Gå til innhold

Hadde DU dratt til Afghanistan?

Ranger emnet

Juristen

Anbefalte innlegg

4) Hvor mye tror du at du ville tjent i løpet av 6 mnd i Afghanistan?

Snittet på mine bekjentskaper som har vært nedover ligger på i overkant av 500 000 pr tur. Jeg sier snitt pga at det strekker seg over korperal. Sersjant. Fenrik. 2 løynanter og 1 oberst løyntnant.

Da må oberstløytnanten ha dratt snittet noe inn i helvete høyt opp, for ingen av de andre har klart å runde 400000 i løpet av 6 mnd... Fenriken har neppe vært over 360, sersjanten neppe noe særlig over 330, og korporalen neppe over 300. Med mindre alle disse har klart å få heeeelt andre avtaler enn alle andre i Forsvaret, da :) Så hvis de har sagt 500 i snitt, smører de rimelig tjukt på...

Grunnlønn: la oss si ca 25-30000 pr mnd i snitt for de ulike gruppene der (20 for korp, 35-40 for oblt)

Misjonstillegg: 19200 pr mnd uavhengig av grad

Utenlandstillegg: Fra 7 til 9000 pr mnd avhengig av grad, noe høyere for oblt

Eventuelt familietillegg: 5000 pr mnd

Dette gir 55-60000 pr mnd x 6 = ca 350000 kr.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1.

Ja jeg hadde dratt ned.Har vært et år i forsvaret nå og vurderte å gå videre som befal, men satser på økonomistudiene i stedet. Syns det er mye interesant og i avdelingen jeg var på øvde vi hele året på det vi evt skulle bruke i et utlandsoppdrag. Hadde vært en opplevelse å faktisk utøve dette i praksis. Sa derimot nei til kontrakt om utenlandsoppdrag pga studiene.

2.

De fleste i min avdeling valgte å signere kontrakt med kort beredskapstid for å få mer penger hver mnd. Penger er hovedgrunnen for mange, men mange vil også gjøre noe spesielt et halvt år, i steden for jobb, skole o.l og også oppleve nye ting.

3.

Nei. Noen vil nok være det, men kjenner en del som ville fått sjokk hvis de faktisk blir utkalt.

4.

Ville nok ikke tjent mer en 200- maks 300.000 i hvertfall. Husker ikke helt alle tallene vi fikk presentert men mener å huske at jeg ikke ble veldig imponert over lønnen, i forhold til risikoen.

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drar ned som "krigsfotograf", må du vel enten dra som freelancer, for en avis/blad eller for et eller annet privat firma.

Hvis du skulle dratt med Forsvaret, hadde du ikke akkurat vært krigsfotograf som sprang rundt i gatene helt på "free meter". Du hadde vært underlagt NCC-staben som presse- og informasjonsoffiser, noe som hadde medført at du fikk være med ut for å dekke noen oppdrag, men i all hovedsak hadde du nok oppholdt deg "i camp"...

Så hvis du vil ut for å ta bilder av krigen, må altså konklusjonen bli at du bør dra som freelancer eller på oppdrag fra en avis/ukeblad/annet firma.

Blir å dra ned som frilans eller for avis/blad, ja.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kunne absolutt ikke falt meg inn å dra til afghanistan.

Jeg ser over hodet ingen grunn til å være der nede, og heller ingen grunn til å ha tropper der.

Har de lyst til å drepe hverandre, ja da gir jeg fullstendig faan.

"å så slem du er og du tenker bare på deg selv!"

Javel!? På det punktet her kunne jeg virkelig ikke brydd meg mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lillebror som er 20år og dro i Militæret på Skjold, og har nå vært der ett halvt år. Han ville ikke i militæret først, men nå stortrives han.

Han engasjerer seg veldig for noe han begynner med, og blir veldig flink i dette. Akkurat som på Snowboard, Fotball, Ski, etc - så har han blitt flink i militæret, han er med i en tropp som er utvalgte til å dra til Afghanistan, og selv har han enda ikke besvart at han vil dra. Gutten er såpass engasjert til å dra at han har kjøpt seg selv egne militær uniformer og gru'er ++..

Jeg selv, for å støtte min mor - er i mot at han skal dra ned dit, ettersom det er galskap i mine øyne og utsette seg selv for dette. Hvorfor skal man dra? USA går inn i krig, og vi skal hjelpe dem? Norge er jo heller ikke bare der for å hjelpe, Norge er jo nå på vei inn i krigen. Det blir feil i mine øyne.

Min bror sier at hannes viktigste faktor for å ville dra, er å få utrettet og benyttet det han har lært den stunden han har vært i militæret. Han sier det at om han ikke drar, er det som å være på fotballtrening uten å spille fotballkamp. Du øver på noe du ikke får bruk for.

- Fra det synspunktet forstår jeg han, men utover det trur jeg ha n rett og slett er blitt "hjernevasket" og har fått en innstilling og ett syn på det hele, til at det er slik det skal være. Engasjmentet hans er det ikke noe å si på. Jeg er heller redd for at han ikke skjønner hva han kanskje skal gi seg ut på.

Jeg trur ikke det at du selv kan bli skadet av skudd og lignende er den største faren og det man som person vil ta mest skade av, for det vil vel mest sannsynlig ikke skje. Men, det at du faktisk må være i stand til å skyte ett menneske og ha det på samvittigheten din resten av livet, det trur jeg må være grusomt. Fordiom det er i kamp, så har du selv valgt å ta det valget, og vet at det kan hende at du må skyte et menneske, med mål om å ta ett menneskes liv. Hvor artig er det å leve med som 63år gammel mann, som ikke trenger pengene du tjente da, i din tilstand uansett?

Det setter også spørsmålstegn til hva Norge som land sender ned til krigen? 19-22 år gamle gutter, som kommer rett fra VGS i en rolig fredelig by, der de har spilt pc spill og trykket på MSN? Plutselig skal dem fraktes ned til krigen i midtøsten, etter 6mnd'ers militærøvelse? Synes virkelig norsk stat og militæret at det er tilstrekkelig?

Og om det nå er tilstrekkelig, synes dem det er forsvarlig å friste en gutt som går rundt å tjener 120kr dagen, til å signere en kontrakt, få 50000kr på dagen og tjene mere penger nede i krigen. Selvsagt vil folk ha penger, og det er jo dette som gir ekstra motivasjon.

Anngående pengene, så synes jeg det er bra dem får betaling i samsvar med det dem gjør, og det fortjener dem. Om ikke dem fortjener mere. Men, jeg kan ikke se hvorfor dette er noe Norge vil prioritere, og jeg kan ikke se at dem vil sende så unge gutter nedover, for å kanskje ødelegge ett fremtidig liv for disse guttene?

Hvor godt vet egentlig en 20år gammel gutt med adrenalinkick av action, dårlig pengbok, og lignende hva han egentlig går med på? Hva vet man om at man faktisk angrer når man er der nede, og ser at det var langt fra det man ville..

Jeg håper ikke min bror drar nedover, men jeg er redd det blir å skje. Og jeg er redd han blir å få en psykisk knekk. Mye for at han er så "beinhard" og tøff i trynet fra bunn av, men når du kommer gjennom det skallet, da er han ikke så tøff. Jeg trur noe som dette kan knekke han og da er ikke pengene noe å snakke om.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lillebror som er 20år og dro i Militæret på Skjold, og har nå vært der ett halvt år. Han ville ikke i militæret først, men nå stortrives han.

Han engasjerer seg veldig for noe han begynner med, og blir veldig flink i dette. Akkurat som på Snowboard, Fotball, Ski, etc - så har han blitt flink i militæret, han er med i en tropp som er utvalgte til å dra til Afghanistan, og selv har han enda ikke besvart at han vil dra. Gutten er såpass engasjert til å dra at han har kjøpt seg selv egne militær uniformer og gru'er ++..

Jeg selv, for å støtte min mor - er i mot at han skal dra ned dit, ettersom det er galskap i mine øyne og utsette seg selv for dette. Hvorfor skal man dra? USA går inn i krig, og vi skal hjelpe dem? Norge er jo heller ikke bare der for å hjelpe, Norge er jo nå på vei inn i krigen. Det blir feil i mine øyne.

Min bror sier at hannes viktigste faktor for å ville dra, er å få utrettet og benyttet det han har lært den stunden han har vært i militæret. Han sier det at om han ikke drar, er det som å være på fotballtrening uten å spille fotballkamp. Du øver på noe du ikke får bruk for.

- Fra det synspunktet forstår jeg han, men utover det trur jeg ha n rett og slett er blitt "hjernevasket" og har fått en innstilling og ett syn på det hele, til at det er slik det skal være. Engasjmentet hans er det ikke noe å si på. Jeg er heller redd for at han ikke skjønner hva han kanskje skal gi seg ut på.

Jeg trur ikke det at du selv kan bli skadet av skudd og lignende er den største faren og det man som person vil ta mest skade av, for det vil vel mest sannsynlig ikke skje. Men, det at du faktisk må være i stand til å skyte ett menneske og ha det på samvittigheten din resten av livet, det trur jeg må være grusomt. Fordiom det er i kamp, så har du selv valgt å ta det valget, og vet at det kan hende at du må skyte et menneske, med mål om å ta ett menneskes liv. Hvor artig er det å leve med som 63år gammel mann, som ikke trenger pengene du tjente da, i din tilstand uansett?

Det setter også spørsmålstegn til hva Norge som land sender ned til krigen? 19-22 år gamle gutter, som kommer rett fra VGS i en rolig fredelig by, der de har spilt pc spill og trykket på MSN? Plutselig skal dem fraktes ned til krigen i midtøsten, etter 6mnd'ers militærøvelse? Synes virkelig norsk stat og militæret at det er tilstrekkelig?

Og om det nå er tilstrekkelig, synes dem det er forsvarlig å friste en gutt som går rundt å tjener 120kr dagen, til å signere en kontrakt, få 50000kr på dagen og tjene mere penger nede i krigen. Selvsagt vil folk ha penger, og det er jo dette som gir ekstra motivasjon.

Anngående pengene, så synes jeg det er bra dem får betaling i samsvar med det dem gjør, og det fortjener dem. Om ikke dem fortjener mere. Men, jeg kan ikke se hvorfor dette er noe Norge vil prioritere, og jeg kan ikke se at dem vil sende så unge gutter nedover, for å kanskje ødelegge ett fremtidig liv for disse guttene?

Hvor godt vet egentlig en 20år gammel gutt med adrenalinkick av action, dårlig pengbok, og lignende hva han egentlig går med på? Hva vet man om at man faktisk angrer når man er der nede, og ser at det var langt fra det man ville..

Jeg håper ikke min bror drar nedover, men jeg er redd det blir å skje. Og jeg er redd han blir å få en psykisk knekk. Mye for at han er så "beinhard" og tøff i trynet fra bunn av, men når du kommer gjennom det skallet, da er han ikke så tøff. Jeg trur noe som dette kan knekke han og da er ikke pengene noe å snakke om.

Du valgte spesielt å påpeke at gutter i alderen 19-22 er umodne, siden du selv er 23? ;)

Må bare få nevne to ting.

a) Hvis broren din skaffet seg private uniformer og GRU/stridsvest/chestrigg, bør du ringe sjefen hans og informere om at det har klikket for ham :)

b) Det er ikke "krig" i Afghanistan, det er en "fredsopprettende operasjon". Dette er ikke noe jeg sier for å kverulere, men det har svært mye å si i forholdet til krigens folkerett.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm, jeg personlig hæren er en bra ting osv,

MENjeg ville ikke dratt til afganistan fordi i dette tilfellet er ikke norge en trussel,

derfor som normann er det min plikt å forsvare norge og ikke innta i aksjoner slik som amerikanere gjør å blander seg inn i hele verdens konflikter

.:Let no man who is not a VAG owner judge the elements of my ride:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b) Det er ikke "krig" i Afghanistan, det er en "fredsopprettende operasjon". Dette er ikke noe jeg sier for å kverulere, men det har svært mye å si i forholdet til krigens folkerett.

Hva skal du med en "fredsopprettende operasjon" hvis du ikke har en "krig" av noen sort? Folk som dreper hverandre innad i en nasjon på bakgrunn av tro og overbevisning, kalles ikke det borgerkrig da? Og da må man nødvendigvis ta en av sidene for å kunne være med.

Og når ble det helt plutselig bestemt av den vestlige verden at situasjonen i Afghanistan (som at det liksom er det landet i verden hvor det utføres mest urett.. Hørt om Congo gutter?) måtte "forbedres"? Kan det ha vært etter hendelser som gjorde verden mindre kritiske til krigføring mot lakenfolk generelt?

Handy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med en "fredsopprettende operasjon" hvis du ikke har en "krig" av noen sort? Folk som dreper hverandre innad i en nasjon på bakgrunn av tro og overbevisning, kalles ikke det borgerkrig da? Og da må man nødvendigvis ta en av sidene for å kunne være med.

Og når ble det helt plutselig bestemt av den vestlige verden at situasjonen i Afghanistan (som at det liksom er det landet i verden hvor det utføres mest urett.. Hørt om Congo gutter?) måtte "forbedres"? Kan det ha vært etter hendelser som gjorde verden mindre kritiske til krigføring mot lakenfolk generelt?

Handy

Den fredsopprettende operasjonen kommer som et resultat av interne stridigheter. I prasis er det jo krig, folk skyter på hverandre osv, men jeg ville bare få presisert at det etter folkerettens definisjon ikke er "krig". Dette medfører saker og ting for folk som er der nede, blant annet har man ikke krav på status som krigsfange dersom man blir tatt...

Hva som er bakgrunnen for at vi befinner oss i Afghanistan er en helt annen diskusjon, start din egen tråd hvis det er det du vil disutere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har svart mitt inlegg så regner jeg med at du likte det du så ;)

Forøvrig så var Kong-Erik's svar på punkt 3 en mer utfyllende versjon enn mitt :)

Jeg har forsåvidt svart på det...?

Hvorvidt jeg svarer på et innlegg eller ikke kommer ikke (bare) an på om jeg liker det jeg ser eller ei, men på om det står noe der som jeg gidder/ønsker å kommentere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som korp hadde jeg 35kkr i kosovo for et par år siden.

(det var nesten som en speider\4h versjon av ett skarpt oppdrag forresten.)

(det hadde så vidt jeg vet alle korporaler, lønn ble bestemt av grad som igjen ble bestemt av stilling. blant annet pga at sivile yrker(tannlege\lege\farmasøyt\mekanikere osv) ikke skulle komme finansielt dårligere ut.)

jeg tviler på at de har hatt en lønnsvekst på nesten 100% på ett par år.

de har antageligvis høyere risikotilegg++ enn vi hadde, men spør om å se en lønnsslipp hvis en mening\korp sier han\hun tjener 600kkr i året, for det hørtes urimelig høyt ut.

og ja, jeg kunne tenkt meg ett år til, litt avhengig av stilling, vaktsoldat fks utgår sååå jævlig.

og man slipper kommuneskatt hvis man bor i utlandet mer enn 365 dager, noe som hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hadde DU dratt til Afghanistan? Hvorfor/hvorfor ikke?

2) Hva tror du er motivasjonen til unge soldater som drar til Afghanistan? Jeg snakker da ikke om avdelingsbefal/yrkesbefal med beordringsplikt, for de har ikke noe valg, men om de som velger å dra ned...

3) Tror du unge soldater er godt nok forberedt på de sterke sanseinntrykkene de kan møte der nede?

Hva som er bakgrunnen for at vi befinner oss i Afghanistan er en helt annen diskusjon, start din egen tråd hvis det er det du vil disutere ;)

Da tror jeg nesten du må fjerne punkt en og to først. Hvis ikke grunnen til at man drar er påvirket om hva man mener om situasjonen, kan man like gjerne starte med hjernekirurgi for nybegynnere. På seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Kanskje. Var alt for "umoden" i de tider jeg var på sesjon, så det toget har uansett gått. Men hadde militæret vært aktuelt pr. dags dato så er det ikke umulig.

2) Spenning. "Være der det skjer". Være med på noe "stort". Og penger, men tror ikke det er hovedprioritet for de fleste.

3) Helt klart ikke. Godt forberedt eller ikke, man kan nok aldri være helt forberedt på det man blir møtt med i krig. Vel så viktig er vel oppfølging etter tjenesten.

4) 200 000 og oppover, avhengig av hva man driver med?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg nesten du må fjerne punkt en og to først. Hvis ikke grunnen til at man drar er påvirket om hva man mener om situasjonen, kan man like gjerne starte med hjernekirurgi for nybegynnere. På seg selv.

Da skal jeg gjøre det. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider