Gå til innhold

Cleaning av støtfangere

Ranger emnet

CorsaNova

Anbefalte innlegg

Ønsker å vise en liten DIY på hvordan jeg cleanet for- og bakfangeren min. Bildene er ikke verdens beste kvalitetsmessig, så bruk fantasien der det er uklart :cool:

Jeg gjorde dette med byggskum og sparkel.

Først demonterte jeg begge støtfangerene og vasket disse grundig. Deretter pusset jeg ned teksturen som er øverst på fangerene, samt rubbet opp lakken på begge fangerene.

Jeg fyllte så en stripe byggskum i den innfeltet linjen som går øverst på begge fangerene.

I steden for å plastsveise hullet til blinkersene fremme, lot jeg disse stå i, for så å fylle på med byggskum over dem. Jeg så til at skummet trengte godt igjennom på baksiden.

DSC01310.jpg

DSC01312.jpg

Det neste jeg gjorde var å skjære vekk den overflødige skummet, til dette brukte jeg et baufil-sagblad, det er meget lett å jobbe med:

DSC01311.jpg

Så begynnte grovsparklingen:

DSC01313.jpg

DSC01314.jpg

Det er en god jobb å pusse og sparkle for å få dette glatt og jevnt. Tilsutt finsparkel og primer (NB! bildet viser ikke det ferdige resultatet av finsparklingen):

DSC01317.jpg

Deretter var det lakk og klarlakk i litervis :)

Og så voilà:

Golf3.jpg

Golf3bak.jpg

Bilen er ikke akkurat nyvasket på bildene over, tok noen bilder idag for å vise sluttresultatet!

Det er flere måter å gjøre dette på, hvorvidt byggskummet sammen med sparkel holder formen i temperaturforskjeller, vibrasjoner etc. gjenstår å se, men foreløpig ser jeg ingen antydniger til noe som helst misdannelse..

Vil tilslutt si at det er mildt sagt en slem jobb å pusse imellom lagene med sparkel, jeg sleit med tette luftveier i nesen og øyne som rant i 3 dager etterpå av alt pussestøvet - som jeg i utgangspunktet hadde håpet støvmasken skulle beskytte meg mot :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

operasjon her og der. sett en guide som enten KristianG har postet eller så var det burnoutking, der tåkelysene blir plasert i "ventilene" som er nederst på fangeren.

Selger orginal euroframfanger. billig vil jeg tro

hvem selger dem billig?

# Gauldal-Gatebil #

vw jetta tdi sportline med luftfjæring

lexus is 200 tte

Opel vectra b - Full rieger,19" justerbart.

vw vento - full styling,18" .justerbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
Er sikkert ikke så populært at jeg bumper denne siden den er litt gammel, men jeg lurer rett og slett på hvordan front- og bakfangeren har det i dag, ser den like fin ut enda? :)

Jeg kan informere om at fangerene har det tilsynelatende meget bra, har ikke merket NOE ift.søkk, sprikker, etc.der hvor jeg har sparklet - og det tiltross for at den nå har vært igjennom 1 vinter og nå sommer!

Det jeg derimot kan nevne er at det lønner seg å levere den inn til lakkerer etter at man har sparklet. Gjorde lakkjobben selv og det skal ikke mye til før denne løsner ift.biler som skal lukeparkere og kommer borti fangeren, steinsprut etc.

Venter nå bare på felger+dekk og skru den litt nærmere asfalten, så begynner bilen å bli ferdig :)

DSC01609-1.jpg

DSC01610-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider