Gå til innhold

Hvorfor skal bilen "alltid" rulle i gir. Ikke i fri?

Ranger emnet


Slim!

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

om du har en granada jada, med 2.8, så bør du ha bilen i gir når ruller nedover en bakke, ellers synker oljetrykket drastisk.. da motoren ikke får turtall.

 

 

Det skal jo ikke synke lavere enn det som det skal ha på tomgang, gjør det det, så er det på tide med en overhaling av motoren

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke sikkert si dette 100% sikkert men når det gjelder på glatta er det kanskje bedre å la bilen rulle sakte i gir ned en bratt bakke en å holde clutshen inne å bremse. låser du hjulene er du ute å kjører, men lar du hjulene bli bremset rolig av motoren har du mulighet til å styre. blir jo litt som å la firhjulstrekken klatre ned skråningen i lav serie.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke sikkert si dette 100% sikkert men når det gjelder på glatta er det kanskje bedre å la bilen rulle sakte i gir ned en bratt bakke en å holde clutshen inne å bremse. låser du hjulene er du ute å kjører, men lar du hjulene bli bremset rolig av motoren har du mulighet til å styre. blir jo litt som å la firhjulstrekken klatre ned skråningen i lav serie.

 

bør iallefall la den rulle i et høyt gir da. rulla ned en bratt bakke tidligere i 2gir i ca 15km/t på polert snø og da slapp plutselig fronten. skulle ikke mer til. har abs jeg da og fwd.

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør iallefall la den rulle i et høyt gir da. rulla ned en bratt bakke tidligere i 2gir i ca 15km/t på polert snø og da slapp plutselig fronten. skulle ikke mer til. har abs jeg da og fwd.

 

Og hvilken nytte hadde det gjort å trille i et høyere gir? Jeg ville da valgt 1.gir i stedet.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør iallefall la den rulle i et høyt gir da. rulla ned en bratt bakke tidligere i 2gir i ca 15km/t på polert snø og da slapp plutselig fronten. skulle ikke mer til. har abs jeg da og fwd.

 

jaha..ble du fullstendig handlingslammet da fronten merkelig nok slapp på glatt føre eller hva gjorde du? omg...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå også på at hver gang du trykker inn clutchen, så sliter det på utløserlageret, i tillegg til selve clutchen. Du bør heller ikke sette bilen i lave gir ved stor fart, selv om du ikke slipper opp clutchen. Dette fordi at tannhjulene i f.eks førstegiret kommer til å bli smelt opp i en vanvittig fart. Det beste er kanskje å bruke girspaken/clutchen minst mulig, uten at det skal gå ut over kjøringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også med bilen bestandig i gir, synes det er mest behagelig på den måten. Skal jeg svinge av bremser jeg bestandig på girende, feks kjører jeg i 4'a og skal svinge av, girer jeg ned i tredje også andregiret. Min søster gjør alltid det motsatte. Med en gang hun reduserer fart for noe, så setter hun bilen i fri, lar den trille og setter den da i passende gir. Jeg synes hun på den måten kjører litt ubehagelig, vet ikke helt hvorfor, men føler man mister litt kontroll ved å sette bilen i fri.

 

Vet at man sliter litt mer clutch på denne måten jeg vil, men synes det er bedre å slite littegrann clutch enn å bytte bremseklosser til hver jul og sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min tori med å la bilen rulle i gir er at hjula går rundt selv om bilen begynner å gli, å da har du mulighet til å styre i forholdt til at du clutsher å bremser å låser hjulene, da går det rett fram uansett.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å trille i fri gjelder biler med automat, med tanke på oljetrykk i automatkassa. triller du lenge nok i fri, så kan du risikere å skjære automatkassa.

-99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing)

-87 24o Turbo (under oppussing)

Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager - sånn omtrent på midten av 70-tallet - lot fattern ofte bilen (69 Amazon) rulle i fri i nedoverbakker for å spare bensin. Noe senere utviklet han teknikken ved å skru av motoren helt, selv om det medførte bortfall av bremsekraftforsterkerfunksjon (trolig dagens lengste ord).

 

Ytterligere noe senere ble teknikken ytterligere finslepet ved at han også tok nøkkelen ut av tenningslåsen - en praksis han sluttet med etter at rattlåsen koblet inn i en sving... Men fyren er fortsatt blant oss, Amazonen likeså :)

 

De fleste av argumentene for hvorfor bilen bør rulle i gir er allerede nevnt. I bratt/glatt lende er det en tommelfingerregel å forsere nedoverbakken i samme gir som du ville brukt opp bakken. Og ligg for guds skyld unna bremsen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilken nytte hadde det gjort å trille i et høyere gir? Jeg ville da valgt 1.gir i stedet.

 

formulerte litt dårlig i innlegget mitt ser jeg. altså at jeg bremset på motoren var nok til at jeg begynte å gli når det var såppas glatt. og handlingslammet ble jeg ikke nei. var så vidt jeg giddet å reagere:)

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tror nok det er en vesentlig stor grunn for at lastebiler har motor brems.

Har hørt flere i tidligere tider som til slutt mistet bremsene pga skrubbing med kun brems. Varme gang er noe dritt.

En personbil har jo selvfølgelig ikke så mange kilo som dytter på da.

Min tidligere Volvo 850 trillet vel nesten dobbelt så fort og jeg måtte bremse dobbelt så mye når jeg hadde den i gir. Det var automat og skøyv på noe gæli.

Mener at på glatt føre er det nok bedre å bremse pent på girene for å få en snillere bremsing av hjulene.

Har man bakhjulstrekk er jo dette en fordel da man har fritt spillerom med styre hjulene. Det var jo derfor ABS dukket opp.

Små pauser med bremsing for å beholde traction/feste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår