Gå til innhold

Kræsj i rundkjøring, hvem sin skyld?

Ranger emnet

destroyy

Anbefalte innlegg

Sånn teknisk sett, hvis jeg ligger bak en bil inn i en rundkjøring som er 2felt, han legger seg innerst og jeg sniker meg forbi i det ytters feltet (jeg kjører riktig osv) men han kjører feil og skal ut samme vei som meg, og treffer meg i siden, vil det bli delt skyld eller han sin skyld? eller min?

Bare lurer litt, skjedde nemlig nesten igår

e28 "m535"

x:Husqvarna smr510 vrak :/

x:28 m535 banebil

x:e28 518i og 520i. samt e30 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn teknisk sett, hvis jeg ligger bak en bil inn i en rundkjøring som er 2felt, han legger seg innerst og jeg sniker meg forbi i det ytters feltet (jeg kjører riktig osv) men han kjører feil og skal ut samme vei som meg, og treffer meg i siden, vil det bli delt skyld eller han sin skyld? eller min?

Bare lurer litt, skjedde nemlig nesten igår

Dersom rundkjøringa er merka med to felt, har man vikeplikt ved feltskifte på lik linje som ved et hvilket som helst annet feltskifte. Med andre ord vil det da være hans skyld om han bryter vikeplikten og kolliderer med deg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har man egentlig lov å kjøre forbi på høyre side?

Var det spørsmålet seriøst ment? I så fall bør du vurdere å ta et oppfriskningskurs på en kjøreskole...

Du kan alternativt lese Trafikkreglene § 12 "Forbikjøring" her: <dato>FOR-1986-03-21-747</dato> Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva hvis man gasser rask på forbi den andre bilen fordi man regner med at han kjører feil (slik mange gjør)

??????

Og jeg gjentar: ??????

Du må nødvendigvis stille et spørsmål som det går an å forstå dersom du vil ha svar på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det spørsmålet seriøst ment? I så fall bør du vurdere å ta et oppfriskningskurs på en kjøreskole...

Du kan alternativt lese Trafikkreglene § 12 "Forbikjøring" her: <dato>FOR-1986-03-21-747</dato> Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

Ja var det jeg mente: Ikke lov, bortsett fra visse unntak...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??????

Og jeg gjentar: ??????

Du må nødvendigvis stille et spørsmål som det går an å forstå dersom du vil ha svar på det :)

skjønte du ikke spm fordi jeg ikke hadde "?" på slutten eller? skal omformulere jeg..

hvilken bil får skylden i den gitte situasjonen dersom jeg, som bilen i ytterste felt aksellererer VELDIG opp for å komme forbi bilen som ligger i innerste felt?

blir skylddelingen fremdeles den samme når "jeg" nesten nærmest oppsøker et sammenstøt?

'97 Polo Color Consept 1,6l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PØH! :) Hehe... Jada, mye mulig det, men det var i alle fall ikke slik jeg forsto det.

Nå har vi i alle fall fått spikret hva som er riktig, og det var vel kanskje poenget...

Forsåvidt ikke :)

Hvem får skylden:

Han som kjører forbi i høyre felt i rundkjøring eller han som bytter felt inni rundkjøringen. Vel og merke hvis de krasjer i hverandre :) Begge bryter jo loven her?

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønte du ikke spm fordi jeg ikke hadde "?" på slutten eller? skal omformulere jeg..

hvilken bil får skylden i den gitte situasjonen dersom jeg, som bilen i ytterste felt aksellererer VELDIG opp for å komme forbi bilen som ligger i innerste felt?

blir skylddelingen fremdeles den samme når "jeg" nesten nærmest oppsøker et sammenstøt?

Nei, jeg skjønte ikke spørsmålet fordi du ikke formulerte det på en forståelig måte ;)

Men nå som du omformulerte det, skal jeg prøve å forstå det og deretter forsøke å gi et svar:

Vikeplikten er "hellig", det vil si at den andre personen vil sitte med skylda mtp forsikringsoppgjør dersom det oppstår et uhell som følge av at han har brutt vikeplikten - uavhengig av om du har stått stille eller kommet i ganske høy fart.

Samtidig kan du bli straffet for f.eks. brudd på Vtrl § 3 (hensynsfull, aktpågivende og varsom) dersom du har kjørt for fort etter forholdene og på den måten mer eller mindre fremprovosert et uhell.

Dersom dere har samme forsikringsselskap, skal du ikke se bort fra at du må ta til takke med skylddeling, ettersom forsikringsselskapet trolig vil hevde at uhellet aldri ville ha skjedd dersom du ikke hadde kjørt såvidt fort inn i situasjonen, og at du således også har skyld i hendelsen.

Alt sett under ett er det kanskje ikke noe sjakktrekk å fremprovosere uhell/ulykker, hverken i rundkjøringer eller andre steder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt ikke :)

Hvem får skylden:

Han som kjører forbi i høyre felt i rundkjøring eller han som bytter felt inni rundkjøringen. Vel og merke hvis de krasjer i hverandre :) Begge bryter jo loven her?

Kjære deg ;) Leste du ikke Trafikkreglene eller?

Han som kjører forbi i høyre felt i rundkjøringa har jo retten på sin side, mens han som bytter felt har vikeplikt. Han som befinner seg på høyre side foretar heller ikke en "forbikjøring" i lovens forstand, han befinner seg jo bare i et kjørefelt som ligger til høyre for et annet kjørefelt, noe han har full anledning til, forutsatt at det faktisk er to kjørefelt i rundkjøringa, og at han ikke bare presser seg fram.

Vikeplikt, som er nærmere omtalt i § 7, og Kjørefeltskifte, som er nærnere omtalt i § 8, er "hellige" i trafikken. Les og lær :)

EDIT: Hvis du er usikker på hvordan du skal oppføre deg i en rundkjøring, kan du lese mer på Statens vegvesens nettsider: vegvesen.no - Kjøring i rundkjøringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord skal man være svært forsiktig med å tviholde på retten sin når man kjører rundkjøring med bare ett bredt felt (som det er mye av rundt omkring her)?

Har flere ganger gjort akkurat det samme som trådstarter, altså nesten krasjet med bil som kjører sakte i venstre del av rundkjøringen (siden det ikke er markert felt), og som ut fra plassering altså skal til venstre, mens jeg kommer på utsiden og skal rett fram, eller til høyre. Har alltid trøstet meg med at jeg hadde kommet til å hatt retten på min side, men bør kanskje revurdere det da...

Ble et unødvendlig langt innlegg ser jeg, men siden jeg nesten sovner her nå (kan dette være grunnen tro?), tror jeg at jeg skal legge meg i stedet for å redigere innlegget.

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider