Gå til innhold

Hvorfor skal bilen "alltid" rulle i gir. Ikke i fri?

Ranger emnet


Slim!

Anbefalte innlegg

Hmm, stemmer som du sier den lekker visst den regeln. Skal forsøke å finne ut hvor jeg gikk galt når jeg forsøkte å skrive den slik som jeg husket den...

Men du med ditt navn burde se sammenhengen mellom "sykkel-sykling" og "koppel-koplin". For selv jeg med bare 17 somre som tynger mine skuldre vet da såpass som at ordet koppel har mange betydninger fra gammel av, selv om mange er glemt og umoderne, og at en av de er dagens kobling, men direkte blir nok koppel mer "kobling mellom" eller "koble".

Og så kommer vi dit hvor jeg styrer enda lengre vekk fra topic for å ytre mine meninger=P

Synes det er knall at det er flere som bruker slike ord som begynner å bli utfaset da det er viktig at vi bedriver en viss form for proteksjonisme slik at ikke det engelske språk tar helt over her vi sitter å sier topic og det som værre måtte være.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du skriver gear, men jeg antar at du mener fri? Jeg synes uansett at dette var et meget dårlig råd. En skal unngå unødig kjøring på lave gir, men nå kjørte du vel ikke akkurat på første gir?

 

Ned lange bratte bakker så står det skiltet før bakken at man skal velge et lavt gir nettopp for å unngå livsfarlig bremsefading. Mener blant annet at det står slike skilt før fallene mellom Roa og Jevnaker. De tærer på dårlig bremseutrustning.

 

He he. Ja jeg mente selvføgelig fri ja. Ja jeg synes det er helt håreisende selv. Vil også legge til at dette ikke var min kjørelærer men sensor som fortalte meg. Har også som jeg ser flere har nevnt her kjørt endel bil i både norges og andre værdens land så utfører ikke denne praksisen selv. Jeg bremser alltid på gear og bruker minst mulig bremser.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser etter så blir det "ppl" i ditt sistnevnte tilfelle, og regler fra barneskolen sier at du aldri skal ha tre konsonanter etter hverandre. Mao, heter det kopling hvis det ikke er ett unntak fra regelen.

 

Uten å ha nærmet meg en sjåførskolebil så kan jeg jo si at jeg bor i en bakke hvor de kjører mye å øver. Her er det bakkeforsering i 2. gir som gjelder. Det går igjen for alle de tre forskjellige sjåførskolene som holder på i området. Da bremser de ikke heletiden men litt innimellom.

I lengre bakker ville jeg helt klart ha valgt å bremse på girene, fordi som folk før meg har nevnt, har du ikke en veldig pop bremseveske og ikke alt utstyr kontrollert og greier ville jeg tatt høyde for at det kunne vært ett rimelig høyt innhold av vann i den bremseveska og dermed høy fare for koking hvis du bare bremser. I kortere bakker spiller det ikke så mye rolle for annet en bensinforbruk å det driter jeg jo forsåvidt i=P Bremseklosser koster nesten ikkeno å den dagen du trenger nye skiver så se på det som en mulighet til å slippe unna maset om alt annet du helst skulle hatt gjort...

Bedre å bruke bremsene enn å ikke gjøre det ihvertfall, har to fine calippere hvor stemplet står. 3495 skal Mercedes ha for hver side bake... Sure penger, nesten synd dieselbalja bremser så fint på motoren=P

 

Ellers skal det være skiltet lav gir kjøring for bakker som kan være lange og bratte nok til at bremsekok kan oppstå.

 

Og så tipper jeg at det sensoren til han kongen ett stykke opp her mente var at han heller skulle sette bilen i ett høyere gir og bruke bremsa heller.

Jeg tenker at det heller ikke er helt vettugt men okei, la gå=P

 

Hvis stemplene i calipperene sitter, kan du prøve å skru i en smørenippel og bruke fettpumpe for å få det løst... og siden pusse litt med sandpapir inni der stempelet skal være. smør også opp andre bevegelige deler på calipperen hvis det er noen! kobberpasta er en fin ting... Biltema har alt dette til en billig penge. :)

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår