Gå til innhold

Hadde DU dratt til Afghanistan?

Ranger emnet

Juristen

Anbefalte innlegg

I disse dager er det jo mye snakk om (unge) norske soldater i Afghanistan, herunder avdøde Kristoffer Sørli Jørgensen og hans medsoldater Kjetil Bragstad (som ble hardt skadd i IED-eksplosjonen som tok livet av Sørli Jørgensen), Kenneth Lysell og Stig Bjarne Wigerstrand Moe, som nylig kom hjem etter endt oppdrag i Afghanistan. Lysell, som har vært intervjuet i media, uttrykte at han helt garantert kom til å reise tilbake til Afghanistan for å hjelpe til ytterligere med gjenoppbyggingen av landet. En slik uttalelse fra en ung mann vekker alltid oppmerksomhet, men spesielt for denne unge mannen er at han ønsker å returnere til tross for at han mistet sin gode medsoldat der nede, like foran øynene sine.

Dette bringer meg til mine spørsmål:

1) Hadde DU dratt til Afghanistan? Hvorfor/hvorfor ikke?

2) Hva tror du er motivasjonen til unge soldater som drar til Afghanistan? Jeg snakker da ikke om avdelingsbefal/yrkesbefal med beordringsplikt, for de har ikke noe valg, men om de som velger å dra ned...

3) Tror du unge soldater er godt nok forberedt på de sterke sanseinntrykkene de kan møte der nede?

EDIT: 4) Hvor mye tror du at du ville tjent i løpet av 6 mnd i Afghanistan?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1 Nei. Ville ikke utsatt meg for det..

2 Noen er ute etter penga, noen er ute etter å hjelpe folk.. Vanskelig å si..

3. Tror ikke folk i rike og ufarlige norge kan være forberedt på det de kan møte i slike land uansett.

Men det er bra noen tør og vil gjøre verden en slik tjeneste..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får vel sersjant lønn etter hva jeg kan huske..

Nei, de som drar som sykepleiere får lønn som løytnant, alternativt som fenrik. Men det var i og for seg ikke det jeg var ute etter... Jeg vet ikke om DIN motivasjon eventuelt ville vært penger, så det blir mer for å kartlegge opinionens kjennskap til lønnsbetingelsene Forsvarets personell i intops har å forholde seg til; hvor mye tror du at du ville tjent som sykepleier i løpet av 6 mnd i Afghanistan?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dratt ned dit som krigsfotograf, det er eneste grunn. Elsker å ta bilder, og har alltid hatt lyst til å ta bilder i en krigssone.

Hvis du drar ned som "krigsfotograf", må du vel enten dra som freelancer, for en avis/blad eller for et eller annet privat firma.

Hvis du skulle dratt med Forsvaret, hadde du ikke akkurat vært krigsfotograf som sprang rundt i gatene helt på "free meter". Du hadde vært underlagt NCC-staben som presse- og informasjonsoffiser, noe som hadde medført at du fikk være med ut for å dekke noen oppdrag, men i all hovedsak hadde du nok oppholdt deg "i camp"...

Så hvis du vil ut for å ta bilder av krigen, må altså konklusjonen bli at du bør dra som freelancer eller på oppdrag fra en avis/ukeblad/annet firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm får vell svare her jeg også.

1. Ja, jeg skulle gjerne dratt ned til Afghanistan. Hvorfor vet jeg ikke helt, men det ligger noe i det at jeg vil hjelpe folk (jeg har søkt sanitet til førstgangstjeneste)og det at jeg liker utfordringer og ikke blir skremt med det første (derfor er jeg ikke redd for å dra ned dit).

2. Som sakt, hjelpe folk. Lønnen er ikke en motivasjon, for i motsettning til mange andre som reiser ned til Afghanistan så vil jeg eventuellt være ferdig utdannet elektriker når jeg reiser ned. Er vell litt sånn skryte faktor også da..

3. Tror aldri du kan være helt mottakelig for slikt første gangen. Noen, slik som meg har sitt mer enn andre og vært med på mer og vil derfor tåøe den stressende sitvasjonen som vil oppstå om du kommer over f.eks skadde personer.

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de som drar som sykepleiere får lønn som løytnant, alternativt som fenrik. Men det var i og for seg ikke det jeg var ute etter... Jeg vet ikke om DIN motivasjon eventuelt ville vært penger, så det blir mer for å kartlegge opinionens kjennskap til lønnsbetingelsene Forsvarets personell i intops har å forholde seg til; hvor mye tror du at du ville tjent som sykepleier i løpet av 6 mnd i Afghanistan?

Når jeg snakket med en ingeniør/minerydder så sa han noe tillnermet 6-700.000 i året i lønn til deres løytnater i utenlandsoppdrag. blir det noe slik her også?

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine meninger, hvor enn på tryne de måtte være:

1. Nei. Mener "krigen mot terror" er basert på et litt for diffust grunnlag. For å si det mildt. Men går ikke videre inn på det, er ikke flink på touch og vil komme meg i seng tildig :D

Det vi gjør i Afghanistan er jo å bistå amerikansk massedrap/fangst på folk som har meninger, tanker og handlinger vi frykter eller ikke liker (det er i hovedsak det vi bistår amerikanerne med, om enn indirekte).

Det hele blir liksom litt for enkelt, kill the bad guy? Når vet vi at vi har knerta sistemann?

Vi burde ha lært såpass mye av historien til å vite at kuler&krutt krigføring som dette for det meste består av død og fortjeneste og lite annet.

At noe måtte gjøres med talibanstyret er jeg enig i, men er denne elleville urkadurka-jakta virkelig den mest intelligente planen verdens ledere (kan man egentlig betegne dem som noe annet?) klarte å komme opp med??? Sitter vi i dag med utfallet av en vel gjennomtenkt, målrettet og utført strategi? Kan godt være at svaret er ja for alt jeg vet...men det vil være lite betryggende

2. En grunn: Etter endt førstegangstjeneste, så er det ikke så mye som skal til før man er grenader i utenlandstjeneste. Man er akkurat passe nylig hjernevaska (var nå delvis det selv..) og man ser på potensielle "raske" penger hvis man sitter uten utanning. Glad jeg heiv den grenader-brosjyra og kom meg i arbeid.

Er ikke akkurat alle som har like positive tilbakemeldinger, kanskje ikke så rart at en person stikker seg ut når han vil tilbake?

En annen grunn er selvfølgelig trangen til å gjøre noe riktig og meningsfullt med livet eller noe i den dur, men karriære og penger vil jeg tro er hovedgrunnen for mange (sier ikke alle).

Jeg kjenner to som har vært der, nesten aldri hørt dem nevne det landet siden de kom hjem..

3. Det kan jeg ikke ha noen formening om siden jeg ikke har vært gjennom det selv, men hvordan kan man forhåndsinstille noens psyke til å kunne takle dette? "Hvis du skyter en kar, da kommer du til å føle deg - sånn"

Ekstraspørsmål: det noen her som blir med når vi skal hjelpe USA når de går løs på Iran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakket med en ingeniør/minerydder så sa han noe tillnermet 6-700.000 i året i lønn til deres løytnater i utenlandsoppdrag. blir det noe slik her også?

Jepp. Minerydderne (EOD) har nok noe høyere, pga et litt spesielt risikotillegg. Ca 300000+ i løpet av 6 mnd ute er nok vanlig for en gjennomsnittlig løytnant.

Er det verdt det, synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hadde DU dratt til Afghanistan? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ja jeg hadde gjort det. Det er en opplevelse. Man lærer seg selv å kjenne. Man får minner for livet på både godt og vondt.

2) Hva tror du er motivasjonen til unge soldater som drar til Afghanistan? Jeg snakker da ikke om avdelingsbefal/yrkesbefal med beordringsplikt, for de har ikke noe valg, men om de som velger å dra ned...

Har flere venner som både er der og har vært der. Og uten unntak er det pga penger. En kompis av meg har hatt 3 turer ned nå. Og han er flink til å spare. Setter alt på bok og når han kommer hjem om noen måneder sitter han med OVER 2 mill på konto.

3) Tror du unge soldater er godt nok forberedt på de sterke sanseinntrykkene de kan møte der nede?

Både ja og nei. Blir som å se en ulykke med blod. Noen svimer av og kaster opp mens andre ikke bryr seg så mye. Blir feil å generalisere med ja eller nei da dette er veldig induiduelt fra person til person. Som sakt jeg kjenner flere som har vært der. Noen bryr seg pent lite mens 2 av mine venner har fått psykolog hjelp i lang tid etter hjemmkomst.

4) Hvor mye tror du at du ville tjent i løpet av 6 mnd i Afghanistan?

Snittet på mine bekjentskaper som har vært nedover ligger på i overkant av 500 000 pr tur. Jeg sier snitt pga at det strekker seg over korperal. Sersjant. Fenrik. 2 løynanter og 1 oberst løyntnant.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider