Gå til innhold

ExtremSenking

Ranger emnet

Volvohondreåførr!

Anbefalte innlegg

Hvor står det at det er "kun 40mm" som er godkjent? De eneste fjærene som er å få kjøpt som er masseprodusert er jo Lesjøfors? kjøper du Åkrene fjærer får du fjærer på mål og de blir levert med papirer som gjør at det går an å godkjenne det hos Biltilsynet.

Er ikke garantert at biltilsynet godkjenner Åkrene fjærer. Jeg fikk min godkjent i Trondheim med det for ca7-8år siden, men ikke kompisen min som viste 240'n med like fjærer for 2år siden på samme sted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og til slutt så er det jo kontrollørens godvilje det handler om...

Akkurat. I følge kjøretøyforskriften så står det ingenting om at det må være TÜV godkjenning eller annen form for dokumentasjon. Eneste som står er at det må være tilstrekkelig med fjæringsvei. Og hva er så "tilstrekkelig" fjæringsvei? Altså alt bunner i den kontrolløren som ser på bilen. Overhodet ingen garanti for at Åkrene fjærer blir godkjent, men derimot fjærer som er testet av TÜV er det mer sansynlig går igjennom. Selv om jeg har hørt om tilfeller der fjærer med TÜV godkjenning heller ikke har blitt godkjent av BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg ville gjort, var å godkjenne med feks. lesjöfors og så eetterpå evnt senke med feks. åkrene eller bare bestille custom størrelser fra USA.

Man får kjøpt fjærer i alle former og styrker, på mål fra feks hypercoil.

Det er blå farge på de og man får ikke med tüv.. Fjærene er også dyrere enn lesjöfors, blir vel ca. doble prisen, inkl frakt og mva. Men, ja.. Da kan du få fjærene som DU vil ha dem, 5x10, 225lbs, 5x9, 250lbs, etc. fantasien setter grensene, samt da.. hva som fysisk passer på bilen.

Bak er det ikke så vanskelig å få fjæren til å sitte i klem og der tror jeg 5x10, 225-250lbs skal være "gromt" for passelig lav bil. (ikke ekstremsenk, mer en 5-6cm tror jeg).

Men jeg vet ikke hva som er "gode mål" fremme og jeg vet ikke om noen alternative dempere fremme til billig penge, men man kunne vel tatt en "ok" demper, dreid nedover og kappet litt, så den ble kortere og sådan holdt fjæren på plass.

Om bilen allerede er godkjent, er det vel liten sjanse for at de sjekker fjærene dine fremover.. og man kan jo også kjøpe fjærer som er sorte, på mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man gå på med litt lakk med mykner i og lakke dem røde... Det det egentløig bunner i er hvor god du er til å ro og prate rundt grøten den dagen du blir stoppa i en kontroll......

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Sorry at jeg drar opp igjen denne tråden, men jeg hadde tenkt å få lesjøfors fjærene godkjent i vognkortet så fort som overhodet mulig. Er den noen som kan være så greie å sende meg en mail til meg med bilde av et vognkort som har fått senkingen godkjent og skrevet inn? Hadde vært kjekt.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider