Gå til innhold

hvordan bygge ut lyden i en Avensis 2001 model?

Ranger emnet

drgigolonero

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...

Det er ikke noe problem å bygge anlegg og beholde orginalspilleren som er montert inn i bilen. Da ser alt orginalt ut, og tiltrekker seg kanskje ikke tvilsom aktivitet med brekkjern og skumle hensikter heller :)

Vet ikke om du tenker på ett fullskala bygge prosjekt, hvor alt byttes ut, eller om det bare er enkelte ting som skal bygges ut.

Jeg kan jo komme med min anbefaling.

-Ville satt inn en forsterker med 4 kanaler evt. flere slik at man kan sette inn en liten sub i tillegg.

Slik jeg har montert anlegg tidligere (hvor alt skulle se orginalt ut) satte jeg på signalkonverter slik at høytaller signalet blir gjort om til lavnivåsignal og så sendt videre til forsterkerene i bagasjerommet. På denne måten får man fint mulighet til å sette på flere forsterkere hvis man ønsker det.

Strøm til forsterkeren (og styrestrøm til forsterkerene) føres på en side av bilen, mens høytallerkabler og signalkabler føres i kabelgatene på andre siden. Da blir det lite med during i høyttalerene grunnet støy.

Jeg har god erfaring med at orginalhøyttalere ofte låter mer en bra nok, bare de får bedre forsterkere til å drive dem. Men i Avensisen ser det ut til å være grei sak å bytte ut med ett bedre sett uten store problemer. Størrelsene på elementene skal ikke være vanskelig å finne for erstattning.

Vel, du har kanskje noen gode planer for hva du har lyst til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med signalkonverter er jo at det høres ut som bæsj. Hakket bedre er det å kjøpe forsterker med høyeffekt-inngang. Men dette er heller ikke optimalt. Derfor er det kronglete å mekke god lyd med orginalspilleren siden det ikke sitter signalutgang på den.

Nå går det an å kjøpe en konsoll som beholder klimaanlegget men lager et standard hull der spilleren skal sitte slik at man kan bytte spiller, men det ser jo ganske jalla ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider