Gå til innhold

Jukser på lavt turtall

Ranger emnet

jcberg

Anbefalte innlegg

Hei! I dag dukket det opp et problem med min C4 A6 2,0E..

Når jeg ligger på lavt turtall, og ofte i lavt gir, begynner bilen å hoppe og slå omtrent som om den kveler seg, og problemet gir seg ikke før jeg er oppe i ca. 1600 o/min. F.eks når jeg skal kjøre inn i gården hjemme rolig på første gir bråker og hopper det som et uvær. Samme skjer når jeg skal sette bilen i gang fra stillestående.

Den bråker/jukser/hopper ikke slik på tomgang, og heller ikke i revers (virker det som, har ikke testet så grundig). Men den har begynt å spy ut mye hvit røyk selv når motoren er varm, dette har den ikke gjort før. Den bruker litt olje (1L/1000km ca.) men ikke noe vann.

Noen som veit hva dette kan være? Kan hende motoren får vann i seg, clutch som er gåen, eller noe drit med motorstyring / drivstoffinnsprøytinga? Har nettopp fylt på ny frostvæske, så finner fort ut om den har begynt å bruke vann.. kan se i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlig tenning på bilen din.

kan være alt fra halvgiver til pluggene dine som e dårlige

(fordelerlokk, halvgiver, rotor, tennhetter og plugger).

Byttet faktisk fordeler, pluggledninger osv for 30k kilometer siden, da pleide bilen å stoppe stadig vekk. Tror topplokket og evt. topp er gåent, bilen har ryki litt og brukt litt mye olje en stund og den har gått gode 300000 nå. Har bytta plugger da det var det første jeg tenkte på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000 km er ganske lagt da når du snakker tenning men en audimekaniker, kan jo ha vært dårlig kvalitet på det du kjøpte også da, det har jeg opplevd, men sjekk kompresjonen på sylindrene først du.

Kan jo hende toppakningen er gåen bare, men om du har holdt bilen vedlike med olje hele tiden så er det lite sansynelig at toppen har gått. Og om ventiltetterene dine er dårlige så vil du jo få samme ressultat hele tiden, er helst når bilen trenger ekstra med bensin eller strøm slike feil oppstår mener nå jeg.

Men det er vanskelig å si noe før du ha tatt en kompresjonstest og eventuelt tatt en test på tenninga.

En audi 80 1.8 jeg tenkte å kjøpe som delebil hadde et slikt problem, der begynte bilen å rykke på lavere turtall og hadde problemer med å starte.

Men det han gjorde var faktisk bare å bytte olje så gikk den helt bra etterpå, men det var vel bare helvete til flaks.

En bil som har gått 300 000km lekker olje,da lukter det litt når den renner nedover motoren, derfor tror nå jeg du bruker en del olje. røyken kan jo også bety at du får for mye bensin, feks om tempføleren er deffekt kan måleren vise 30 minus grader og da vil du få en fet blanding av bensin og du får hvit røyk sån som alle biler får når kaldstartdysa står på.

Kjøleveska kan også forsvinne gjennom morkne vannslanger, som de oftest gjør da.

En ting til du bør se etter før du måler kompresjon og tenning er vakumslanger, spray startgass over vakumsnalge som går til toppen og du vil fort finne ut om du har lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000 km er ganske lagt da når du snakker tenning men en audimekaniker, kan jo ha vært dårlig kvalitet på det du kjøpte også da, det har jeg opplevd, men sjekk kompresjonen på sylindrene først du.

Kan jo hende toppakningen er gåen bare, men om du har holdt bilen vedlike med olje hele tiden så er det lite sansynelig at toppen har gått. Og om ventiltetterene dine er dårlige så vil du jo få samme ressultat hele tiden, er helst når bilen trenger ekstra med bensin eller strøm slike feil oppstår mener nå jeg.

Men det er vanskelig å si noe før du ha tatt en kompresjonstest og eventuelt tatt en test på tenninga.

En audi 80 1.8 jeg tenkte å kjøpe som delebil hadde et slikt problem, der begynte bilen å rykke på lavere turtall og hadde problemer med å starte.

Men det han gjorde var faktisk bare å bytte olje så gikk den helt bra etterpå, men det var vel bare helvete til flaks.

En bil som har gått 300 000km lekker olje,da lukter det litt når den renner nedover motoren, derfor tror nå jeg du bruker en del olje. røyken kan jo også bety at du får for mye bensin, feks om tempføleren er deffekt kan måleren vise 30 minus grader og da vil du få en fet blanding av bensin og du får hvit røyk sån som alle biler får når kaldstartdysa står på.

Kjøleveska kan også forsvinne gjennom morkne vannslanger, som de oftest gjør da.

En ting til du bør se etter før du måler kompresjon og tenning er vakumslanger, spray startgass over vakumsnalge som går til toppen og du vil fort finne ut om du har lekkasje.

Kjøpte Bosch så vidt jeg vet, det skal vel være greit.. Var forrige eier som skiftet dette, og han kjenner jeg godt (han er onkelen min), så kan jo spørre.

Det som skjer er at bilen starter helt fint som den skal, men så slår motoren seg av dersom jeg ikke gir bånn gass. Da lyser oljelampa også. Med kald motor må jeg minst ha 1700o/min for at motoren ikke skal daue, og den hopper og slår dersom jeg er under 2500o/min. Når motoren blir varm går bilen på tomgang. Av og til går den rolig og fint, men hvis jeg akkurat har "hoppet" med bilen (dvs. vært nede i ca 1200 o/min og "hoppet" bortover) lager den et helvetes bråk på tomgang og hele bilen rister. Det kommer en slags "fisle" lyd som om det er noe som lekker under høyt trykk, omtrent som om du fyller luft i dekkene dine og ikke tetter luftpistolen ordentlig innat ventilen i dekket.

Hvis jeg kjører litt opp på turtall / fart og setter bilen i fri og stopper den igjen går den rolig igjen og fislelyden forsvinner. Den lyden er forresten skummel og fæl, jeg tør ikke stå lenge foran åpent motorrom når den lyden kommer.. litt redd for å få et stempel eller en råde i trynet.

Hvor kan jeg få komptest forholdsvis billig? Går det å kjøpe en komptester på Biltema e.l.? (Ser for meg at dette kan være greit å ha i fremtiden også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal si du har problemer :p

Garrantert ikke tenninga si skyld når du nevner dette.

Nå bør du starte opp motoren og spraye startgass over alle vakumslanger når du får dette problemet, du kan jo også finne ut hvor lyden kommer fra før du gjør dette.

Om det ikke hadde vært for "fisle" lyden så kunne det ha vært noe galt med bensinmengden. Men det er jo en mulighet det også,

feks du kan ta ut ledningen til trykkregulatoren (firkanta liten boks som er skrudd intill insprøytninga om det er insprøytning du har da), om bilen går bedre da er det noe feil med bensinmengden din og jeg ville tippet tempføler.

Hadde vært lurt om du hadde nevnt hvilken type Insprøytning/forgasser du har, lettere å skjønne hva som kan være galt da.

Men kakler/smeller motoren så du får en lyd som ligner på 2 metall biter som slår mot hverandre raskt?

En kompresjonsmåler koster 189,- på biltema men hvor godt den fungerer vet ikke jeg, det beste er vel egentli å få lånt en av en mekaniker.

har du ikke mere en 20% svik på kompresjonen så skal motoren gå, men når det er 20% svik så begynner toppen å bli rimelig sliten.

Men teste for lekasje først, så tar du å måler kompresjonen etterpå, tar ikke lengere tid en 15 min å sjekke kompresjonen så blir ikke mere en 250,- å betale på deg lel.

Har du dårlig kompresjon så er det vel egentli bare å skaffe seg ny motor, for veiva rådelagran og rådan e garrantert like ille stelt om toppen e dårlig.

Men du stempler og råder flyr ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja æ satt å tenkt på derre der ja, at du har problemer når du starte den.

faktisk så kan du ha lekasje på brennstoffanlegget eller toppakninga er ødelagt så det renner vann/ olje inn i sylindrene som igjenn gjør motoren vanskelig å starte.

Sjekk pluggene å se om det er veske på dem, når du nevner suselyden så er det mest sannsynelig at toppakninga har tatt skade og det renner frostveske in i motoren. frostveska forsvinner selvfølgelig etter en liten stund pga den fordamper, frostveska er heller ikke så lettantennelig blandet med vann så dermed får du dårlig tenning og rykking på motoren.

Dette er den den teoien som stemmer best overens med feilsymptomene, med mindre det ikke er noe elektronikk som fjusker, men uansett så må den elektronikken være tempeaturstyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal si du har problemer :p

Garrantert ikke tenninga si skyld når du nevner dette.

Nå bør du starte opp motoren og spraye startgass over alle vakumslanger når du får dette problemet, du kan jo også finne ut hvor lyden kommer fra før du gjør dette.

Om det ikke hadde vært for "fisle" lyden så kunne det ha vært noe galt med bensinmengden. Men det er jo en mulighet det også,

feks du kan ta ut ledningen til trykkregulatoren (firkanta liten boks som er skrudd intill insprøytninga om det er insprøytning du har da), om bilen går bedre da er det noe feil med bensinmengden din og jeg ville tippet tempføler.

Hadde vært lurt om du hadde nevnt hvilken type Insprøytning/forgasser du har, lettere å skjønne hva som kan være galt da.

Men kakler/smeller motoren så du får en lyd som ligner på 2 metall biter som slår mot hverandre raskt?

En kompresjonsmåler koster 189,- på biltema men hvor godt den fungerer vet ikke jeg, det beste er vel egentli å få lånt en av en mekaniker.

har du ikke mere en 20% svik på kompresjonen så skal motoren gå, men når det er 20% svik så begynner toppen å bli rimelig sliten.

Men teste for lekasje først, så tar du å måler kompresjonen etterpå, tar ikke lengere tid en 15 min å sjekke kompresjonen så blir ikke mere en 250,- å betale på deg lel.

Har du dårlig kompresjon så er det vel egentli bare å skaffe seg ny motor, for veiva rådelagran og rådan e garrantert like ille stelt om toppen e dårlig.

Men du stempler og råder flyr ikke ;)

Tjø. Jeg var oppe hos et annent forummedlem her som kikka på det, og han fant fort ut at en vakumslange hadde ryki rett av, hadde jeg hatt litt vett jeg og hadde jeg nok og sett det, det var lett å se. Nå starter motoren fint og går finfint på tomgang.

Jeg veit ikke åssen lyd du mener med 2 metaller som slår mot hverandre, tenker du på ventiltikking? I såfall, ja, den tikker noe grusomt.

Har fått lånt kompmåler og skal gå over alle slangene med startgass i morgen. Den fyrer fortsatt bare på 3 sylindre.

Den lille gummisaken som gasswiren er festet i er røket slik at gasswiren har en tendens til å hoppe av og sette bilen i en ganske stillestående posisjon.. ganske kjipt å lage 300 meter kø.

Når jeg kjører normalt kommer det av og til smellelyder og det virker nesten som om man slipper gasspedalen brått og gasser på igjen, dette kan ha noe med at gasswiren hopper av innfestingen sin e.l.? Det er nok noe annent siden den gjør dette også når jeg holder gasspedalen i samme posisjon over lengre tid, den mister plutselig gassen på en måte og motoren "hogger" til, og så er den som normalt igjen. Motoren høres heller ikke ut som den trives så godt, vanskelig å beskrive.. men tror den mister tenninga på ene sylinderen (er en plugg jeg ikke har fått bytta p.g.a. drittverktøyet til audi, skal bytte den i morgen)..

Ja æ satt å tenkt på derre der ja, at du har problemer når du starte den.

faktisk så kan du ha lekasje på brennstoffanlegget eller toppakninga er ødelagt så det renner vann/ olje inn i sylindrene som igjenn gjør motoren vanskelig å starte.

Sjekk pluggene å se om det er veske på dem, når du nevner suselyden så er det mest sannsynelig at toppakninga har tatt skade og det renner frostveske in i motoren. frostveska forsvinner selvfølgelig etter en liten stund pga den fordamper, frostveska er heller ikke så lettantennelig blandet med vann så dermed får du dårlig tenning og rykking på motoren.

Dette er den den teoien som stemmer best overens med feilsymptomene, med mindre det ikke er noe elektronikk som fjusker, men uansett så må den elektronikken være tempeaturstyrt.

Tror heldigvis topppakninga er brukendes nå :) Den er nok slitt men får satse på den holder enda litt til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det jeg sa, du burde spraye motoren med startgass så hadde du funnet problemet selv på 10 sec.

det med at den ikke tenner på den ene sylinderen kan jo komme av at den ha blitt sotete etter all kjøringen din med en utett vakumslange. Jeg vedder på at det er den innerste pluggen du ikke har byttet?

Men kakklingen er værre å ha med å gjøre, der kan alt fra ventilløftere til rådelager være ødelagt. feil som dette finner du ikke på en kompresjonstest, der ser du om stempelringene er tette og om ventiltetterne er tette. men som du beskriver det nå så virker det som om motoren er brukbart tett, og om du ikke får tenning på en av sylindrene så vil det jo samle seg bensin i slylinderen og du får et smell av at bensinen antenner seg selv.

detter jo gassvaieren av så får du jo rett å slett ikke gitt gass da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassvaieren er bra :) Takk til biltema superlim som ordna gummiknotten, er god som ny nå.. men motoren er ubrukelig. Skal sjekke alle plugger osv for vann og sot i morra og bytte den siste.. Det er forresten den nest innerste jeg ikke har skiftet.

Motoren går bedre når den er kald.. den ryker ikke når den er halvvarm og kaldstartdysa akkurat er koblet ut, men når motoren kommer opp i 90 grader igjen ryker det endel. Røyken er luktfri og når jeg holder handa foran eksosen blir den litt fuktig.. sikkert vann da. Når motoren er kald hoster den litt på lavt turtall og høy belastning (f.eks 4rde gir i 55 i oppoverbakke) men den går ihvertfall fremover. Når den er varmet opp må jeg kjøre på ganske lavt gir hele tiden og den hoster og fusker hele tiden. Den klarer ikke bakke i 40 i 3. gir når motoren er varm, bilen bare rister og kommer seg ikke opp bakken, må ned i 2. gir (og da hoster og fusker bilen mye)..

Uff hodebry dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da går bilen jevnt, den siste pluggen jeg bytta hadde sprekker i poselenet så det slo igjennom, så det forklarer noe av klikkelydene..

Den ryker fortsatt mye og røyken er litt fuktig, dette er nok toppen som ikke er helt tett, den er jo gått 310000. Bruker ikke så mye vann at jeg trenger å fylle på hver dag, må gjøre det ca. samtidig som jeg må fylle olje (hver annen uke ca).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja du bruker såppas med olje altså, det er absoludt ikke normalt å bytte olje anen hvær uke, heller ikke vann, vannet skal holde i flere år egentli, høres ut som du har lekasje i topppakninga, ettersom bilen bruker olje og vann.

Men om bilen din går ok nå, så bør du gå over å se om det lekker olje og vann fra den, om bilen går normalt ellers så vil jeg si at motoren er ok, utenom at det kommer olje ut fra foringer/pakkninger osv og det lekker vann fra noen av vannslangene dine.

Alle gamle biler ryker litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja du bruker såppas med olje altså, det er absoludt ikke normalt å bytte olje anen hvær uke, heller ikke vann, vannet skal holde i flere år egentli, høres ut som du har lekasje i topppakninga, ettersom bilen bruker olje og vann.

Men om bilen din går ok nå, så bør du gå over å se om det lekker olje og vann fra den, om bilen går normalt ellers så vil jeg si at motoren er ok, utenom at det kommer olje ut fra foringer/pakkninger osv og det lekker vann fra noen av vannslangene dine.

Alle gamle biler ryker litt ;)

Tja jeg bytter vel ikke olje hver annen uke men kjører jo ca. 300km i uka og må fylle på cirka en halvliter annenhver uke. Vannforbruk er det umulig å si noenting konkret om, men den er nede på minimumsnivået etter ca 2 måneders kjøring, og da fyller jeg opp på max igjen. Forrige eier mente at ventiltetningene var blitt porøse og at det var der olja kom inn i sylinderen.. så er topppakninga sikkert litt slitt etter alle kilometerne motoren har gått. Merker at motoren går litt ujevnt nå men det kan jo ha sammenheng med at jeg fylte på kondensfjerner sist gang jeg fylte bensin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg bytter vel ikke olje hver annen uke men kjører jo ca. 300km i uka og må fylle på cirka en halvliter annenhver uke. Vannforbruk er det umulig å si noenting konkret om, men den er nede på minimumsnivået etter ca 2 måneders kjøring, og da fyller jeg opp på max igjen. Forrige eier mente at ventiltetningene var blitt porøse og at det var der olja kom inn i sylinderen.. så er topppakninga sikkert litt slitt etter alle kilometerne motoren har gått. Merker at motoren går litt ujevnt nå men det kan jo ha sammenheng med at jeg fylte på kondensfjerner sist gang jeg fylte bensin :)

Ja æ kan jo "spå" mye rart jeg også da.

Men om jeg ikke husker feil så er ventiltetterne laget av kobber?

porøst kobber?

Nei men sant at toppen slites litt etter hvært og spessielt etter 300 000km, da bruker den litt olje pga pakkninger, foringer osv er utslitte, kommer det en ganske så hvit røyk ut bakfra så får du ojle in i sylindrene, enten pga ødelagt toppakning, eller slitte/ødelagte ventiltettere.

Men ja ta Kompresjonstest på den, viser den gode verdier så er det bensin eller luftproblemer du har.

Har du dårlige verdier, så må du nå overhale eller bytte toppen, og mens du er i gang så må du se om rådelagrene er gode.

Men siden du har problemer med at vannet forsvinner så kan du enten ha problemer med toppakninga (som løser begge problemene)

eller så lekker det vann fra noen av slangene, det er nå bare å sette bilen på bukken det å se hvor det renner, kan jo hende vannpumpa di er gåen også vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider