Gå til innhold

Kjølevæska koker

Ranger emnet

steinar

Anbefalte innlegg

Jeg har posta på forumet om dette før og enda ikke fått løst problemet.

Min golf2 1.6 l 86 modell sliter noe voldsomt i køkjøring / på tomgang. Da stiger varmen til kritisk nivå og kjølevæska begynner å koke.

Ved motorveikjøring i 80km/t holder temperaturen seg bra. Det hjelper også litt på tempraturen og kjøre på full guffe på varmeapparatet, men det hjelper ikke nok.

Jeg har sjekka følgende:

1) Vannpumpa går, det er sirkulasjon og vannet spyles tilbake i beholderen for kjølevæske.

2) Termostaten fungerer. Jeg har hatt den ute å kokt den og sett den åpner seg

3) Jeg har bytta all kjølevæske da den gamle var litt grumsete.

4) Vifta på radiatoren går, og sensoren for vifta slår seg på og av akkurat som den skal.

Hva i alle dager kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt kjøleproblemer med den forrige audin min, der ble radiatoren gradvis tett, sleit litt med å oppdage det, men slangen øverst ble dritstiv og slangen nederst var helt slapp til slutt.. Og hvis man kjente på radiatoren når bilen hadde gått litt var den kald på midten og varm på sidene.. (tett på midten) man kan kanskje finne ut om topp pakningen har gått ved å ta en kompresjonstest på alle sylinderene.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet flere ganger med en Golf 1.

Den ene gangen hadde jeg kjøpt en termostat fra biltema som var helt fuka. Den andre gangen var det toppakningen som var gåen. Hvis vannslangene begynner å ryke eller det lukter/kommer eksos ut fra radiatoren når du åpner lokket har du et problem med toppakingen.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider