Gå til innhold

Lakkering av spoiler - vil prøve selv, så trenger tips/hjelp

Ranger emnet

Bue

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en brukt spoiler til V40 en min. Stått på akkurat samme bil som min, bare denne var grå så trenger litt lakk. Her har dere et bilde av hvordan spoileren ser ut:

IMGP3665.jpg

Er bare det grå på bildet som skal lakkeres, litt vanskjelig å se på bildet men det som ikke er tydelig svart (nederst på bilde).

Har lyst til å prøve å gjør dette selv og prøve å lære meg å lakkere litt. Veldig liten erfaring med dette fra før. Lakkerte litt på den gamle volvoen, men dette var bare litt med pensel og klarlakk på boks. Så trenger jo endel utstyr.

Har en gammel kompressor hjemme. Er vel fra rundt 1990 eller noe, og er en Dari 50/280. Er vel på 50l og 280l/min. Kan denne duge til litt lakkering?

Så trenger jeg jo en lakksprøyte. Noen med gode råd til en billig men brukende her eller? Kan noen av disse fra biltema brukes (249,- eller 299,-, eller er det bare søppel?

Så trenger jeg vel en vannavskiller. Hva mer trenger jeg?

Så trenger jeg lakk, men hvordan kan jeg få tak i en som er helt lik den som er på bilen nå. Er lakkkode 344-22 på bilen, og har skjønt at de to siste tallene kan ha med foskjellige nyanser å gjøre, så hvordan får jeg rett nyanse? Når jeg spør etter lakk spør de bare etter de 3 første tallene. Volvo har lakkert noe nede på dørene på bilen da den var et par år gammel, og dette ser jo bare bra ut hvis du myser i mørket. Så vil helst ikke ende opp med som ser like ille ut.

Håper noen tar seg tid til å komme med noen råd, eller burde jeg bare droppe hele greia å få den lakkert hos noen andre?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lakkkode 344-11 på bilen, og har skjønt at de to siste tallene kan ha med foskjellige nyanser å gjøre, så hvordan får jeg rett nyanse? Når jeg spør etter lakk spør de bare etter de 3 første tallene

Det er dei 3 første tallene som er lakk koden, dei som skal blande lakken må leite opp den i datasystemet sitt og så sjekke hvor mange nyanser den fargen har.

Dei 2 siste tallene er for hvilken lakkprodusent Volvo har brukt på den fargen på fabrikken sin

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Ok, så da er det bare å finne noen som selger lakk fra den samme produsenten da?

Noen som har noen tips å komme med til resten? Hva slags utstyr trenger jeg?

Det trenger du ikke, kan kjøpe den fargen fra hvilken som helst lakk produsent, men om du skal ha fra samme produsenten som fabrikken brukte på din bil, så må du jo først finne ut hvilken produsent som befinner seg bak den koden

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du ikke, kan kjøpe den fargen fra hvilken som helst lakk produsent, men om du skal ha fra samme produsenten som fabrikken brukte på din bil, så må du jo først finne ut hvilken produsent som befinner seg bak den koden

Men hvis jeg får lakken fra en annen lakkprodusent, er det ikke da en viss fare for at jeg kan få en lakk som ikke er helt lik (litt annen nyanse)? Eller er det noen annen måte å sjekke at det er rett nyanse enn å se på produsenten?

Den koden som står på bilen er 344-22, og står da for:

344 Desert Wind metallic S40.V40.V70.S80 - 2000-2002

2 = Herberts (STANDOX) 2 = Vannbasert metallic/pearl-klarlakk

Volvo forhanleren her har som sagt lakkert litt på den da den var et par år gammel, og dette ser jo ikke ut med tanke på fargeforskjellen.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider