Gå til innhold

Hjelp med kobling av anlegg, forsterkeren klikka..

Ranger emnet

tiberius

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har seg nå slik at jeg forsøkte å koble anlegg i bilen min i går. Skulle koble en subkasse med to elementer, drevet av en Soungmagus x3200.

Følgende ble gjort;

- Signalkabel med remote trukket bak til bagasjreom.

- Plusskabel fra batteri med sikring omlag 30cm fra batteri trukket bak til forsterker.

- Koblet forsterker og elementer sammen.

- Jordet forsterkeren i bart metall i bagasjerommet (skrudd fast).

Mener at alt som skal gjørs, ble gjort?

Så kommer da kunststykket:

Kobler på strømmen og starter opp bilen. Jada, forsterkeren skrur seg på og begynner å lyse fint, MEN så.. uten at vi har rukket å skru opp volum en gang begynner forsterkeren plutselig å spy ut tykk hvit røyk. Skrur av bilen og kobler fra batteriet, men forsterkeren fortsatte å spy røyk noen minutter.

Sikringen på plusskabelen er fortsatt intakt..

Jeg lurer rett og slett på hva i all verden som skjedde?? Er stygt redd for at forsterkeren har gått dunken nu, har ikke få testet den i etterkant men regner med det.

Er rimelig sikker på at strømkabelene er store nok, sikringen er hvertfall god nok fordi den fulgte med strømkablene... Kan det være en sikring i forsterkeren som er for liten kanskje?

Hjelp..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kabelsko på strøm, remote og jord på forsterkeren? Hvis du bare stapper ledningsstumpene inni der, kan dem ta borti hverandre noe som resulterer i røyk.. Og forsåvidt svidde sikringer.. Er sikringene på forsterkeren gåen?

Har forsterkeren funka før?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres ut som du har fullstendig kokt ut en stor kondensator eller grilla en motstand, uannsett kommer det til å koste deg hvertfall tusenlappen å få det ordna. Jeg vil og tro at det er snakk om kortslutning. Kortslutningen kan og sitte på høyttalersiden men det skal den egentlig tåle, så da var det noe feil i utgangspunktet, Om det er hjemmesnekra høyttalere eller du har forsøkt en morsom brukopling så har du et par feilkilder der og du kan tenke på. Rydd alt du kan og førsøk å slå den på igjen, film hva som skjer hvis du kan og legg det ut på youtube for alles underholdning og.

lykke til, men det var nok ånden du så stige....

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

At forsterkeren sannsynligvis er gått med klarte jeg forsåvidt å ressonnere meg frem til selv da den begynte å ryke som en svinekotelett.. :p

Skjønner bare ikke hvor jeg har trått feil. Subene er av pioneers dual voice-coil serie, og er koblet slik at dem laster forsterkeren i 2ohm, dette er jeg helt sikker på. Og 2ohm skal forsterkeren tåle.

Merkelige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble spurt tidligere her om sikringene. Er alle sikringene fortsatt intakte. Både på strømkabelen og på forsterkeren?

Disse skal jo ryke først hvis det er snakk om kortslutning på strøm.

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang oppsettet av subbene har jeg fulgt koblingsskjema fra wizarden på rockfordfosgate.com for kobling av 2stk 2x2ohm suber til 2ohms last. Så jeg er 90% sikker på at det ikke er noe feil med koblingen av subene.

Jord og størm har jeg rett også.. merkelig greier..

Og hvordan har du da koblet disse spolene, for å få en last på 2ohm?? jeg vet hvordan det skal kobles, men vil bare høre hvordan du har gjort det, for sikkerhetsskyld ;)

Husk at du ikke har EN monoforsterker, men TO, i den forsterkeren.

Jeg ville paralellkoblet spolene på den ene suben, og koblet det til den ene utgangen, og gjort det samme med den andre suben, på den andre utgangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider