Gå til innhold

hvor mye jobb er d å bytte turbo?

Ranger emnet

3325ix turbo

Anbefalte innlegg

Har ikke gjort denne jobben på Sharan(ford galaxy i mitt tilfelle) men det er faen så trangt i motorrommet på disse drittbilene.

Uten løftebukk vet jeg ikke om jeg hadde giddi. Ser for meg at man må ta det fra undersiden, da turboen sitter litt under frontruta omtrent.

Bortsett fra det så er det ikke så enorm jobb, må av med eksos og alle slanger og rør rundt turboen... Prøver å tenke nå, men husker ikke om eksoshuset er en del av manifolden på den motoren, men jeg trur den er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dieselturbo?

17000 er jo ganske så dyrt for en jobb dere kan gjøre selv. Så lenge dere får plass til å jobbe rundt turboen, så ser jeg ikke nå grunn til hvorfor dette skulle bli vanskelig.

Skulle til å si at dere burde gi faen i biltematurboene, men siden det er en sharan regner jeg med det ikke er så farlig.

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tilbake meldinger, har ikke sett opp i motor rommet enda, men søskenbarnet mit er ikke så keen på og få meg til å gjøre d, han er en data kis så vi får se 17t for en diesel turbo syns jeg var jævlig mye, kan ikke tenke meg at dette er mer enn en 5timers jobb? og biltema turboen til 3900 må jo vøære grei vist han skal selge bilen om kort tid:wank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Holder på å vurdere å bytte turbo selv på min Ford Galaxy 1,9 TDI, og det er sansynligvis mulig å demontere den nedenfra. Men det er trangt som bare det. Merkeverksted antydet 4 timer for å bytte så da må det være mulig. Det er skruene på oversiden av eksosmanifoilen som blir de vanskligste å komme til. Er heller ikke sikker om en får turboen ut åpningen mellom stabilatorstaget. Bytte turbo koster under 10000,- Ny så er den ca 25000,- så det er penger å spare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vekk dekselene som sitter nederst på frontruta. Det nedre er festa med noen klips og 1 10mm i hver ende. Så må man lure det ut(trangt over ekspansjonstanken). Så av med viskerarmene og fjærne plata over. Da blir det litt mer arbeidsplass til de øverste boltene trur jeg.

Bytteturbo 10k? Ny 25k? Er dette priser fra en Ford forhandler?

Kan da umulig være over dobbelt så dyr som turboene som sitter på Ford og PSA motorene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford forhandler skal ha 25000 for ny turbo, turbo service leverer til ca 9650 pluss noen hundre for pakninger. Brukt turbo kan en finne for rundt 3000,- har jeg funnet ut. Men det er sansynligvis ikke turboen som er problemet med bilen min. Det er nok en hjerne feil.

Ellers takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...