Gå til innhold

Min 1975 Volvo 244DL

Ranger emnet

Ducklink

Anbefalte innlegg

Jeg får 3 røde lys, (les nederst) men ikke med en gang.

Kjøpte denne tidligere i kveld. Legger ut selgerens bilder.

Det som er dårlig er vonde seter, tynt ratt og ikke servo.(men har du kjørt transit med ødelagt servo så...) Girkassa bråker noe jevelig, følger farten så er problem med utgående lager eller noe?. Overdriven er heller ikke bra, hva koster en 5 trinns kasse som passer, og hvilke biler har denne?

volvo1.jpg

volvo2.jpg

volvo3.jpg

volvo4.jpg

volvo5.jpg

volvo6.jpg

Må ta rust i bagasjerommet og den trenger et strøk lakk., Er vist senka 40mm

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så ut som en fräsh og fin bil det der!

Hvis du skal ha en vanlig 5 trinns (m47) som passer, må du vel ha en fra før -86 for å få med wiredrevet speedometer. Var kanskje bare -85 modellen som hadde dette?

Uansett må du ha med fremre delen av mellomakselen til den kassa og bytte clutch pga annerledes splines på inngående aksel i nyere girkasser mener jeg.

Ser for meg at det er enklere å få tak i en vanlig 4trinns med OD som du har nå ihvertfall.

Setene kan man demontere og reparere innmaten så blir de bedre å sitte i.

Hvorfor den er tung på rattet vet jeg ikke, for begge mine -75 245 er lette og fine på rattet selv uten servo.

Vinterhjul fra 740/940 i 15" ville jeg kjøpt ihvertfall. Mye penere enn 5"x14" felga den bilen egentlig skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne var fin da.

Du må ha hele mellomakselen hvis du skal bytte kasse, da de gamle modellene har en som er tynnere. Er ikke nødvendigvis kassa som er dårlig, sjekk heller støttelageret til mellomakselen. De lager alltid litt lyd etterhvert som de blir slitt ut. En vanlig 5-trins M47 er mye bedre enn overdrive kassa m46. Mye mindre feil, og den er mer enn sterk nok til en B21 motor. Pass på at de har wireuttak. Har vanlig M47 på min 78`mod 242 med B19 og det fungerer helt perfekt. 5 giret på begge kassene er så å si likt, så skaff en M47. Men husk å kjøpe en ny clutchlammel som passer på kassa. Bilen din har mest sannsynlig 10 splines\spor i inngående aksel, mens M47 har 22. (hvis bilen har 22 splines er det ikke orginal kassa) Lammelen må være 215mm for å passe. M47 med wire sitter i 84 mod eller tidligere. Kan hente kassa fra 740 oxo, men da må du bytte spakstellet og skaffe en 240 mellomaksel

At bilen er tung på rattet har mye med dekk å gjøre. Jo breiere de er desto tyngre blir det, men det blir en vanesak.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke direkte tung på rattet. Har somsagt kjørt Transit med ødelagt servo det var ikke bra. Er bare at det ikke er lett. Hvordan er det å bytte kasse og speedo får å ha elektrisk speedometer da?.

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke direkte tung på rattet. Har somsagt kjørt Transit med ødelagt servo det var ikke bra. Er bare at det ikke er lett. Hvordan er det å bytte kasse og speedo får å ha elektrisk speedometer da?.

Da må du jo koble opp kabel, få giver i bakaksel, montert tonehjul, etc. men du kan også bruke abs-giver på et fremhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

instrumentpanelene passer ikke om hverandre, så da må du bytte dashbord til et nyere.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 75-modell i så relativt god stand bør det være verdt å ta vare på. Så den har overdrivekasse - er den original? I så fall bør det vel være en M41, og ikke M46 på en 75-modell? Angående eldre M47: De finnes også på 84-modeller og i en viss grad på 83.

Det var iflg forrige eier en annen kasse når han kjøpte den, så speedo ikke virka fordi det ikke var uttak. Så han kvitta seg med den kassa og bytta.

Får plass til et "nytypen" instrumenthus i gammelt dash. Om man ikke ønsker å bytte dash men ha nytypen instrument med el.speedo.. Så at sørlie hadde gjort det i den 245'en han hadde nå i sommer på acr..

Var dette jeg håpet på at selve skiva og "motoren" passet inn i orginale instrumentet, jeg har ikke lyst på den "240 kanten".

1991 BMW E36 3C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hente kassa fra 740 oxo, men da må du bytte spakstellet og skaffe en 240 mellomaksel

740 har vel ikke wiredrevet speedo. Mener m47 med wiredrift bare fantes i -83 og -84 på 240.

Ellers er det ikke kjempekomplisert ombygging av speedometeret å sette elspeedo drivverk i et wiredrevet hus av gamle typen. Urskiva passer "nesten" over tellerverkene. Litt filing av både urskiva og huset og litt lodding og liming ellers, men ser temmelig originalt ut hvis man ikke kløner fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stappa inn litt skomgummi i stolene forrand, litt sidestøtte, og korsrygg? støtte. Og i rompa, var en ødelagt plastikk setevarme som var ille å sitte på så den er borte nå.

Stolene er stappet med kunstig mose eller noe og i den ene ryggen er dette helt svart og pulverisert:angry:

1991 BMW E36 3C

Lenke til kommentar
Del på andre sider