Gå til innhold

Styrestrøm: Problemer med skraping/Ulyder

Ranger emnet

MR_Simba

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en A6 2001 modell der jeg har kjøpt ny cdspiller og har montert egen forsterker til front og de høyttalere som er bake.

Dette gir meg god lyd og jeg er fornøyd så langt:hello:

Problemet mitt er som følgende:

Når jeg kjører og hører på musikk og feks har på langlysa så hører jeg "klikk" lyden i høyttalerne?

I tillegg så skraper det av og til i høytalerne på høgresiden. Jeg trur det avhenger av turtal (derav øking i lading fra dynamo?) men akkurat den siste delen varierer veldig.

Når jeg prøver å ta direkte strøm fra batteriet til styrestrøm på forsterkeren så har ikke jeg den "klikk" lyden eller skraping.

Problemet ligger da i styrestrøm ledningen trur jeg.

Da har jeg følgende måte å koble dette på såvidt jeg vet:

1. Kjøre direkte strøm fra batteriet og ha en bryter til forsterker i bilen (kjipt)

2. Det er da å bruke den måten som er logisk, altså den strømmen som går via nøkkelen.

3.Bruker jeg den siste måten (en kvit/ eller gul kabel) så fungerer forsterkeren KUN når bilen er i gang og ikke når tenningen står på hakk 1,2 osv..

Finnes det en måte å løse dette på? Er det noe jeg kan sette på styrestrøm kabelen så den får "svakere" signal så høyttalerne ikke regarer på at jeg har langlys eller noe?

Har forsåvidt enkel innsikt i dette med bilstereo da stereo i hus er min ting.

Håper på hjelp:)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du styre strømmen mellom signalkablene? Om du har det. setter du den enden ved spilleren på jording, og klipper av den andre siden og teip enden. Og kjøper en ledning på biltema for 19.90 for 10meter ledning. Så trekker du den på samme side som strømkablene. Se om det hjelper det er nå billig.

Hilsen

K3nt_

Mitsubishi-Klubben Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du styre strømmen mellom signalkablene? Om du har det. setter du den enden ved spilleren på jording, og klipper av den andre siden og teip enden. Og kjøper en ledning på biltema for 19.90 for 10meter ledning. Så trekker du den på samme side som strømkablene. Se om det hjelper det er nå billig.

Kan du utdype dette litt:)?

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kanskje har dårlig jording til spiller, og/eller forsterkeren ;)

Styrestrømmen skal tas fra riktig ledning bak på spilleren, dette er det eneste riktige alternativet ;)

les problemet en gang til, når jeg kjører styrestrømmen rett fra batteriet så har jeg ingen ulyder..hvorfor skal da jordinga være et problem? men keep em comming! skal klare dette:driving

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan prøve å utdype jeg.

har du en signalkabel, MED remote kabel inkludert? altså, de 2 phonledningene og en remote kabel i midten?

det går litt strøm, ikke mye, gjennom remoten. og han tror kanskje dette kan være nok til å lage støy!

derfor, hvis du har en slik signalkabel MED remote, prøv å kutte den ut, og legg opp en ny remote.

håper du har separert signal og strømkabler på hver sin side av bilen? legg så opp en ny liten remote kabel fra biltema, på strømsia av bilen. sammen med HOVEDSTRØMMEN:) er som sagt en billig løsning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan prøve å utdype jeg.

har du en signalkabel, MED remote kabel inkludert? altså, de 2 phonledningene og en remote kabel i midten?

det går litt strøm, ikke mye, gjennom remoten. og han tror kanskje dette kan være nok til å lage støy!

derfor, hvis du har en slik signalkabel MED remote, prøv å kutte den ut, og legg opp en ny remote.

håper du har separert signal og strømkabler på hver sin side av bilen? legg så opp en ny liten remote kabel fra biltema, på strømsia av bilen. sammen med HOVEDSTRØMMEN:) er som sagt en billig løsning:)

ah sånn du mener..nei bruker seperat kabel, men riktig nok går de samme veien til spilleren! Bør de ha litt avstand fra hverandre?

og en ting til..forsterkeren har fin plass under hanskerommet FRAMME i bilen..så har ikke dratt noe kabler bakover..

og btw..takk for at du tok deg byret å utdype det:)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andy89: Det har lite å si og det lager faktisk ikke støy..du kan no gjerne få se koblingen i bilen min se at det IKKE er støy pga dette..kablene kommer jo skjermet og det har ingenting å si.

I huset har jeg også signalkabler stripset med alle andre kabler og det gir ingen støy det heller.

Har fått svar med en elektriker som sier følgende:

Releet jeg har på langlysa lager den forstyrrelsen og det er kjent på nyere biler og det som trengs er et filter som "demper" støyen. Jeg vet ikke enda hvor få tak i noe sånt men skal finne fram et svar å legge det ut her så folk vet:)

Det jeg eventuelt kunne gjøre var å kjøre direkte strøm fra batteriet til cdspilleren så den gikk uavhenig av nøkkelen og det styret der. Da slipper jeg det men da må jeg få til en måte å koble styrestrømmen via cdspilleren..(den har merkelig nok ikke det) mens den faktisk har 3 utganger til 3 forsterkere..menmen...

Skriver her så fort jeg kommer til bunns i det..

takk for hjelpen folkens:)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider