lars y Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Jeg er ingen ekspert, men sånn her har jeg forstått at det fungerer: ved lave frekvenser (et basslag i en technolåt eller noe) krever forsterkeren mer strøm. Så en kondensator er som et slags batteri, som blir ladet opp av det ordentlige batteriet i bilen din, og hver gang forsterkeren trenger litt ekstra strøm (ved et basslag) så lades kondensatoren ut og hjelper til med og forsyne forsterkeren med strøm. Så en kondensator kan hjelpe til med og holde strømmen oppe. Men å ha et ordentlig batteri i nærheten av forsterkeren er jo mye bedre siden det ikke trenger strøm fra det ordentlige batteriet til og lade seg opp for hvert basslag. De sier jo at et batteri på 800ampere er det samme som 100stk. 1F kondensatorer ;) Siter 97 Eclipse GSX 97 BMW 523ia E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klovnster Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 da er det jo mye billigere å bare ha et batteri som klarer å levere nok strøm vel? :) Siter '97 Polo Color Consept 1,6l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 klovnster, ja selvsagt er det bedre og billigere. Men hvis du har en kondis, og du skal ikke på DB drag, så klarer man seg fint som regel med en kondis. Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Hvordan arter det seg hvis man har et moderat anlegg med kun ett batteri som forsyner hele bilen og som står et stykke unna forsterkerene.. Batteriet er sef. stort nok og dynamoen kraftig nok, men kan ikke en kondis eller flere små gjøre en forskjell ved å levere strøm kjappere ved peakene.. Eller blir det ikke spenningsfall hvis strømkilden er stor nok? I såfall blir det aldri at kondisen lader ut i det hele tatt, og da er ingen vits.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 et spenningsfall blir det uansett, men har du et skikkelig stort batteri som hc2000 foran og en kraftig dynamo og 50mm2 kabler bak så klarer du deg nok fint uten kondensator. Men det spørs helt på anlegget i bilen. Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 jeg skulle starte 750i`n igår tidli og seff stått med nøkkel på første hakk og tømt batt:( fikk inn nytt batteri som, desverre, var et par Ah mindre og nå blinker det mindre i lysa på samme pupp som før..så bra batteri er en fordel. så gjenstår TB3 og ny laderegulator på 14.5V+ så funker det vel enda bedre:) btw.. God Jul, folkens :) Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henning- Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Jeg er ingen ekspert, men sånn her har jeg forstått at det fungerer: ved lave frekvenser (et basslag i en technolåt eller noe) krever forsterkeren mer strøm. Så en kondensator er som et slags batteri, som blir ladet opp av det ordentlige batteriet i bilen din, og hver gang forsterkeren trenger litt ekstra strøm (ved et basslag) så lades kondensatoren ut og hjelper til med og forsyne forsterkeren med strøm. Så en kondensator kan hjelpe til med og holde strømmen oppe. Men å ha et ordentlig batteri i nærheten av forsterkeren er jo mye bedre siden det ikke trenger strøm fra det ordentlige batteriet til og lade seg opp for hvert basslag. De sier jo at et batteri på 800ampere er det samme som 100stk. 1F kondensatorer ;) Unnskyld meg, men jeg tror vi har fått med oss åssen en kondensator fungerer nå :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest sicarlse Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 men enkelte folk må ha det inn med teskje! bare se hvor mange ganger dette blir spurt om! OG han ville sjekke med andre om den formeningen han hadde gjort seg opp stemte iflg de mer drevne på forumet:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henning- Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 men enkelte folk må ha det inn med teskje! bare se hvor mange ganger dette blir spurt om! OG han ville sjekke med andre om den formeningen han hadde gjort seg opp stemte iflg de mer drevne på forumet:D ja, jeg blir helt kvalm over hvor mange ganger folk tar opp dette teamet. Kondensator er UT! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 ja, jeg blir helt kvalm over hvor mange ganger folk tar opp dette teamet. Kondensator er UT! Sikkert alt ribbefettet som er årsaken til kvalmen! :) Så ille er det vel ikke.. bare la være å lese innleggene det, siden det alltid vil være mange spørsmål om det samme emnet på et sånt forum. Kunne jo hatt et forum for de som vet alt, så hadde de ikke trengt å spurt om noe. bare snakka skjit! :D Han som opprinnelig fant ut at bruk kondensator var til nytte må tydeligvis være en ravende gal mann hehe.. Kvaliteten på batterier har steget noen hakk siden den gang da! god jul Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.