Gå til innhold

Hadde DU dratt til Afghanistan?

Ranger emnet

Juristen

Anbefalte innlegg

Du valgte spesielt å påpeke at gutter i alderen 19-22 er umodne, siden du selv er 23? ;)

Må bare få nevne to ting.

a) Hvis broren din skaffet seg private uniformer og GRU/stridsvest/chestrigg, bør du ringe sjefen hans og informere om at det har klikket for ham :)

b) Det er ikke "krig" i Afghanistan, det er en "fredsopprettende operasjon". Dette er ikke noe jeg sier for å kverulere, men det har svært mye å si i forholdet til krigens folkerett.

Jeg tenkte egentlig ikke over dette med alderen, og jeg ville ikke dradd i en alder av 18 eller 23 uansett - selv.

a) som sagt, han engasjerer seg mye i det han begynner med.

b) ikke krig. okei.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selv om jeg har uttalt meg kritisk til hele Afghanistan-opplegget i tidligere tråder, så utelukker jeg ikke at en tur ned kunne interessert meg. Kanskje vel så mye av egoistiske som av idealistiske grunner.

Det er imidlertid et par skjær i sjøen. For det første nærmer jeg meg 40 og har avansert litt for langt i gradsystemet til å kunne få de doer-stillingene som virker mest interessante (ikke slik å forstå at jeg drukner i stjerner og stabsoffisertresser, men jeg har likevel litt for mange liksom). Dessuten har litt for mange år i stab gjort mine operative ferdigheter rustne. For meg har ild og bevegelse, hurtig stillingsbesettelse, innbrudd og strid i stillingens indre og geværlaget på skytterrekke bare blitt noe jeg beordrer andre til. Og tung og lett PØP husker jeg knapt hva er... Jeg antar at man får opplæring før man drar, men noe burde likevel sitte i ryggmargen.

Forberedt for det som møter en tror jeg først man er neste gang man reiser ned.

Og lønna driter jeg, jeg antar uansett at den er bedre enn ltr 54...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har uttalt meg kritisk til hele Afghanistan-opplegget i tidligere tråder, så utelukker jeg ikke at en tur ned kunne interessert meg. Kanskje vel så mye av egoistiske som av idealistiske grunner.

Det er imidlertid et par skjær i sjøen. For det første nærmer jeg meg 40 og har avansert litt for langt i gradsystemet til å kunne få de doer-stillingene som virker mest interessante (ikke slik å forstå at jeg drukner i stjerner og stabsoffisertresser, men jeg har likevel litt for mange liksom). Dessuten har litt for mange år i stab gjort mine operative ferdigheter rustne. For meg har ild og bevegelse, hurtig stillingsbesettelse, innbrudd og strid i stillingens indre og geværlaget på skytterrekke bare blitt noe jeg beordrer andre til. Og tung og lett PØP husker jeg knapt hva er... Jeg antar at man får opplæring før man drar, men noe burde likevel sitte i ryggmargen.

Forberedt for det som møter en tror jeg først man er neste gang man reiser ned.

Og lønna driter jeg, jeg antar uansett at den er bedre enn ltr 54...

Opplæring får man jo. Selv NCC-oppsetningene varer i flere mnd for tiden, og avhengig av hva slags stillin man skal fylle og oppdrag man skal løse, gis det opplæring i såvel eskortekjøring som nærstridsskyting. QRF- og PRT-oppsetningene er også omfattende, og gir deg det du trenger av grønn tjeneste.

Lønnstrinnet i intops er som regel ikke så høyt, men folk gjør jo litt penger på at de ofte for et hopp opp i grad. Det er jo tillegga som gjør at det blir penger av det, kombinert med det faktum at man ikke har så mye å bruke penger på der nede, slik at man som regel sitter igjen med en del på bok når man er ferdig...;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dratt ned dit som krigsfotograf, det er eneste grunn. Elsker å ta bilder, og har alltid hatt lyst til å ta bilder i en krigssone.

Har du sett Spy Game, Espen? Spy Game er min favorittfilm, og noe av grunnen er hvor hardt Brad Pitt eier rollen som krigsfotograf. Anbefales, hvis ikke du har sett den. :)

Nå synes jeg ikke ekte krig er så veldig kult, men jeg har veldig respekt for de som verver seg til "krigsstabiliserende" roller, og kanskje særlig sanitetspersonell.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Krig er spennende"...inntil murpussen spruter ned over deg der du ligger "pinned" mens en kar eller to bruker opp resten av magasinene på AK'ene sine mot deg (automatvåpen er kult inntil man er på mottagersida) og du oppdager at det våte du ligger i er hjernemassen til kompisen din.. Krig er IKKE "kirurgisk rent" selv om media liker å si det eller avansert paintball. Period.

Just my 0,03636 Nkr. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Krig er spennende"...inntil murpussen spruter ned over deg der du ligger "pinned" mens en kar eller to bruker opp resten av magasinene på AK'ene sine mot deg (automatvåpen er kult inntil man er på mottagersida) og du oppdager at det våte du ligger i er hjernemassen til kompisen din.. Krig er IKKE "kirurgisk rent" selv om media liker å si det eller avansert paintball. Period.

En god observasjon, min gode mann.

Har du sjekket dagens valutakurs for å få 2 cent nøyaktig i NOK? :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer under punkt 3 :). Noen (under 10%) har sett en del og kan være psysisk sterke nok til takle noe lignende det som beskrives her nå. Jeg liker å tro at jeg er en av di få med grunnlag av hva jeg har opplevd og hvordan jeg har reagert.

Men ja, det er ikke alltid en dans på roser ;) (Alt jeg rakk skrive, familiens høytid m/familie venter ;))

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god observasjon, min gode mann.
Skulle nok strengt tatt vært i "Syte"-tråden,men det irriterer meg grenseløst hver gang folk (les:media) sier at "det var et kirurgisk angrep som tok ut..."...so what,folk DØDE. Og kjøttrester som engang var mennesker spredd over 30-40 m² er ALDRI et "pent/vakkert/kirurgisk" scenario. Og det passet seg liksom i denne tråden.. :)

Har du sjekket dagens valutakurs for å få 2 cent nøyaktig i NOK? :)
Seff. Man er da "tvangspirkete". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nok strengt tatt vært i "Syte"-tråden,men det irriterer meg grenseløst hver gang folk (les:media) sier at "det var et kirurgisk angrep som tok ut..."...so what,folk DØDE. Og kjøttrester som engang var mennesker spredd over 30-40 m² er ALDRI et "pent/vakkert/kirurgisk" scenario. Og det passet seg liksom i denne tråden.. :)

Irritere deg må du gjerne gjøre :) Det er vel ingen tvil om at folk dør i et angrep - hvis man ikke forstår at det er konsekvensen, eller i det minste hensikten, når man engasjerer et mål med militære våpen, har man ikke så mye omløp i hodet. Grunnen til at de (media) omtaler det som "kirurgisk presisjon" eller lignende er vel at de som utførte angrepet har tatt ut det målet de ønsket, og bare dét, uten å ta med uskyldige (sivile) i samme slengen. Men nei, fragmenter av døde mennesker er aldri spesielt hyggelige - hverken lukta eller synsinntrykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kirurgi har vel ikke nødvendigvis alltid vært den foretrukne handlemåten i AFG.

Nå vet jeg ikke om du tenker på den manglende kirurgdekninga eller om du tenker på operasjonsmønsteret generelt :)

Hvis det var kirurgdekninga du refererte til, tar jeg det som en fleip.

Hvis det var operasjonene/angrepene du referte til, vil jeg si meg uenig. Det har vært svært få sivile tap i Afghanistan sammenlignet med militære operasjoner ("kriger") i andre land. Det går tidvis litt røft for seg (merkelig nok, de prøver å drepe hverandre...), også i bebygde områder, men det er fordi FI skjuler seg der - det til tross, uskyldige sivile liv går svært sjelden tapt der nede. Man trenger ikke å se lenger enn til Irak for å finne et annet scenario, hvor amerikanerne la absolutt alt flatt, hvor enn de beveget seg - og det til tross for at de i utgangspunktet sloss mot en hær, og ikke mot diverse sivilkledde geriljaer, slik som i AFG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du tenker på den manglende kirurgdekninga eller om du tenker på operasjonsmønsteret generelt :)

Hvis det var kirurgdekninga du refererte til, tar jeg det som en fleip.

Hvis det var operasjonene/angrepene du referte til, vil jeg si meg uenig. Det har vært svært få sivile tap i Afghanistan sammenlignet med militære operasjoner ("kriger") i andre land. Det går tidvis litt røft for seg (merkelig nok, de prøver å drepe hverandre...), også i bebygde områder, men det er fordi FI skjuler seg der - det til tross, uskyldige sivile liv går svært sjelden tapt der nede. Man trenger ikke å se lenger enn til Irak for å finne et annet scenario, hvor amerikanerne la absolutt alt flatt, hvor enn de beveget seg - og det til tross for at de i utgangspunktet sloss mot en hær, og ikke mot diverse sivilkledde geriljaer, slik som i AFG.

Det var sistnevnte (førstnevnte spøker man uansett ikke med) jeg hadde i tankene. Og da med henvisning til hvorfor man valgte å legge sin klamme hånd over landet i utgangspunktet. Trolig bør vi vel skille mellom de forskjellige fasene i denne krigen. Jeg mener nemlig å erindre at det ikke gikk spesielt stille for seg i begynnelsen.

Dessuten bør vel kirurgisk presisjon innebære små tap av sivile liv selv om FI gjemmer seg blant sivilbefolkningen.

For meg blir krigføringen der nede noe alá en selvoppfyllende profeti ved at terrorfrykt og handlinger som kommer som en følge av den kun bidrar til å skape mer terror.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så akkurat denne på History Channel. Gir et ganske så annet syn på saken,være seg det om "kirurgisk" krigføring,nødvendigheten av å befinne seg der,etc. fra folk som har vært der,i dette tilfellet Irak. Filmen anbefales så absolutt. Breaking Ranks the Documentary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hadde DU dratt til Afghanistan? Hvorfor/hvorfor ikke?

Forbeheld meg retten til å ikkje svare på dette spørsmålet, av personlige grunnar.

2) Hva tror du er motivasjonen til unge soldater som drar til Afghanistan? Jeg snakker da ikke om avdelingsbefal/yrkesbefal med beordringsplikt, for de har ikke noe valg, men om de som velger å dra ned...

Kan ver mange grunnar. Lausrivelse, følelsen av å vere med på noko større, følelsen av å ver med i ein gruppe der alle avheng av kvarandre, følelsar rett og slett. Men sjølve motivasjonen kan då kraftig variere... Kjenner til dei som gjer dette kun for pengane sin skuld, "lettjente pengar", og til dei som gjer dette for noko større, ikkje for seg sjølve, men for andre, dei desse hjelper. Men som sagt, dette kan då variere svært.

3) Tror du unge soldater er godt nok forberedt på de sterke sanseinntrykkene de kan møte der nede?

Uansett kva alder det er snakk om, har ein ikkje hatt slike sterke inntrykk i seg frå før av, vil alltid fyrste gongen ver... Ubehagleg. Om du tåler å sjå blod, ver i eit sjukehus i - det som eg vil påstå - sikre Noreg, vil det bli heilt annleis når ein ser lemlesta menneskekroppar, heilpartert av automatvåpen/eksplosiver. INGEN skal kome her og påstå at dei FINT taklar for fyrste gong, å oppleve det sanseinntrykket ein blodig og øydelagt kropp gjer ein. Då er ein - etter min meining - enten mentalt feilplassert, eller eit menneske som eg vil vokte meg over. Har ein opplevd det fleire gonger, ja, kan hende det blir ein vane, men kanlike fullt følast som om det er fyrste gongen, same kor mange gonger ein opplev dette. Men menn og kvinner i unge 20-åra... Er dei klare? For slike inntrykk som ein nærstrid gjer, krevst det mykje... "Ein kampklar einheit har aldri passert inspeksjon." Ikkje mykje fakta i dette, men er likevel ein line som får meg til å tenkje.

Ha ein vidare god natt, og husk, at alle her i Noreg, skal ver glad for at vi lev så trygt som vi gjer.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider