Gå til innhold

Kræsj i rundkjøring, hvem sin skyld?

Ranger emnet


destroyy

Anbefalte innlegg

Så med andre ord skal man være svært forsiktig med å tviholde på retten sin når man kjører rundkjøring med bare ett bredt felt (som det er mye av rundt omkring her)?

Har flere ganger gjort akkurat det samme som trådstarter, altså nesten krasjet med bil som kjører sakte i venstre del av rundkjøringen (siden det ikke er markert felt), og som ut fra plassering altså skal til venstre, mens jeg kommer på utsiden og skal rett fram, eller til høyre. Har alltid trøstet meg med at jeg hadde kommet til å hatt retten på min side, men bør kanskje revurdere det da...

 

Ble et unødvendlig langt innlegg ser jeg, men siden jeg nesten sovner her nå (kan dette være grunnen tro?), tror jeg at jeg skal legge meg i stedet for å redigere innlegget.

 

Ja, man bør nok være litt forsiktig med det. Noen vil mene at dersom det er plass til to biler, er det to felt. Andre vil mene at det selvsagt må være oppmerket to felt dersom det skal være to felt, hvis ikke er det bare ett felt. Siden det ikke finnes noen klare regler for hvordan man skal kjøre i rundkjøringer, er mitt tips at man ikke kjører før man har full kontroll på de andre gærningene som måtte befinne seg i eller i nærheten av rundkjøringa :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold alltid "høyre" felt inne i rundkjøringa så har du egentlig "forskjørsrett" , uansett.. :)

 

Du må gjerne begrunne den påstanden...

 

Dersom rundkjøringa bare har et bredt felt, og du holder "høyre", men har sneket deg opp på sida av han som kjører i "venstre", er det strengt tatt han som har forskjørsrett, så lenge han var først inne i rundkjøringa. Så påstanden din er ikke nødvendigvis korrekt, den er snarere egnet til å skape forvirring...

 

Hovereglene for kjøring i rundkjøring:

- Vegtrafikkloven § 3 - hensynsfull, aktpågivende, varsom

- den som er først inne i rundkjøringa, har forkjørsrett. Herunder har man vikeplikt fra venstre når man skal kjøre inn i rundkjøringa

- dersom du skal til høyre eller rett fram, legger du deg så langt til høyre som mulig, dersom du skal til venstre eller lenger mot venstre enn rett fram, legger du deg til venstre i rundkjøringa

- man har vikeplikt ved feltskifte

- man SKAL blinke til høyre ut av rundkjøringa. Blinlyset settes på når man passerer den siste utkjøringa før du skal ut

- dersom man skal til venstre i rundkjøringa, KAN det være lurt å blinke til venstre på veg inn i rundkjøringa, for å vise de andre hvor du har tenkt, men du SKAL altså uansett blinke til høyre når du skal ut av rundkjøringa

- dersom du skal første til høyre i rundkjøringa, setter du på blinlystet i god tid (3-5 sek) før du kommer inn i rundkjøringa

 

Se for øvrig Statens vegvesens oppskrift på kjøring i rundkjøringer: vegvesen.no - Kjøring i rundkjøringer

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg i flerfelts rundkjøringer. Men hva om det ikke er merket flere felt? Ved snøfall osv...

 

Men det står jo i oppskrifta;

 

Merknader:

Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen.

 

Hva menes her?

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg i flerfelts rundkjøringer. Men hva om det ikke er merket flere felt? Ved snøfall osv...

 

Men det står jo i oppskrifta;

 

Merknader:

Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen.

 

Hva menes her?

 

1) Dersom det er flerfeltsrundkjøring, skal dette være skiltet, så da skal det gå greit selv om snøen dekker merkinga på bakken.

 

2) Det som menes i merknaden du har limt inn, er at man i noen tilfeller vil kunne holde høyre felt lenger enn til midten og venstre felt kortere enn til midten, dersom dette fremgår av skilting. Det kan for eksempel være slik at det går ekstremt mye trafikk første veg til høyre i rundkjøringa, og da kan man skilte det slik at alle som skal ut etter denne første utkjøringa, skal legge seg i venstrefeltet inn i rundkjøringa. Hensikten med å skilte slik er å få bedre trafikkavvikling. Var det forståelig?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at jeg har "møtt" en med eksakt lik oppfatning av kjøring i rundkjøring som meg, det er lenge siden sist. Juristen er ikke bare en teoretiker ;)

 

Du må gjerne delta i "Rundkjøring Quiz" på Stripa, der går visst denne diskusjonen videre i omtrent samme modus...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår