Gå til innhold

Går ikke på alle sylindre ?

Ranger emnet


Kimolaptop

Anbefalte innlegg

I dag skiftet jeg alle tennpluggene, motorolje og oljefilter på 16V`n min.

 

Når jeg startet den, så viste det seg at den tydligivis ikke går på alle sylindrene.

 

Dette er no som jeg ikke forstår. Det er vell ganske usansynlig at en av de nye pluggene ikke skulle fungere, skjangsen for det er vell igrunn minimal.

 

Sist gang bilen ble startet gikk den helt som den skulle. (1 uke siden).

 

Jeg hadde litt problemer med å få av to av pluggledningene, spesielt en. Jeg løste dette ved å ta et tau rundt plugghetta og dra skikkelig hardt slik at den løsnet.

 

(er jo slike lange pluggledninger på 16V som stikker langt nedi motoren).

 

Jeg tok så en gammel plugg, og sjekket en og en pluggledning, det gnistret i pluggen på alle 4, men jeg lurer på om det alikkavell kan komme av at det er brudd/dårlig kontakt i en av pluggledningene?.

 

Hvordan kan jeg best finne ut hvilken sylinder det er den ikke går skikkelig på ?.

 

Kjenne på eksosmanifoilene?

Dra av en og en pluggledning og se om det blir forskjell?. (er ikke dette litt skummelt? vil helst ikke få 100000000000V i meg)

 

Hvis jeg lar bilen stå å gå i en liten stund og tar av alle pluggene, montro om den som den ikke går skikkelig på vil være våt?.Eller om den evt. tenner litt slik at bensinen alikkavell er borte...

 

 

hmmm .... DYYRT for nye kabler og hetter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kimolaptop

I dag skiftet jeg alle tennpluggene, motorolje og oljefilter på 16V`n min.

 

Når jeg startet den, så viste det seg at den tydligivis ikke går på alle sylindrene.

 

Dette er no som jeg ikke forstår. Det er vell ganske usansynlig at en av de nye pluggene ikke skulle fungere, skjangsen for det er vell igrunn minimal.

 

Sist gang bilen ble startet gikk den helt som den skulle. (1 uke siden).

 

Jeg hadde litt problemer med å få av to av pluggledningene, spesielt en. Jeg løste dette ved å ta et tau rundt plugghetta og dra skikkelig hardt slik at den løsnet.

 

(er jo slike lange pluggledninger på 16V som stikker langt nedi motoren).

 

Jeg tok så en gammel plugg, og sjekket en og en pluggledning, det gnistret i pluggen på alle 4, men jeg lurer på om det alikkavell kan komme av at det er brudd/dårlig kontakt i en av pluggledningene?.

 

Hvordan kan jeg best finne ut hvilken sylinder det er den ikke går skikkelig på ?.

 

Kjenne på eksosmanifoilene?

Dra av en og en pluggledning og se om det blir forskjell?. (er ikke dette litt skummelt? vil helst ikke få 100000000000V i meg)

 

Hvis jeg lar bilen stå å gå i en liten stund og tar av alle pluggene, montro om den som den ikke går skikkelig på vil være våt?.Eller om den evt. tenner litt slik at bensinen alikkavell er borte...

 

 

hmmm .... DYYRT for nye kabler og hetter..

 

 

Hvis du har prøvd alle ledingene med en gammel plugg, så er nok de i orden, da bør du plukke ut pluggene (de nye ja) og prøve dem, evt hive i de gamle og se hva som sjer.... Du kan og sjeke at du ikke har skadet en av pluggene under montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kimolaptop

Kjenne på eksosmanifoilene?

Dra av en og en pluggledning og se om det blir forskjell?. (er ikke dette litt skummelt? vil helst ikke få 100000000000V i meg).

 

Kjenne på manifolden er en mulighet ja, eller måle med temp-måler. Du kan fint ta ut en og en plugg for å høre forskjell, bare bruk en tang, så slipper du støt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært liten tro på at jeg har ødelagt pluggen.. de kom rett fra eska og inn i pluggnøkkelen og så ned i toppen. Da må det være feilfabrikat eller noe.. :)

 

 

Har en mistanke om at det er pluggen på nr. 4 som feiler. Skal prøve å starte den uten den plugg hetta på, og se det er noe forskjell. Har forøvrig hatt den plugg oppe til inspeksjon, den så helt fin ut..

 

 

Skal se på det i morgen...

 

Huff jeg likte ikke det at jeg må begynne å ta ut de nye pluggene, pakningene får jo litt støyt for hver gang de skrues til, men det er vell mest bare jeg som ovedriver litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste en post no hvor noen skrev at det var så viktig at man trekte til tennpluggene med rett moment, men dette må jeg si at jeg tror er en del overdrevet.

 

Man skal vell trekke rimelig hardt til for at det kan føre til noe skade. Pakninga på pluggen kan jo presses bra mye sammen, ergo blir det ikke "spenninger" i pluggen siden pakningen presses sammen..

 

 

Noen som har noen meninger om dette?.

 

Vet ikke hvor mange tennplugger jeg har satt i forskjellige motorer opp igjennom oppveksten, har da aldri fått problemer med dette..

 

 

Forresten, kan det være en ide og sjekke pluggledninger/hetter med multimeter???? (måle resistans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender flere ganger att nye plugger er ødelagte,det kan være att de har fått ett slag eller noe under frakt ol.

 

Får ikke støt av å ta på plugghetta når den går, evt. om du får støtt er det ikke så ille:)

 

Og det med å stramme pluggen riktig er viktig.

 

Jeg har lært att sånn grovt så skal jeg skru pluggen godt nedtil også dra til en halv omdreining så pakninga strammes.

Det kan kjenne ut som er litt lite men er ikke det.

 

Ta ut en og en plugg og legg på toppen og se etter gnist.

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår