Gå til innhold

Påkjørsrett?

Ranger emnet

KenBang

Anbefalte innlegg

Det var i sommer jeg kom kjørende opp en vei. Jeg kom fram til en utkjørsel til høyre for meg, der jeg hadde vikeplikt pga. høyreregelen. Jeg så at det kom bil akkurat i det jeg kom fram til krysset pga en hekk som vokser langs veien frem til krysset. Men jeg klarte å stoppe, men til min store fortvilese så ikke den "møtende" bilen nedover til venstre men kun til høyre ettersom det var de bilene hun hadde vikeplikt for. Hun kuttet krysset ganske kraftig ogdet resulterte i at hun traff meg på mitt høyre hjørne fremme. :asshole:

Hvem sin feil er dette?

Jeg sto helt stille iallefall 3-4 sekunder før hun traff meg. Dette var for å oveholde vikeplikten min. Men har hun da "påkjørsrett" ettersom jeg sto i ro?

Krysset er til opplysning så bredt at det ska vere mulig at en bil kan kjøre inn samtidig som en annen bil skal kunne kjøre ut. Hadde jeg svingt inn krysset hadde jeg eller hun måtte rygge pga hennes plassering i krysset, eller jeg hadde kjørt rett i fronten på henne.

Jeg snakket med skabehandleren min i mitt forsikringselskap for 2 dager siden å han sa at det beste jeg kunne håpe på var å sleppe unna med 2\3 av skylden!?!:angry:

Noen som har noen tips om hvor jeg kan få råd å juridisk hjelp evt på nettet, sånn at jeg har noe å slå i bordet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare reaksjon er at hun har all skyld. Imidlertid er vikepliktsregelen "hellig", og du skulle teoretisk sett aldri ha kjørt ut i krysset før det var heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt klart fra høyre, så jeg tipper at det blir skylddeling. Tragisk, men likevel sannsynlig.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

true true!

Man skal alltid være aktpågivende og varsom i trafikken, heter det i følge min trafikale undervisning.. ;D

Jepp.. Å etter min mening så er du ikke det viss du buser rett frem i et kryss å ikke ser til venstre fordi du ikke har vikeplikt fra den siden..? Eller..?Jeg måtte så langt frem i krysset for å se om det kom bil i det hele.. Å jeg klarte å stoppe i go tid etter min mening..

Som du sikkert ser i illustrasjonen min så hadde det blitt problemer viss jeg feks skulle inn den veien til høyre. Å plasseringen hennes er etter mitt syn å reine som i "motgående kjørefelt" da hun kjører ut i fra krysset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fylt ut skademelding? Hvis ja, hva krysset du av for? det er STOR forskjell på "var i ferd med å stoppe" og "sto stille" Hvis du har krysset av for at du sto stille, må du forklare forsikringsselskapet at du har overholdt vikeplikten, og dama har ikke kræsjeplikt, men forkjørsrett. Har du krysset av for at du var i ferd med å stoppe, får du nok skylda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. Å etter min mening så er du ikke det viss du buser rett frem i et kryss å ikke ser til venstre fordi du ikke har vikeplikt fra den siden..? Eller..?Jeg måtte så langt frem i krysset for å se om det kom bil i det hele.. Å jeg klarte å stoppe i go tid etter min mening..

Som du sikkert ser i illustrasjonen min så hadde det blitt problemer viss jeg feks skulle inn den veien til høyre. Å plasseringen hennes er etter mitt syn å reine som i "motgående kjørefelt" da hun kjører ut i fra krysset..

Jeg tror jeg var uklar der..

Det gjelder jo generelt, og ikke i din side av denne saken!

Alle ville vel gjort som du gjorde, og sånn sett tror jeg mye av saken kommer til å hvile på hvem som mottar saken (hvilket selskap, etc etc.) og hva dere har skrevet i skademeldingene..

Men jeg mener fortsatt at sjansen KAN være stor for at det ender med skylddeling.. det er faktisk ikke reint sjelden!

Sier ikke jeg er enig i det, men hva jeg tror kan skje..

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fylt ut skademelding? Hvis ja, hva krysset du av for? det er STOR forskjell på "var i ferd med å stoppe" og "sto stille" Hvis du har krysset av for at du sto stille, må du forklare forsikringsselskapet at du har overholdt vikeplikten, og dama har ikke kræsjeplikt, men forkjørsrett. Har du krysset av for at du var i ferd med å stoppe, får du nok skylda.

Krysset av for "sto i ro".. Å det har jo hun skrevet navnet sitt på..?

Vi har ikke samme forsikringsselskap.. Hadde vi hatt det hadde det vel vert enda verre tror jeg..de måtte jo betalt begge skadene uansett, å da hadde begge partene mistet bonus som igjen gir mer penger til de..

Men jeg skal iallefall ikke gi meg uten kamp, det er sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider