Gå til innhold

Hvorfor skal bilen "alltid" rulle i gir. Ikke i fri?

Ranger emnet


Slim!

Anbefalte innlegg

Jeg for min del tror nok det er en vesentlig stor grunn for at lastebiler har motor brems.

Har hørt flere i tidligere tider som til slutt mistet bremsene pga skrubbing med kun brems. Varme gang er noe dritt.

En personbil har jo selvfølgelig ikke så mange kilo som dytter på da.

Min tidligere Volvo 850 trillet vel nesten dobbelt så fort og jeg måtte bremse dobbelt så mye når jeg hadde den i gir. Det var automat og skøyv på noe gæli.

Mener at på glatt føre er det nok bedre å bremse pent på girene for å få en snillere bremsing av hjulene.

Har man bakhjulstrekk er jo dette en fordel da man har fritt spillerom med styre hjulene. Det var jo derfor ABS dukket opp.

Små pauser med bremsing for å beholde traction/feste!

 

Linjeskift ved avsnitt er en fin ting ;) Enten er det et nytt avsnitt, eller så er det ikke. Bruk av Enter ved slutten av hver setning gjør at teksten blir oppstykket og unødvendig tungvinn å lese :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Linjeskift ved avsnitt er en fin ting ;) Enten er det et nytt avsnitt, eller så er det ikke. Bruk av Enter ved slutten av hver setning gjør at teksten blir oppstykket og unødvendig tungvinn å lese :)

 

Skal ta det inn på meg Hr Jurist...

 

 

Mine karakterer i norsk, og ikke minst skriftelig tyder på en sterk gi Faen holdning på skole benken....

 

 

Skal komme sterkere tilbake med nok mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten du skrev innlegget Juristen kommenterte kalles for å benytte seg av hybridavsnitt, du lager altså noen hopp hit og dit. Blir som om man trykker enter etter hvert eneste punktum. Her på forumet betyr det ikke så mye tenker jeg, men hvis du skal lese side opp å side ned blir det veldig slitsomt i lengden.

 

overdrevet eks; Måten du skrev innlegget Juristen kommenterte kalles for å benytte seg av hybridavsnitt,

du lager altså noen hopp hit og dit.

Blir som om man trykker enter etter hvert eneste punktum.

Her på forumet betyr det ikke så mye tenker jeg,

men hvis du skal lese side opp å side ned blir det veldig slitsomt i lengden.

 

De viktigste grunnene er jo nevn her allerede da, men det er jo ikke så ekstremt vanskelig å få overopphetede bremser på en personbil heller. Spes hvis du har campingvogn eller stor henger bak, bremsene på slike saker er jo ikke det beste som er laget her i verden akkurat.

Kan jo forøvrig legge til at jeg som oftest triller i gir slik at den bremser på motoren littegranne, føler som andre har nevn at det er litt mer kontroll over bilen da. Bil i fri blir som olabil, det ruller avgårde og går fortere og fortere.

Eneste jeg gjør i fri er at jeg sikter meg inn på porten her vinterstid. Er veldig obs da det allerede har gått en Celica som på det tidspunktet var betalt "noen" hundretusner for med 4WD og splitter nye dekk i portstolpen. Må jo legge meg over i motgående kjørefelt for så å legge svært hard over, da blir det mye påstand på forstilling og stor sannsynlighet for at forhjula glipper og går rett fram om bilen står i gir. Det varier selvfølgelig fra bil til bil hvor for de går i første uten gass, men min tre liters presser rimelig hardt selv i første gir.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at rulling skjer i gir på innsprutbiler av nyere årgang. Men gasserbiler bruker mindre ved å rulle i fri (hvis ikke bakken er lang,og du risikerer å varmkjøre bremsene...ned Trollstigen er det greit å ofre litt bensin på motorbremsen for å komme levende ned) ...og IKKE rull med clutchen inne. Ble nevnt at utløserlagret blir slit..men fjærtrykket i clutchen trenger et mothold,gjett hvor det er hen? Det er thruste-lagrene på veiva di... hvis man er lur nok til å stoppe motoren samtidig,så er det press på lagrene uten oljetrykk og derved heller ingen smørefilm...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og IKKE rull med clutchen inne. Ble nevnt at utløserlagret blir slit..men fjærtrykket i clutchen trenger et mothold,gjett hvor det er hen? Det er thruste-lagrene på veiva di... hvis man er lur nok til å stoppe motoren samtidig,så er det press på lagrene uten oljetrykk og derved heller ingen smørefilm...

 

Og DER viste du meg en gang for alle at jeg ikke er noen mekaniker ;) Jeg visste at man ikke skulle rulle med clutchen inne, men jeg ante ikke hvorfor...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man er lur nok til å stoppe motoren samtidig,så er det press på lagrene uten oljetrykk og derved heller ingen smørefilm...

 

Men når motoren ikke roterer så tar den vel ikke mangel på oljetrykk særlig tungt. Et statisk horisontalt trykk på trøstelageret burde dermed gå bra da, men utløserlageret får gjennomgå i lange bakker.

 

De fleste trår vel inn clutchen i det de starter, og det burde vel slite på trøstelageret ved at det ikke er oljetrykk i startøyeblikket. Kanskje en skulle begynne å starte bilen uten å trå inn clutchen men kun sette bilen i fri gitt. Trolig vil vi få noen ufrivillige turer i garasjeveggen, men etterhvert lærer man seg vel...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste trår vel inn clutchen i det de starter, og det burde vel slite på trøstelageret ved at det ikke er oljetrykk i startøyeblikket. Kanskje en skulle begynne å starte bilen uten å trå inn clutchen men kun sette bilen i fri gitt. Trolig vil vi få noen ufrivillige turer i garasjeveggen, men etterhvert lærer man seg vel...
Undertegnede setter børsa si i fri før hver oppstart...og setter den ikke i gir før oljetrykket er oppe. Men,jeg er pirkete... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av argumentene for hvorfor bilen bør rulle i gir er allerede nevnt. I bratt/glatt lende er det en tommelfingerregel å forsere nedoverbakken i samme gir som du ville brukt opp bakken. Og ligg for guds skyld unna bremsen.

 

 

Ikke ofte jeg er uenig med Reodor, men i dette tilfellet er jeg det. Jeg har litt erfaring fra vogntog, og der er praksisen at man gjerne bremser på girene/motorbrems ned bakker, BORTSETT fra når det er jævlig glatt.

 

Grunnen er rett og slett at det er bedre å fordele bremsekraften på x antall dekk, i stedet for å bremse på girene og dermed får all bremsekraften på drivhjulene. Hvis drivhjulene (altså bakhjulene i dette tilfellet) begynner å gli så ender det som regel galt hvis du har 25 tonn henger på slep som ruller fritt, og puffer enda mer.

 

Denne praksisen vil jeg tro at kan overføres til bil, jeg bremser heller med pedalen enn med motorbrems hvis det er glatt.

Argumentet er at du har en gitt mengde veigrep per dekk, og kun bremser på drivhjul så bruker du fort opp det veigrepet på å bremse. Bruker du derimot pedalen og bremser på alle fire, så har du dobbelt så mye veigrep å bremse på.

 

Nå vil sikkert noen si at hvis bilen slipper på drivhjulene så kan man alltids kløtsje å bruke pedalen i stedet, men er det trangt og glatt nok så kan det være for sent å tenke på det.

 

 

Når det er sagt, i ALLE andre situasjoner vil jeg bremse på motoren, ikke bare i bakker. Dette gjør jeg ved nedbremsinger til kryss også, jeg føler at jeg får en mer kontrollert nedbremsing ved å gå gjennom girene nedover til jeg har ønsket fart.. Du får en mer økonomisk kjøring, og mer flyt i kjøringa di viss du behersker dette godt og i tillegg kan se litt frem i trafikken. Regulerer du hastigheten med gasspedalen kun, og ikke bremsen, ja da kjører du jevnt og fint.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte jeg er uenig med Reodor, men i dette tilfellet er jeg det. Jeg har litt erfaring fra vogntog, og der er praksisen at man gjerne bremser på girene/motorbrems ned bakker, BORTSETT fra når det er jævlig glatt.

 

Grunnen er rett og slett at det er bedre å fordele bremsekraften på x antall dekk, i stedet for å bremse på girene og dermed får all bremsekraften på drivhjulene. Hvis drivhjulene (altså bakhjulene i dette tilfellet) begynner å gli så ender det som regel galt hvis du har 25 tonn henger på slep som ruller fritt, og puffer enda mer.

 

Denne praksisen vil jeg tro at kan overføres til bil, jeg bremser heller med pedalen enn med motorbrems hvis det er glatt.

Argumentet er at du har en gitt mengde veigrep per dekk, og kun bremser på drivhjul så bruker du fort opp det veigrepet på å bremse. Bruker du derimot pedalen og bremser på alle fire, så har du dobbelt så mye veigrep å bremse på.

 

Nå vil sikkert noen si at hvis bilen slipper på drivhjulene så kan man alltids kløtsje å bruke pedalen i stedet, men er det trangt og glatt nok så kan det være for sent å tenke på det.

 

 

Når det er sagt, i ALLE andre situasjoner vil jeg bremse på motoren, ikke bare i bakker. Dette gjør jeg ved nedbremsinger til kryss også, jeg føler at jeg får en mer kontrollert nedbremsing ved å gå gjennom girene nedover til jeg har ønsket fart.. Du får en mer økonomisk kjøring, og mer flyt i kjøringa di viss du behersker dette godt og i tillegg kan se litt frem i trafikken. Regulerer du hastigheten med gasspedalen kun, og ikke bremsen, ja da kjører du jevnt og fint.

 

Min uttalelse handlet mest om terrengkjøring, men kan også i stor utstrekning overføres til vogntogbransjen. En bakke som krever krabbegir for å komme opp bør forseres med krabbegir også nedover. Dette fikk jeg selv erfare under kurs i terrengkjøring i vår. Lav hastighet i første lav fungerte utmerket, men så fort vi benyttet bremsen begynte vi å skli ukontrollert. Det skal sies at denne bakken var så bratt at det var vanskelig å forsere den selv til fots.

 

PS Dette innlegget ble skrevet i natt i det PCen ladet seg ut. Spennende å se om det fortsatt har livets rett...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min uttalelse handlet mest om terrengkjøring, men kan også i stor utstrekning overføres til vogntogbransjen. En bakke som krever krabbegir for å komme opp bør forseres med krabbegir også nedover. Dette fikk jeg selv erfare under kurs i terrengkjøring i vår. Lav hastighet i første lav fungerte utmerket, men så fort vi benyttet bremsen begynte vi å skli ukontrollert. Det skal sies at denne bakken var så bratt at det var vanskelig å forsere den selv til fots.

 

Men da snakker vi 4wd kontra 2wd. En bil med 2wd som prøver å bremse seg ned en glatt bakke, kan fort bare spinne drivhjulene. Mens en skikkelig 4wd som kjører ned bakken i krabbegir tvinger alle hjulene til å gå med samme fart, noe som gir maksimal bremeseffekt.

 

Så pluss med å bremse på girene er at man får en jevnere oppbremsning, uten risiko for å låse hjulene hvis man skulle kjøre over en "glatt flekk". Minus er at man bare bremser på en aksling.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da snakker vi 4wd kontra 2wd. En bil med 2wd som prøver å bremse seg ned en glatt bakke, kan fort bare spinne drivhjulene. Mens en skikkelig 4wd som kjører ned bakken i krabbegir tvinger alle hjulene til å gå med samme fart, noe som gir maksimal bremeseffekt.

 

Så pluss med å bremse på girene er at man får en jevnere oppbremsning, uten risiko for å låse hjulene hvis man skulle kjøre over en "glatt flekk". Minus er at man bare bremser på en aksling.

 

Som jeg nevnte så var det under et kurs i terrengkjøring dette ble nevnt, og kjøretøyet vi benyttet var MB feltvogn. Instruktøren fortalte at man også ved framføring av tyngre kjøretøy hadde et prinsipp som sier at man bør forsere en bakke på vei ned i samme gir som man ville ha brukt opp, uten at vi ofret tyngre kjøretøyer særlig mange tanker der vi krabbet opp og ned og hadde det gøy ei hel helg på statens bekostning.

 

Jeg har aldri kjørt en eneste meter i kjøretøy med totalvekt over 7500 kg (jo forresten, en Volvo Trygge med bensin V8 helt uten bremser og på fri eksos samt Leopard 1&2 stridsvogn), så jeg skal ikke uttale meg om pros & cons ved frikobling og brems i lastebilbransjen :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har du måttet la ta deg i toern for å få lov til det? ;) Noen på RTV, eller har du homoerotiske kontakter på Rena eller i det høye nord? Hehe...

 

Mine homoerotiske kontakter befinner seg aldri mer enn et sjarmerende blunk unna :D

 

Min første opplevelse med stridsvogna Leopard 1 fikk jeg da jeg tjenestegjorde på Trandum på begynnelsen av 90-tallet. Senere fikk jeg i research-øyemed delta under testing av nymodifisert bergepanser på Helgelandsmoen i 2001 samt prøvekjøring av Leopard 2 på Hogget i regi av RTV i 2003. I tillegg har jeg en bekjent med egen Leopard 1 på Øvre Romerike, men den har jeg ikke kjørt selv.

 

Kan ikke huske at homsesex var involvert ved noen av seansene ovenfor, men det kan jo tenkes at fortrengelse og fornektelse har lagt et glemselens slør over akkurat det...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine homoerotiske kontakter befinner seg aldri mer enn et sjarmerende blunk unna :D

 

Min første opplevelse med stridsvogna Leopard 1 fikk jeg da jeg tjenestegjorde på Trandum på begynnelsen av 90-tallet. Senere fikk jeg i research-øyemed delta under testing av nymodifisert bergepanser på Helgelandsmoen i 2001 samt prøvekjøring av Leopard 2 på Hogget i regi av RTV i 2003. I tillegg har jeg en bekjent med egen Leopard 1 på Øvre Romerike, men den har jeg ikke kjørt selv.

 

Kan ikke huske at homsesex var involvert ved noen av seansene ovenfor, men det kan jo tenkes at fortrengelse og fornektelse har lagt et glemselens slør over akkurat det...

 

Flaks for deg...

 

Jeg har klatret rundt i ulike stormpanser- og stridsvogner i TMBNs garasjeanlegg på Rena, og har opplved dem på skremmende nært hold ved flere anledninger, men jeg har dessverre ikke fått muligheten til hverken å sitte på eller kjøre noen av dem.

 

Du får legge inn noen aksjer hos gale Hugo, og si fra til meg hvis du bli invitert opp for å kjøre den ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår