Gå til innhold

Hvorfor skal bilen "alltid" rulle i gir. Ikke i fri?

Ranger emnet


Slim!

Anbefalte innlegg

Du får legge inn noen aksjer hos gale Hugo, og si fra til meg hvis du bli invitert opp for å kjøre den ;)

 

Jeg har vært hos Hugo ved et par anledninger (sist gang for noen få helger siden) og er blant annet hans supplier av dokumentasjon på motor og skrog.

 

Her en forholdsvis kjedelig videosnutt fra vår lille kjøretur i sommer. Jada, vi husket å skru av antenna før den kom under tak...

 

http://www.leopardmotor.com/Leopard_ad_02.AVI

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har vært hos Hugo ved et par anledninger (sist gang for noen få helger siden) og er blant annet hans supplier av dokumentasjon på motor og skrog.

 

Her en forholdsvis kjedelig videosnutt fra vår lille kjøretur i sommer. Jada, vi husket å skru av antenna før den kom under tak...

 

http://www.leopardmotor.com/Leopard_ad_02.AVI

 

Denne har jeg selvsagt sett...hehe...

 

Men nå er vi antagelig så langt off-topic det er mulig å komme :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg selvsagt sett...hehe...

 

Men nå er vi antagelig så langt off-topic det er mulig å komme :)

 

Skal vi prøve å dra den enda lenger off-topic, eller vil warnings og bans hagle ned over oss da kanskje. Tror Skody pønsker på noe faenskap :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi prøve å dra den enda lenger off-topic, eller vil warnings og bans hagle ned over oss da kanskje. Tror Skody pønsker på noe faenskap :D

 

Det kan vi godt gjøre, ved å kommentere de ulike moderatorene...hehe.. Neida ;) Men Skody pleier jo å være en likandes kar, som ikke slenger rundt warnings og bans i utide, så hvis jeg hører fra ham, skal jeg alltids vurdere å ta det til etterretning ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når jeg tok lappen. Da ble det påpeket av sensor på oppkjøring at jeg bremset på gearet. Han mente det var feil. Da bilen gikk på høyt turtall og var bråkete for omgivelsene. Var ikke enig med han da og er fortsatt ikke enig med den utalelsen.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når jeg tok lappen. Da ble det påpeket av sensor på oppkjøring at jeg bremset på gearet. Han mente det var feil. Da bilen gikk på høyt turtall og var bråkete for omgivelsene. Var ikke enig med han da og er fortsatt ikke enig med den utalelsen.

 

Fikk det samme

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det samme

 

Men de ba dere vel ikke om å frikoble? Det eneste jeg fikk høre da jeg drev og tok lappen var at jeg skulle vente på grønt lys med bilen i gir og kopplingspedalen nedtrykket. Dette for å kunne sette raskt i drift i det det ble klart.

 

Heter det kopling eller koppling forresten?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Fikk beskjed om å sette bilen i gear og bremse ned bakken med bremser og ikke på gearkassa da dette ga unødig høyt turtall..

 

lærte vertfall at det skla du ikkje gjer, her i område er det mykje lange å bratte bakker, so kjører du på høgt gear å bruker berre bremsen so kan no du kanskje risikere at bremsene koker , osv, so er no mykje bedre å kjøre på geret

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Fikk beskjed om å sette bilen i gear og bremse ned bakken med bremser og ikke på gearkassa da dette ga unødig høyt turtall..

 

Du skriver gear, men jeg antar at du mener fri? Jeg synes uansett at dette var et meget dårlig råd. En skal unngå unødig kjøring på lave gir, men nå kjørte du vel ikke akkurat på første gir?

 

Ned lange bratte bakker så står det skiltet før bakken at man skal velge et lavt gir nettopp for å unngå livsfarlig bremsefading. Mener blant annet at det står slike skilt før fallene mellom Roa og Jevnaker. De tærer på dårlig bremseutrustning.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de ba dere vel ikke om å frikoble? Det eneste jeg fikk høre da jeg drev og tok lappen var at jeg skulle vente på grønt lys med bilen i gir og kopplingspedalen nedtrykket. Dette for å kunne sette raskt i drift i det det ble klart.

 

Heter det kopling eller koppling forresten?

 

Hvis du ser etter så blir det "ppl" i ditt sistnevnte tilfelle, og regler fra barneskolen sier at du aldri skal ha tre konsonanter etter hverandre. Mao, heter det kopling hvis det ikke er ett unntak fra regelen.

 

Uten å ha nærmet meg en sjåførskolebil så kan jeg jo si at jeg bor i en bakke hvor de kjører mye å øver. Her er det bakkeforsering i 2. gir som gjelder. Det går igjen for alle de tre forskjellige sjåførskolene som holder på i området. Da bremser de ikke heletiden men litt innimellom.

I lengre bakker ville jeg helt klart ha valgt å bremse på girene, fordi som folk før meg har nevnt, har du ikke en veldig pop bremseveske og ikke alt utstyr kontrollert og greier ville jeg tatt høyde for at det kunne vært ett rimelig høyt innhold av vann i den bremseveska og dermed høy fare for koking hvis du bare bremser. I kortere bakker spiller det ikke så mye rolle for annet en bensinforbruk å det driter jeg jo forsåvidt i=P Bremseklosser koster nesten ikkeno å den dagen du trenger nye skiver så se på det som en mulighet til å slippe unna maset om alt annet du helst skulle hatt gjort...

Bedre å bruke bremsene enn å ikke gjøre det ihvertfall, har to fine calippere hvor stemplet står. 3495 skal Mercedes ha for hver side bake... Sure penger, nesten synd dieselbalja bremser så fint på motoren=P

 

Ellers skal det være skiltet lav gir kjøring for bakker som kan være lange og bratte nok til at bremsekok kan oppstå.

 

Og så tipper jeg at det sensoren til han kongen ett stykke opp her mente var at han heller skulle sette bilen i ett høyere gir og bruke bremsa heller.

Jeg tenker at det heller ikke er helt vettugt men okei, la gå=P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser etter så blir det "ppl" i ditt sistnevnte tilfelle, og regler fra barneskolen sier at du aldri skal ha tre konsonanter etter hverandre. Mao, heter det kopling hvis det ikke er ett unntak fra regelen.

 

Uten å ha nærmet meg en sjåførskolebil så kan jeg jo si at jeg bor i en bakke hvor de kjører mye å øver. Her er det bakkeforsering i 2. gir som gjelder. Det går igjen for alle de tre forskjellige sjåførskolene som holder på i området. Da bremser de ikke heletiden men litt innimellom.

I lengre bakker ville jeg helt klart ha valgt å bremse på girene, fordi som folk før meg har nevnt, har du ikke en veldig pop bremseveske og ikke alt utstyr kontrollert og greier ville jeg tatt høyde for at det kunne vært ett rimelig høyt innhold av vann i den bremseveska og dermed høy fare for koking hvis du bare bremser. I kortere bakker spiller det ikke så mye rolle for annet en bensinforbruk å det driter jeg jo forsåvidt i=P Bremseklosser koster nesten ikkeno å den dagen du trenger nye skiver så se på det som en mulighet til å slippe unna maset om alt annet du helst skulle hatt gjort...

Bedre å bruke bremsene enn å ikke gjøre det ihvertfall, har to fine calippere hvor stemplet står. 3495 skal Mercedes ha for hver side bake... Sure penger, nesten synd dieselbalja bremser så fint på motoren=P

 

Ellers skal det være skiltet lav gir kjøring for bakker som kan være lange og bratte nok til at bremsekok kan oppstå.

 

Og så tipper jeg at det sensoren til han kongen ett stykke opp her mente var at han heller skulle sette bilen i ett høyere gir og bruke bremsa heller.

Jeg tenker at det heller ikke er helt vettugt men okei, la gå=P

 

Denne regelen om tre konsonanter etterhverandre lekker som ei sil, bare se ovenfor... :D

 

Grunnen til at jeg spurte var at jeg holder på å skrive en laang søknad til Statens vegvesen og fikk merkelig nok ikke feilmelding da jeg skrev koppling, men fikk det da jeg skrev kopplingen. Og i tillegg synes jeg det så litt stusselig ut med kopling liksom... I ordbøkene står ikke kopling, kun koppel og kobling, men i bokmålsålsordboka på nett fant jeg kopling.

Min hang til koppling skyldes nok at jeg leser mye tysk (kupplung) og svensk (koppling) bil- og motorlitteratur, og da er det fort gjort å bli litt tussete...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når jeg tok lappen. Da ble det påpeket av sensor på oppkjøring at jeg bremset på gearet. Han mente det var feil. Da bilen gikk på høyt turtall og var bråkete for omgivelsene. Var ikke enig med han da og er fortsatt ikke enig med den utalelsen.

 

jeg fikk den samme meldingen av sensoren min, men han sa at det sleit på gearkassa. da sa jeg selvfølgelig at det er ikke sannt, du sparer heller bremseklossene. da sa han bare at det man sparer på bremseklosser må investere i en ny gearkasse hver 200.000km (dette kan jo være sannt på den bilen vi kjørte, en audi a4, bytta vertfall 1 kasse om dagen på VAG når jeg var på albjerk) vertfall, jeg bare rista på hue og gikk ut av bilen siden jeg allerede hadde bestått. kjørelæreren bare klødde seg i hue og sa jeg skulle drite i det.

nei, ja så det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår