Gå til innhold

Vektere er i vinden...

Ranger emnet

Juristen

Anbefalte innlegg

hehe. Har på følelsen av at det alltid er heit diskusjon rundt Juristen!

Jeg har jobbet som vekter i 2 år. Først som en deltidsjobb ved siden av studier, nå mer og mer siden jeg er litt skolelei!

Først og fremst, må det understrekes at en vekter ikke har noe som helst mer makt, enn alle andre borgere. En vekter er som oftest ansatt i en privat bedrift, som et kjøpesenter eller som i mitt tilfelle, en større oljebedrift. De beskytter eigendommen mot betaling. En kan faktisk få en vekter til å stå å passe på epletreet sitt i hagen også, uten at han har noe mer rettigheter enn deg selv.

De kan som nevnt over av Juristen, kan vektere og alle andre bare anholde på ferske spor og gjerninger. DVS visst man ser eller har bevis på at noen har stjelt fra din eigendom. Vekteren\borgeren kan da anholde vedkommende til politiet er på stedet.

Videre vil jeg vinkle saken innpå det som virkelig gjør at vektere idag er i vinden. Saken på Karl Johan i Oslo viste et klassisk eksempel på at et vekter selskap kan ha som alle andre selskap\organisasjoner\arbeidsteder "sorte får".

Vekteren hopper ifølge videoer på vg-nett direkte på en gammel svensk narkiss som har stjelt et salathode og legger ham i håndjern. Det er en drastisk og skremmende måte å foreta en anholdelse på. Dette bærer tydelig preg på "sorte får" som jeg skal ta for meg i neste avsnitt. Vekteren\selskapet svarte media at dette var nødverge. På vekterkurset lærte vi tydelig at nødverge skulle bare benyttes om det ikke fantes en annen utvei. DVS at om noen drar til deg, skal du springe bort fra situasjonen om du har mulighet til det. Dette var faktisk et rent overgrep sett fra mine øyner, og kommer til å få strenge konsekvenser for vekteren, vekterselskapet og reglene for opplæring i Vekterskolen.

Når det gjelder disse overnevnte "sorte fårene" i vekterbransjen, vil jeg med min erfaring si at den er skuffende og sann! Jeg har gjenom min vekterkarriere møtt på kanskje 100 vektere. 30 av dem har vært oppegående folk. 70 av dem er av typen som ikke kom inn på politihøyskolen. For å beskrive typen videre- kraftig kropp, tatoeringer, kort hår med mye gele i.. ja, dere skjønner tegninger.

Jeg har snakket mye med disse folkene og her kommer de beste kommentarene som forklarer "typen" enda mer:

Under opptaksprøvene til Politihøyskolen, klarte dem med glans den fysiske delen. Når det kom til intervjuet, ble det litt værre å stokke tankene før man svarte. Her er de beste gullkorn hørt under kaffipausen.

Alle starter med: "Jeg kom ikke inn i år. Dreit meg ut på intervjuet. Tror det er fordi:"

Spørsmål: Hva irriterer deg?

Svar: Når lillesøsteren min erter meg!

Spørsmål: Hvorfor vil du bli politi?

Svar: For å banke de jævla utlendingene!

Spørsmål: Er du samfunnsengasjert?

Svar: Ja, jeg trener på SATS!

Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vektere har samme regler som en vanlig peron pluss de har "eiers rett" som betyr at de kan bortvise folk fra område de har blitt leid til å passe på. Svarte får er det overalt uansett kor du ser, de i Oslo tok vell hardt i men kan ikke hele historien. Mulig de hadde rett å hive han i jern vist han var til skade for seg selv eller andre. Det er Politiet som gir oss håndjernskurs og der viser de trikset såvidt fordi det er heeeelt ulovlig å bruke. Politiet i Bergen er glad for å ha oss her for vi gjør mye grunnarbeid for å forhindre innbrudd, tyveri osv.. Jobber mye i Bergen sentrum i Securitas som mobil vekter på nattestid og opplever trussler stadig vekk. Forskjellen på en vekter og en vanlig person er stor, har ikke noe med å slenge folk i bakken osv.. Men man må kunne snakke for seg og roe ned personene, som sagt så er det for det prevantivet. GÅr det videre en det igjen må vi bare tilkalle Politiet som de fleste har direkte nummeret til. I Oslo er det vell hardere miljø en her så kan ikke utale meg spesielt på den saken. Og vær så snill, er forskjell på dørvakter og en vekter, dørvakt = trener på SATS vekter = har ihvertfall noe vett :hug:

Og det med narkomane som blir banket opp. Her i Bergen er sikkert vi en av de få som respekterer de og er høflige mot de, det farlige er når du prøver å vekke en fra mulig overdose, når personen våkner til så har de en tendens til å bli aggresiv pga du var så dum og vekke han ut fra rusen sin :usa: OFte eg har fått en narkoman opp i trynet men de fleste går fint an å snakke med til de roer seg.

Og Hyys84: Kas avdeling jobber du i? Kansje eg kjenner deg :) Er no ikke mangen i Bergen som har tenkt tanken engang på å bli Politi, inkludert meg :P Har en i min avdeling som ikke er noe spesielt stor men han er såpass dyktig til å snakke for seg at han kunne blitt en bra onkel hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurer jeg også... Du som er så SINNSYKT flink til å fortelle alle andre hva som er rett og galt, har så mye innsikt i lover og regler...

HVA JOBBER DU SOM ?

Et relativt enkelt spørsmål som enkelt bør kunne besvares av deg... :hello:

Ble stille ja...

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som vekter, men har aldri fått noen opplæring i arrestasjons-teknikk. Har heller aldri arrestert noen da jeg jobber nattskift på mobil-avd. og stort sett ikke ser en kjeft når jeg jobber.

Har ikke noe behov for å arrestere noen heller. Vil helst gjøre jobben min i fred (låse dører, lukke vinduer, aktivere alarmer osv.) Er ikke noen rambovekter med atferdsproblemer. Det meste løser seg med velvalgte ord og en sivilisert, hyggelig og høffelig oppførsel.

Men for å svare på påstanden: JA! Jeg har ELENDIG opplæring i arrestasjons-teknikk (dvs. ingen:D)

94 BMW E36 316i compact

94 Opel Astra 1.6si sedan (Død)

8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstand: Vektere er for dårlige i arrestasjonsteknikk.

Kommentarer? :)

Kommentar 1: Det heter ikke arrestasjon når det gjelder vektere. Det heter anholdelse! Vektere har ikke lov å arrestere. (med unntak av danskebåten og englandbåten, der særskilte regler gjelder)

Kommentar 2: Selvfølgelig er ikke et 3-timers kurs med en gammel politiveteran nok for å lære seg å ta på håndjern.

Kommentar 3: Med tilfeller der Politiet selv legger personer i det farlige mageleie, hvorfor skal vektere kunne det noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektere er folk som ikke kom inn på politihøyskolen;) hehe, neida.

Mange som jobber som politi, har en fortid som vektere!

Jobbet som vekter selv i 4 år, har aldri vært borti noen slike situasjoner som har kommet frem nå i det siste.

Noe som er veldig uheldig for bransjen vår, som har et dårlig rykte fra før.

Jeg er en sånn type kar, som IKKE takler vektere som går over de grensene vi har, for min del, kommer jeg oppi div situasjoner, så bruker jeg hodet og sunn fornuft, fremfor å hive meg over folk, true de . Eneste gangen jeg kunne vurdert å gått på en kar, er i selvforsvar. ALDRI FØR HAN HADDE GÅTT ETTER MEG!

Det er etter min mening, altforlett for enhver tosk å bli vekter! Ett lite kurs, og vips man kan få jobb, noe man lett får.

Synes att kravene burde bli mye strengere, mtp opplæring, evt prøver før man blir ansatt, og rekruttering av lærlinger! ( har selv vært lærling)

Å Hyllish, jeg veit ikke hvilken vekter som har rævpult deg, men wannabe politi??

Du burde kanskje få opp øynene dine, å ikke være så jævla trangsynt!

I mitt tilfelle, jobber jeg som vekter, fordi jeg ikke vil inn i politiet, men jeg liker å jobbe med sikkerhet, og at vekteryrket er utrolig spennende!

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som vekter, men har aldri fått noen opplæring i arrestasjons-teknikk. Har heller aldri arrestert noen da jeg jobber nattskift på mobil-avd. og stort sett ikke ser en kjeft når jeg jobber.

Har ikke noe behov for å arrestere noen heller. Vil helst gjøre jobben min i fred (låse dører, lukke vinduer, aktivere alarmer osv.) Er ikke noen rambovekter med atferdsproblemer. Det meste løser seg med velvalgte ord og en sivilisert, hyggelig og høffelig oppførsel.

Men for å svare på påstanden: JA! Jeg har ELENDIG opplæring i arrestasjons-teknikk (dvs. ingen:D)

Anbefaler deg kurs hos Verge Gruppen eller hva de het igjen i oslo, hadde mye bra opplæring hos de når jeg var lærling!

Arrestasjon, nærkamp, konflikthåndtering..

-- 93 200sx S13 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre vil jeg vinkle saken innpå det som virkelig gjør at vektere idag er i vinden. Saken på Karl Johan i Oslo viste et klassisk eksempel på at et vekter selskap kan ha som alle andre selskap\organisasjoner\arbeidsteder "sorte får".

Vekteren hopper ifølge videoer på vg-nett direkte på en gammel svensk narkiss som har stjelt et salathode og legger ham i håndjern. Det er en drastisk og skremmende måte å foreta en anholdelse på. Dette bærer tydelig preg på "sorte får" som jeg skal ta for meg i neste avsnitt. Vekteren\selskapet svarte media at dette var nødverge. På vekterkurset lærte vi tydelig at nødverge skulle bare benyttes om det ikke fantes en annen utvei. DVS at om noen drar til deg, skal du springe bort fra situasjonen om du har mulighet til det. Dette var faktisk et rent overgrep sett fra mine øyner, og kommer til å få strenge konsekvenser for vekteren, vekterselskapet og reglene for opplæring i Vekterskolen.

Det kom vel frem en video på slutten av det styret rundt dette, der man så at "Tyven" gikk mot vekteren med hevet hånd, etter at vekteren hadde stoppet han og konfrontert han med saken?

Da har man jo valget da, stikke, eller forsvare seg?

Sier ikke metoden han gjorde det på var riktig, men han valgte å forsvare seg, få kontrollen over personen som angriper, og så tilkalle videre assistanse av vektere, og senere politi.

som da løslat han etter 30 minutter på stasjonen, men det er en annen sak

-- 93 200sx S13 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom vel frem en video på slutten av det styret rundt dette, der man så at "Tyven" gikk mot vekteren med hevet hånd, etter at vekteren hadde stoppet han og konfrontert han med saken?

Da har man jo valget da, stikke, eller forsvare seg?

Sier ikke metoden han gjorde det på var riktig, men han valgte å forsvare seg, få kontrollen over personen som angriper, og så tilkalle videre assistanse av vektere, og senere politi.

som da løslat han etter 30 minutter på stasjonen, men det er en annen sak

Da har tydeligvis ikke vi to sett samme video.

VGTV - Nyheter - Kastet i bakken av vekteren

Å ta sats og hoppe på vedkommende på den måten er et overgrep. Ikke en anholdelse. Man ser tydelig at vedkommende er beruset der han går i tillegg. Dette var kun en ting i mine øyner:

Et forsøk på å vise seg selv og resten av de vandrene folkene på Karl Johan at han er noe mer enn det han egentlig er; en vekter!

Visst du er vekter og mener at dette var en helt ok anholdelse, bør du ta deg en tur på NAV å høre om de har en annen jobb til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har tydeligvis ikke vi to sett samme video.

VGTV - Nyheter - Kastet i bakken av vekteren

Å ta sats og hoppe på vedkommende på den måten er et overgrep. Ikke en anholdelse. Man ser tydelig at vedkommende er beruset der han går i tillegg. Dette var kun en ting i mine øyner:

Et forsøk på å vise seg selv og resten av de vandrene folkene på Karl Johan at han er noe mer enn det han egentlig er; en vekter!

Visst du er vekter og mener at dette var en helt ok anholdelse, bør du ta deg en tur på NAV å høre om de har en annen jobb til deg!

Det har kommet flere videoer enn den der!

Jeg finner SELVSAGT ikke den igjen nå, nærmeste jeg kommer er dette

- Tyven kom mot ham med hevet arm - Dagbladet.no - innenriks

Men, det ble publisert en mms video tror jeg det var, som viste at tyven gikk mot vekteren med hevet arm.

Bare latterlig å si at jeg må gå på nav, fordi du ikke kan lese, eller tydeligvis klarer å tyde hva det er jeg skriver under her!

Virker jo også som at du ikke har fått med det alt som har kommet frem i denne saken.

-- 93 200sx S13 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er latterlig, er å mene at dette der er å forsvare seg! Dessuten er det ikke vekterens ansvar å "få kontrollen" på vedkommende. Det er politiets ansvar.

Har du lest hele tråden? Har du lest evnt. har peiling på vekterens rettningslinjer? Mener du at videoen jeg postet i mitt forrige innlegg var selvforsvar?

Vekterene på Karl Johan dreit seg ut! Du slipper å gjøre det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider