Gå til innhold

Rustbehandling

Ranger emnet


Integrale

Anbefalte innlegg

Jeg har vært konsulent for Valvoline Oil og har drevet med uannonserte kvalitetskontroller av "Autoriserte Tectyl Verksteder" på hele Østlandet (18 forskjellige verksteder).Har selv drevet eget verksted i 7 år (før helsa tilsa at jeg måtte stoppe).

 

Kampen Antirust utmerker seg veldig, - og ikke bare selve påføringen av antirustmidlene, men også RENGJØRINGEN (og tørkingen) av bilene før denne jobben var eksemplarisk. Antirustbehandling av biler er en "møkkajobb" som innebærer mye dritt og møkk rundt om i verkstedene, men hos Kampen kan du gå i sokkelestene i antirusthallen.

Har du mulighet, så ta av innerskjermene selv.

 

De er ikke billigst, men gjør en jobb som er OK.

Om du drar innom, så henger min "rapport" til Valvoline etter besøkene mine på veggen der.

 

Det finnes sikkert verksteder i Oslo som sprøyter med andre stoffer enn Tectyl (Tuff Cote Dinol, Mercasol, Teroson et.c) - disse kjenner jeg ikke til. Mye av stoffene er mye lik Tectyl, og at noe stoff er "best" er vanskelig å hevde. Viktig er det at det brukes MYE TYNNSTOFF som egentlig er rustbeskyttelsen. Det sorte tykke er bare en beskyttelse for beskyttelsen...

Men - vask og tørk av bilen før behandlingen er "halve jobben".

 

Regn med rundt 4000,- kroner.

Styr ABSOLUTT unna firmaer som sprøyter biler med olje (ca. 1000,-) da mye av oljen vil ødelegge gummiforinger, kan få PVC belegg til å løsne/svelle.

 

Jeg har 7500 biler på samvittigheten når det gjelder antirustbehandling med Tectyl....

 

SÅ rent som på bildet under SKAL det være før antirustmidlet påføres.

post-3789-1380485258081_thumb.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Jeg har vært konsulent for Valvoline Oil og har drevet med uannonserte kvalitetskontroller av "Autoriserte Tectyl Verksteder" på hele Østlandet (18 forskjellige verksteder).Har selv drevet eget verksted i 7 år (før helsa tilsa at jeg måtte stoppe).

 

Kampen Antirust utmerker seg veldig, - og ikke bare selve påføringen av antirustmidlene, men også RENGJØRINGEN (og tørkingen) av bilene før denne jobben var eksemplarisk. Antirustbehandling av biler er en "møkkajobb" som innebærer mye dritt og møkk rundt om i verkstedene, men hos Kampen kan du gå i sokkelestene i antirusthallen.

Har du mulighet, så ta av innerskjermene selv.

 

De er ikke billigst, men gjør en jobb som er OK.

Om du drar innom, så henger min "rapport" til Valvoline etter besøkene mine på veggen der.

 

Det finnes sikkert verksteder i Oslo som sprøyter med andre stoffer enn Tectyl (Tuff Cote Dinol, Mercasol, Teroson et.c) - disse kjenner jeg ikke til. Mye av stoffene er mye lik Tectyl, og at noe stoff er "best" er vanskelig å hevde. Viktig er det at det brukes MYE TYNNSTOFF som egentlig er rustbeskyttelsen. Det sorte tykke er bare en beskyttelse for beskyttelsen...

Men - vask og tørk av bilen før behandlingen er "halve jobben".

 

Regn med rundt 4000,- kroner.

Styr ABSOLUTT unna firmaer som sprøyter biler med olje (ca. 1000,-) da mye av oljen vil ødelegge gummiforinger, kan få PVC belegg til å løsne/svelle.

 

Jeg har 7500 biler på samvittigheten når det gjelder antirustbehandling med Tectyl....

 

SÅ rent som på bildet under SKAL det være før antirustmidlet påføres.

 

ok. takk for info! spørs om jeg tar meg en tur dit til høsten igjen, ja! jeg syns ikke 4000 var så galt....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Jeg har vært konsulent for Valvoline Oil og har drevet med uannonserte kvalitetskontroller av "Autoriserte Tectyl Verksteder" på hele Østlandet (18 forskjellige verksteder).Har selv drevet eget verksted i 7 år (før helsa tilsa at jeg måtte stoppe).

 

Kampen Antirust utmerker seg veldig, - og ikke bare selve påføringen av antirustmidlene, men også RENGJØRINGEN (og tørkingen) av bilene før denne jobben var eksemplarisk. Antirustbehandling av biler er en "møkkajobb" som innebærer mye dritt og møkk rundt om i verkstedene, men hos Kampen kan du gå i sokkelestene i antirusthallen.

Har du mulighet, så ta av innerskjermene selv.

 

De er ikke billigst, men gjør en jobb som er OK.

Om du drar innom, så henger min "rapport" til Valvoline etter besøkene mine på veggen der.

 

Det finnes sikkert verksteder i Oslo som sprøyter med andre stoffer enn Tectyl (Tuff Cote Dinol, Mercasol, Teroson et.c) - disse kjenner jeg ikke til. Mye av stoffene er mye lik Tectyl, og at noe stoff er "best" er vanskelig å hevde. Viktig er det at det brukes MYE TYNNSTOFF som egentlig er rustbeskyttelsen. Det sorte tykke er bare en beskyttelse for beskyttelsen...

Men - vask og tørk av bilen før behandlingen er "halve jobben".

 

Regn med rundt 4000,- kroner.

Styr ABSOLUTT unna firmaer som sprøyter biler med olje (ca. 1000,-) da mye av oljen vil ødelegge gummiforinger, kan få PVC belegg til å løsne/svelle.

 

Jeg har 7500 biler på samvittigheten når det gjelder antirustbehandling med Tectyl....

 

SÅ rent som på bildet under SKAL det være før antirustmidlet påføres.

 

Nå har det seg sånn at Tectyl tørker og sprekker etter litt tid, og skaper perfekte forhold for rusta da det samler seg vann inni der, har hørt at det skal hjelpe med oljeinnblanding i tectylen.

Tectyl er greit nok det, men den gamle bør fjernes før det legges på ny tectyl og det bør vel legges på ny før den gamle sprekker, hvor mange gjør det?

Foringene bør tåle olje, er jo ikke akkurat gir-olje med EP-tilsetninger man skal bruke ved oljebehandling.

Fins folk som tar oljebehandling for 500-1000 spenn, bare pass på å kjøre på støvete grusvei like etterpå.

 

Og TurboKnut, siden du har vært kontollør, så er vel ikke problemet med uttørking og sprekkdannelse noe nytt for deg.

Men TecTyl er jo seff bedre enn ingenting så lenge det gjøres ordentlig.

Min mening er at å ta oljebehandling 1-2 ganger årlig er det beste.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Hall a/s

Olav Ingstadsvei 7d

67 13 49 60

Rud (Bærum)

 

Han holder på med dette. Han har brukt Tuff Cote Dinol hvertfall i 5 år, men husker ikke jeg helt feil skifta han til Tectyl for noen måndere siden, men dette kan jeg spørre han om neste gang jeg ser han, vis du er intressert, eller du kan bare ringe selv.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

 

Nå har det seg sånn at Tectyl tørker og sprekker etter litt tid, og skaper perfekte forhold for rusta da det samler seg vann inni der, har hørt at det skal hjelpe med oljeinnblanding i tectylen.

Tectyl er greit nok det, men den gamle bør fjernes før det legges på ny tectyl og det bør vel legges på ny før den gamle sprekker, hvor mange gjør det?

Foringene bør tåle olje, er jo ikke akkurat gir-olje med EP-tilsetninger man skal bruke ved oljebehandling.

Fins folk som tar oljebehandling for 500-1000 spenn, bare pass på å kjøre på støvete grusvei like etterpå.

 

Og TurboKnut, siden du har vært kontollør, så er vel ikke problemet med uttørking og sprekkdannelse noe nytt for deg.

Men TecTyl er jo seff bedre enn ingenting så lenge det gjøres ordentlig.

Min mening er at å ta oljebehandling 1-2 ganger årlig er det beste.

 

Jeg har hørt "alle" historiene mange ganger, og jeg visste at når jeg satte i gang med MINE meninger her, så ville denne diskusjonen blomstre opp igjen. Jeg gir uttrykk for MINE meninger, og skal ikke bombastisk si at jeg har rett - det vil alltid være noen som har meninger som ikke er lik mine.

 

MEN;

Tectyl, Tuff Cote Dinol, Mercasol et.c SPREKKER IKKE !!!! Snakk med hvem du vil som driver seriøst med dette, og du får samme svar.

 

Ingen av stoffene lager et "centimeter tykt" lag, og moderne antiruststoffer beholder elasitisteten i mange år. At Tectyl sprekker og suger vann er en gammel myte fra 60 og 70 årene.

-Om det sprekker, så har det skjedd noe galt, da er det enten sprøytet over sand eller at det har vært fuktig før antiruststoffene er sprøytet på.

I midlertid så er ingen antiruststoffer evigvarende, og en behandling bør gjentas hvert 3-5 år. Og KAN verkstedet jobben sin, så frisker de opp med mye tynnstoff istedetfor tykkstoff for å bevare det de sprøytet på forrige gang. Mange tror at dersom de pøser på med tykkstoff så ser det så bra ut, men da legger de bare et lag utenpå det gamle.

Det har forsåvidt rett som du sier at en bør ta av den gamle - det er jo NETTOPP DET SOM VERKSTEDENE SKAL GJØRE...

Se på bildet jeg la ved forrige innlegget mitt, det er en bil fra 1967 som henger i bukken. Hvor mye tectyl var det igjen etter at jeg var ferdig med vasken???? Rengjøringen er som jeg sa halve jobben? Fra hvor har du fått at en skal sprøyte UTENPÅ det gamle --- jo fra dem som driver med olje......

 

Viktig er det jo også å fjerne all gammel rust som evt måtte være der FØR en starter med noe behandling.

 

Olje i Tectyla hjelper ikke, da får du en merkelig suppe som ikke akkurat blir sånn som det var ment å være. Da er det nesten bedre å blande tynner i Tectylen for å gjøre den enda tynnere sånn at den kryper bedre.

Antiruststoffer er utviklet med flere "baktanker". Blant annet så skal det være en slitestyrke i den slik at den ikke spyles bort.

-Har olje det??? - Neppe, og vasker du bilen med en underspyling på Esso, så har du lagt mye av olje-antirustbehandlingen din i sluken. Bare titt der hvor hjulene spruter langs hjulhusene dine, - der har aldri jeg sett at oljen holder seg.

Så skal det være elastisitet i den, slik at den står i mot bevegelser i bilens karosseri, den skal også være slik at den "holder seg på plass" og ikke renner av.

Den skal danne et beskyttende lag MELLOM karosseriet og det som er av ytre påvirkning - dvs veisalt, støv, dritt, oppsamling av sand et.c.

Olja suger til seg dette, - det er derfor du skal kjøre på sandveier for å få olja til å henge der - og hva har du da som beskytter mot rust??? - Jo du har olje som er iblandet sand, salt, sur nedbør, syre, dritt og møkk som du kjører i et.c som ligger DIREKTE mot karosseriet. Når olja så har blitt mettet med dette, har du fått så mye under der at den slipper og detter av i klumper - og da slipper det fra "bunnen" av.

Om oljen nøytraliserer saltet - tja, - du kan jo likesågodt sprøyte bilen med ZALO da, for den er jo i motsatt ende i PH verdien enn hva saltet er....

Jeg sier ikke at olje ikke hjelper, det gjør det så absolutt, men jeg skjønner ikke at noen vil ha det under bilene sine. Strengt miljømessig er det vel heller ikke lov om en spissformulerer det. Er du på EU-kontroll med bilen, og det lekker litt fra motoren, så får du kryss i protekollen og du må utbedre lekkasjen. - Har du oljebehandlet bilen - så RENNER det av den (og lukter motorsag). Biltilsynet i Moss (bl.a) har gitt mangellapp til folk som har oljebehandlet bilene sine og gitt dem beskjed om å få vasket bort det som har blitt sprøytet på bilene.

 

Prøver fra Teknologisk Institutt der de behandlet forskjellige metallplater og plasserte dem i salt-tåke kammer der de simulerte at det var "slitasje" mot metallplatene viste at platene som var behandlet med olje hadde korrosjon over 100% av overflatene etter 6 timer, mens platene som var behandlet med Dinol ikke hadde noe etter 5 dager.

 

Sprøyter du bilen med olje mister du ALL garanti fra fabrikk.

Tectyl og Tuff Cote Dinol er godkjente av ALLE bilfabrikkene.

 

Mange kan sikkert være uenige i MINE meninger, og jeg ønsker ikke å starte en kjempediskusjon om dette. Jeg har bare stått under bilene hver eneste dag i 7 år og sett hvordan det er, og har hørt mange argumenter, rykter og "svada" som ikke har rot i virkeligheten.

Du vet ikke alltid HVA slags olje som brukes rundt om - og jeg har selv sett hvordan (enkelte) gummiforinger har sett ut.

Ved mitt verksted rørte vi ikke biler som hadde vært behandlet med olje. Da var det ned fra bukken uten noe mer.

 

Knut (på bildet)

post-3789-13804852581452_thumb.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta har du greier på knut.... :D

men vil allikavell komme med noen kometarer

Faren min driver med dette og han bruker mercasol produktet, han har holdt på siden 1994, og har ikke får en eneste klage på arbeidet eller produktet. deriomot er det et anna firma som driver md tectyl produktet, og der har det vert en del klager.... de bilene som kommer der i fra har hatt en tendens til at tectylen har slått sprikker og anna, nå skal ikke jeg si hvor gammel den tectylen er, eller om dem som har lakt den på har gjort skikkelgi arbeid, men det har for min del virket som tectyl har fått et dårlig rykte på å være for stiv å lite elastisk, kan godt hende dette som du sier henger igjen fra tidligere av......

Rengjøring og tørking er VELDIG viktig,(og et MEGA dritt arbeid.... ) her bruker han en diesel drevet varmer på høytrykk spyleren og roterende dyser på munstykket. så har han vannbåren varme i alle gulv, og lokalenen holder rundt 25-30 grader nattestid. og bilene er kbusk tørre etterpå, men somdu sa at tectyl rommet er gullende rent er vell å ta litt hardt i. visst du jobberkonstant med å spyle dem rene og spyke tectyl i samme rom skal det litt til å ikke skitne til vegger å gulv..... har bært ut en del mercasol i fra gulvet, og det er F... så tungt.....

påføring er også viktig tynnstoff først og så tykkt utapå, men pass på at verkstedet tar av hjulene og demontere inneskjermer og anna plast deksler som er nødvendige. DETTE er vell så viktig.... ligger mye drit bak all plastikken som spiser opp metallet! og dette ser jeg som en selvfølge at de gjør og at det er med i prisen....

og prisene ligger på rudt 4000+ med mva, og vente tiden nå er ut i slutten av jan... men han holde til nord for bergen så til alle dere på østlandet blir vell dette litt langt.. hehe

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være ett gammelt rykte, sant useriøse understellsbehandlere som gjør dårlig arbeid, men har sett sprekt TecTyl og rust under dette, vil bare komme fram med mine erfaringer så folk kan gjøre opp sine egne meninger, hadde selv Tectyl på min egen bil(hvilken type vet jeg ikke) i motorrommet for 3-4 mnd siden, er ikke tørt eller sprekt der enda(ikke så lang tid men), det kan jo og være at TecTylen har sitti for lenge.

Men faktum er at mange som driver med rustsveising anbefaler oljebehandling framfor andre metoder.

men kan vel si det sånn at korrekt TecTyl-behandling, med jevne mellomrom(syns 3-5 år virker litt lenge, men det er vel kanskje riktig) gir nærmest optimal rustbeskyttelse.

Hadde heller ikke noe særlig tro på det om å blande olje i TecTylen, men vil tro det at tjukk klebrig Olje som er riktig påført, og bilen kjørt på støvete vei ettrpå gir vel minst like god beskyttelse.

Men hva er det som går på foringene, ev. Vulking, eller selve Gummien, er selv bilmekaniker-lærling og har ikke sett dette enda.

 

Dere får bare passe på at det er seriøse folk som gjør arbeidet ordentlig så blir det nok bra.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er - uansett hva dere bruker - at jobben blir gjort grundig.

Det ER en møkkajobb, og mange verksteder driver på "akkord med seg selv" sånn at de ansetter ufaglærte folk som ikke vet hva en "spade" er. For at behandlingen skal bli bra, så må en kunne "lese" bilen slik at det kommer stoff dit som det skal komme stoff. Det er jo utarbeidet sprøyteskjema til de fleste bilene, - etter min mening er disse ganske dårlige.

En riktig rustbehandling innbefatter også panser, dørstolper (A, B og C-stolper), bakluker, rammevanger og forsterkninger på innerskjermer osv.

Mange verksteder tar ikke av innerskjermene foran - det er nesten ALLTID (på japsebiler) masse sand og dritt i nedkant av skjermene. Åpne døren og se "nedover" i framskjermene. Ta gjerne hageslangen selv og la den renne sånn at den vasker bort all grusen som er der.

 

Og nesten uansett hva som blir brukt så er det bedre å gjøre "noe" under bilen enn å ikke gjøre noe.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jo tynnere jo bedre. Men jo tynnere jo mindre slitestyrke. Grunnen til at det skal være tynt er at det skal penetrere (trekke "igjennom"), dvs at bittesmå sprekker og karosseriskjøter skal forsegles med det tynne. Det tykke sorte stoffet er bare en beskyttelse for beskyttelsen.

Så jo mer det brukes av det tynne, - jo bedre er det.

 

Jeg gjorde en del tester da jeg drev med Tectyl, og tynnstoffet (også olja) trekker oppover (loddrett) ganske langt mellom to stålplater.

Så vær raus med tynnstoffet.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Jo tynnere jo bedre. Men jo tynnere jo mindre slitestyrke. Grunnen til at det skal være tynt er at det skal penetrere (trekke "igjennom"), dvs at bittesmå sprekker og karosseriskjøter skal forsegles med det tynne. Det tykke sorte stoffet er bare en beskyttelse for beskyttelsen.

Så jo mer det brukes av det tynne, - jo bedre er det.

 

Jeg gjorde en del tester da jeg drev med Tectyl, og tynnstoffet (også olja) trekker oppover (loddrett) ganske langt mellom to stålplater.

Så vær raus med tynnstoffet.

 

Du driver ikke med dette lenger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår