mer drivstoff. Med en chip/høyere bensintrykk, større dyser, lengre åpningstid, reflashet ECU etc etc er dette ingen sak å fikse. Så hvis man fyller 50/50 så trengs det egentlig ikke mer enn 15% mer drivstoff i forbrenningen. Med en bil som kjører chip og fet blanding, så går nok dette greit.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo Saab 9-5 30hk+ ved kjøring på E85 kontra bensin..

Men sef. greit å se forskjellen på en B230 også!

Skal dette testes så må jo blandingsforholdet være noenlunde likt på begge typene drivstoff.

Altså like fet blanding på BF98 som på E85 :)

Dysene dine strekker til ved økningen av bensintrykk?

Blir tenninga optimal? Er vel en kurve her også som blir regulert av bankesensor. men den er vel likevel en "fast kurve" laget for bensin?

Siden E85 tåler endel høyere fortenning...

Er vel der mye av effektøkninga ligger, sammen med høyere oktantall og bedre kjølende egenskaper hos alkohol sef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med like feit blanding så mente jeg samme,i prosent ifra optimalt (eller om det er optimalt) i forhold til hverandre!!

Vet jo sef. at man må ha litt mer av E85 suppa siden den har et annet blandingsforhold sånn sett...

En chippa turbomotor går gjerne litt fett på full belastning,så for å få et mest mulig korrekt sammenligningsgrunnlag så må du gi den nok E85 så den går like fett som den gjorde med bensin.

Eller om den da får optimalt med bensin så må det samme være tilfelle med E85.. :)

Spurte også om dysene dine var store nok når du må skru opp bensintrykket for å klare å mate på nok suppe for å komme på "samme" blanding i prosent!

For å klare å oppnå 30% mere suppe så må vel trykket opp ca. 60% eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok godt for biodisel jeg. Bruker det sjølv og synast bilen gjeng veldig godt og lydløst. også er det godt at f0orgassærn får litt ekstra smøring. Har hatt 5 volvorer tidligere. " med bensin, 2 med turbodisel og den eg har nå med biodisel. ingen tvil om hvilken som e best.

Hva fikk deg til å bytte fra turbodiesel til biodiesel...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motor som går på E85 går optimalt på AF-forhold 9.765:1, mot bensin 14,64:1. Så kan man beregne optimal AF-verdi med vanlig prosentregning. Verdt å huske på er at man bør kjøre fetere blanding enn 9,765 ved høy belastning, under trykk, ned mot 7,0. Det er dog ikke like viktig å legge på veldig fet blanding på toppen med E85, siden etanolen gir mye lavere eksostemp enn bensin.

Fordelen med å kjøre på E85, bortsett fra utslipp av CO2, er at E85 har en bankefasthet tilsvarende noe sånt som 105-oktan. Det betyr at tenningsbank i praksis er fraværende, og man kan kjøre mer fortenning. Likevel må man være forsiktig. Ved for mye fortenning oppstår det likevel et problem med for høyt sylindertrykk, så man må begrense seg. Problemet er at man ikke får beskjed fra bankesensoren før det er for sent og du har bøyd en råde, så her må det erfaring til.

På noen 200sx'er har det blitt hentet ut over 400hk på E85 med turboer ratet til 350hk. Siden eksostempen ikke er noe stort problem lengre kan man hente ut mer effekt før original motorinnmat takker for seg.

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er game, jeg er også med på å teste:

b230f, original stand. BF98 vs. bf98 + 10% E85.

Jeg vet b230f klarer 10% E85 av egenerfaring, men jeg vet ikke om dette gir noe reell effekt.

På b230f er det vel muligens mer interessant å vite hvordan avgassene endrer seg, ved å blande i 10% e85? kan vel spare mange her problemer ved EU kontroll muligens :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider