Gå til innhold

Måter å fikse en sprukket bunnpanne

Ranger emnet

limE - Toledo

Anbefalte innlegg

Hei, fikk idag beskjed av det mekaniske verkstedet som skulle sveise bunnpannen min at det ikke lot seg gjøre da det var et stoff i aluminiumen som gjorde at det ikke bli bra... :S

Finnes det noen andre måter å fikse sprekken i pannen uten om å sveise..?? ?? ??

Sprekken er 2-3 cm lang midt på et flatt område i pannen...

Orker ikke å bruke hele julegave budsjette på ny panne til mange tusen kr..:S :rockets

- 99 Cougar 2.5 v6

x 94 Toledo 1.8

x 93 Vento 1.9 tdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB Weld. Limfugen er sterkere enn aluminiumen... Ikke salgs-hype,jeg har testet det selv,og jeg bruker det faktisk inne i motorer noen ganger...av akkurat den grunnen du har fått oppgitt... Bare viktig at det er skikkelig avfettet,og man må pusse området rundt med GROVT papir før man legger på. Evt. også borre masse 1.5 -2mm hull langsmed sprekken,sånn at limet tyter igjennom og får noe å bite i. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpes dette midlet ?? Har ikke så frykteli godt utvalg av butikker på Steinkjer :P Fikk litt lyst til å teste dette.. men varer det "evig", slik at jeg ikke trenger å gjenta dette ved flere anledninger..??:P
Tja.. finnes på blant annet Gasolin, og hos importøren Oscar A. Gausel utpå vestkysten et eller annet sted. Posten leverer. :) Blir fullgodt det,hvis det blir rengjort godt nok og rufset opp skikkelig så det biter. Jeg bruker det i innsugsporter på løpsmotorer,hvis det sier noe om hvordan det sitter...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fikk idag beskjed av det mekaniske verkstedet som skulle sveise bunnpannen min at det ikke lot seg gjøre da det var et stoff i aluminiumen som gjorde at det ikke bli bra... :S

Finnes det noen andre måter å fikse sprekken i pannen uten om å sveise..?? ?? ??

Sprekken er 2-3 cm lang midt på et flatt område i pannen...

Orker ikke å bruke hele julegave budsjette på ny panne til mange tusen kr..:S :rockets

Jeg brukte kjemisk metal.Jeg kjøpte det hos et firma som heter Capricorn Trading.Riktignok så var det automatkassa mi som fikk seg en sprekk,Bare slipte ned område litt for å få feste så var det bare å smøre på metalklinet og la det herde noen timer.Har funket for meg i 1 år nå uten så mye som et drypp olje.(tror du får kjøpt greiene på Biltema også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde et fint 3x9 CM langt tappehull i bunnpanna på en Citroen CX.

Fikk et tips, om at de hadde brukt vanlig Epoxy/araldit på en god gammel sportsbil, type triumph med stort hell.

Pusset bort det lille som var igjen av olje på bunnpanna, og klinte på godt med epoxy (2 komponent sådan)

Brukte bilen daglig i noen mnd, til den ble parkert....

Bilen sto i ro i 2 år, før vi pusset støvet av den gamle bilen....

Eu godkjente den, og kjørte 2 år til, daglig...Sommer som vinter...

Det som lakk av olje, kom fra toppdekselet..... Epoxy'en holdt.

(dog ville jeg vel bare annbefale andre dette som nød/feltrep...

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar.. tror jeg må prøve det, men skulle gjerne fått det fikset i morgen.. Har muligens mekonomen dette? Ellers har jeg butikker som biltema(som kanskje ikke har den kvaliteten jeg trenger), diverse byggfagbutikker, kanskje bedrifter som driver med mur å slikt har noe sånt ? :P Er lei av å ikke ha tilgang på bil nå...

- 99 Cougar 2.5 v6

x 94 Toledo 1.8

x 93 Vento 1.9 tdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen av disse produktene brukbare?

produkt 1 fra bilteam: Biltema Norge

Produkt 2 fra bilteam:

Biltema Norge

Produkt 3 fra mekonomen:

Plastic Padding Super Steel Epoxy Weld from Halfords Price £5.99

Eller er det andre dere mener er "riktige" ? :P =)

- 99 Cougar 2.5 v6

x 94 Toledo 1.8

x 93 Vento 1.9 tdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva en bruker er det kjedelig om et flak løsner og legger seg over sila i oljepickupen.. Som mange allerede har påpekt.

Biltema har også hatt en variant av produkt #1 der formet som en grillpølse med kjerne av herder/to-komponent. Den snitter du av en passe bit som du elter og knar til de to fargene blir ensfarget. Da er det bare å få guffa dit den skal. Bruttern brukte det på ei tannstang. Dette finnes også i faghandelen.

Jeg har og sett det som Viking sier. Der jeg så det borra de f.eks 6-10mm hull, gjenga og satte i en bolt for å (være) sikre. De bydde også på enda en løsning på sprekk i blokk. Nemlig å borre og gjenge opp ett og ett hull bortover sprekken. Og hele tia skru den nye bolten litt inn i den forrige. Dette skal visstnok holde til Dovre faller. Dog er det en smule tidkrevende.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider