Gå til innhold

kissling motor!! spørsmål!

Ranger emnet

turboascona

Anbefalte innlegg

• Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

6 cyl. 24V 3780 ccm

440 Hp at 8000 rpm

450 Nm at 6300 rpm

10.8:1

takker, "kongharald",

detta virka jo som en gøy motor =P

noen som har peilingen på kem som kan skaffe, om det er noen =P, hva deler som er brukt, pris o.l?

denna hadde jo vært gøy i en 3000 =P 440 hester sparker jo helt greit da =P

GOD JUL!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vell regne med det er byttet veiv og stempler slik som på Lousen, også er det sikkert portet topp av typen perfekt for maks ytelse. Kan alltids være slik at de har satt inn no spacer for å heve motorvolum også.

Ellers ser det jo ikke ut til å være en turbomotor siden den har såpass høy kompresjon.

Eneste jeg kan se som er feil med den motoren er hvis den har enkeltkjede slik som vanlige 24V har. Isåfall burde det være ett som er heftig forsterket i forhold til ytelsene.

Men er nok rett som du sier, 440 hester sparker villt og det hadde nok vært sinnsykt gøy med en 3000 registrert med en slik motor.

Du kan nok levne mesteparten av biler på skilter igjen da.

Det eneste som hadde vært enda bedre enn det måtte jo ha vært lyden når en 3.8 lites 6'er passerte 9000 rpm:scared

Tok meg en tur inn på den sida og leste litt, ser at de hadde datastyrt tenning, og at de bytta innsug, slik at de fikk ett gassspjeld pr sylinder. De brukte også dyreste utgaven av spjeld:spin

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vell regne med det er byttet veiv og stempler slik som på Lousen, også er det sikkert portet topp av typen perfekt for maks ytelse. Kan alltids være slik at de har satt inn no spacer for å heve motorvolum også.

Ellers ser det jo ikke ut til å være en turbomotor siden den har såpass høy kompresjon.

Eneste jeg kan se som er feil med den motoren er hvis den har enkeltkjede slik som vanlige 24V har. Isåfall burde det være ett som er heftig forsterket i forhold til ytelsene.

Men er nok rett som du sier, 440 hester sparker villt og det hadde nok vært sinnsykt gøy med en 3000 registrert med en slik motor.

Du kan nok levne mesteparten av biler på skilter igjen da.

Det eneste som hadde vært enda bedre enn det måtte jo ha vært lyden når en 3.8 lites 6'er passerte 9000 rpm:scared

Tok meg en tur inn på den sida og leste litt, ser at de hadde datastyrt tenning, og at de bytta innsug, slik at de fikk ett gassspjeld pr sylinder. De brukte også dyreste utgaven av spjeld:spin

Hmm.. koster nokk flesk å bygga opp noe sånn da =P meen har en følelse av at for 440 sugehester, såå er det VEL verd det:P holder velfølge med trafikken da, ja =P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell hvis du kjenner noen med tilgang til maskineringsutstyr så kommer man jo alltids lettere i gang. Men noen tusinger går nok avgårde for en slik motor=P Sikkert en bra stabel egentlig=P Bare den tenninga koster sikkert like mye som en vanlig 3000=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell hvis du kjenner noen med tilgang til maskineringsutstyr så kommer man jo alltids lettere i gang. Men noen tusinger går nok avgårde for en slik motor=P Sikkert en bra stabel egentlig=P Bare den tenninga koster sikkert like mye som en vanlig 3000=P

fattern e jobber på framo.. tror d holder =P har liksom porta og plant en GOD del topper =P

men lappene er det få av .. så får vel roe an litt på den tanken i noen uker da ;) hehe =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spin

dette er vel ikke helt rett? ene (den eneste) 3.0 24v motorn som eg åpna hadde dobbelt kjede, samma prinsipp som 2 enkle kjeder satt i sammen side om side, men det går bare opp ti den ene kammen, så går det et nytt kjede over til den andre kammen .. vil tro det skal holde en go del effekt da, men ville nokk fått tak i ett fra lotus sitt dele lager ;) 3,6 lotusmotorene er jo hel like, bare turbokonvertert, så vidt jeg har fått med meg.. ville kjøpt kjede strammere og kjede fra lotus, da de tåler hvertfall 480 turbo hester, da jeg kjenner en som ahr en med 480 hester, som går heelt fint =P

enig? eller noen andre ideer?

:fatality:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har muligens rett, det er kanskje jeg som blingser, det er isåfall en kjedeløsning i 24V som ikke liker for mye effekt, da takker de for seg...

Er ett firma i england som lager forsterka kjeder som skal holde langt mer enn lotuskjedene, har sett diverse bygg rundt om på nettet med 800-900 hester på 24V og de har brukt slike aftermarket kjeder som jeg sikter til.

Så delene til slike motorer finnes, de er bare vanskelige å få tak i og dyrere enn til f.eks. Cossie som er mer vanlige motorer å bygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har muligens rett, det er kanskje jeg som blingser, det er isåfall en kjedeløsning i 24V som ikke liker for mye effekt, da takker de for seg...

Er ett firma i england som lager forsterka kjeder som skal holde langt mer enn lotuskjedene, har sett diverse bygg rundt om på nettet med 800-900 hester på 24V og de har brukt slike aftermarket kjeder som jeg sikter til.

Så delene til slike motorer finnes, de er bare vanskelige å få tak i og dyrere enn til f.eks. Cossie som er mer vanlige motorer å bygge på.

cossie er jo 2 liter da=P mindre driftsikkert med 600 hester der =P hehe.. men det er nokk bedre med en c20LET eller cossie i omega.. får bedre vektfordeling, som resulterer i at du klarer deg bedre når du kommer til en sving ;) dessuten kan du jo chippe og dyse opp c20LET e EDS phase 4, så har du vel 380-440 hester, og rundt 500 N.. d holder vel i massevis.. men det er så mange som har omega med c20LET =P

så da får det holde med c20LET prosjektet som jeg og fattern tukle på med.. ascona b vettu;) ingenting er bedre enn det, så lenge du kje skal ha flere enn en passasjer x]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klart det er mindre driftssikkert, men så er også delene som jeg sier billigere til slike motorer da det trengs mange fler deler og flere firma og personer lager dem.

Jeg forstår poenget med svingen med jeg ville heller hatt en 3.8 evt 4 liters motor som reiv seg laus i 4. gir om du mata for hard på gassen en en 2 liter som trengte overtaling av både vektoverføring bånngass og brekk for å løsne, 600 hester eller ei=P

Jeg overdriver selvfølgelig nå men, jeg forsøke bare å overbevise alle om at R6 er det beste som finnes og jo større jo bedre.

Ha hørt om ett firma som leverer nyskrude 4 litere i Tyskland så skal forsøke å få tak i info om dem. Men hvordan er det der? Hvis man bare bytter motor og bremser og slikt no, så regnes det vell som ombygging og man trenger ikke betale andre avgifter enn moms på motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klart det er mindre driftssikkert, men så er også delene som jeg sier billigere til slike motorer da det trengs mange fler deler og flere firma og personer lager dem.

Jeg forstår poenget med svingen med jeg ville heller hatt en 3.8 evt 4 liters motor som reiv seg laus i 4. gir om du mata for hard på gassen en en 2 liter som trengte overtaling av både vektoverføring bånngass og brekk for å løsne, 600 hester eller ei=P

Jeg overdriver selvfølgelig nå men, jeg forsøke bare å overbevise alle om at R6 er det beste som finnes og jo større jo bedre.

Ha hørt om ett firma som leverer nyskrude 4 litere i Tyskland så skal forsøke å få tak i info om dem. Men hvordan er det der? Hvis man bare bytter motor og bremser og slikt no, så regnes det vell som ombygging og man trenger ikke betale andre avgifter enn moms på motoren?

vet at jo mer volum du får, jo bedre blir det, selv om hestekreft antallet er det samme =P har hatt det som er av opel egentlig.. hehe.. 3000 24v, mv6, 2.5 v6, 2.4 8v cih, 2.2 8v cih , 2.0 8v cih, 2.0 16v med 45 gassere, ikke minst bilen jeg har nå (på bildet) vectra turbo!! c20LET med 250 hester på framhjula, og egentlig det som er av motorer i en haug av foskjellige opler=P og det som har vært mest imponerende er 3000 24v'en!! en bil med "bare" 204 hester drar til 256 km/t reell hastighet!! det er ikke værst for en motor med så "lite" effekt! vurderte en gang i tiden å kjøpe en lotus som blomdal hadde til salgs.. 480 hester.. den var VILL =P hehe;)

er ikke helt kjent med importering av motorer da, men vil tro det kun blir moms på motoren ja. men er det en 3000 du ska byge om til 4,0? det er vel heller minimalt du må gjøre da? men ebc har jo heftige bremser du kan skaffe deg da, engelund-racing.no har jo pink sett, med papirer! ;) men sørg for å ha rikelig med dokumentasjon på motoren du evt. ska ta inn fra tyskland.. tollvesenet er veldig glad i å ta fra deg motorer og lage nett auksjoner vettu ;) små jævler... =P :redbite

fortell litt om din lille ide da =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha en heftig motor må du vel egentlig gå til 2,2l rekkefem pga fire er for lite og seks er for mykje den 2,2literen til audi regnes vel til og vere en av de heftigste motorer laget står jo på siden og at den rekkesekseren sleit litt pga motor var tung..

men hadde vert kjekt og bygd en heftig sugemotor av omega 3,0l 24v men det er svindyrt kommer vel på 70 000 og oppover

Grøftekanten lakk og rally!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell minimalt som må gjøres for å få en 3000 registert med 4 litern jah, er vell bare å få byttet motoren omtrent, noen småtinger kommer nok i tilleg, men får se hva som skjer. Er alltids en mulighet og hente hel delebil med 4 liter fra Tyskland selv om de sikkert er skammelig skjeldne og svært vanskelig å finne.

Jeg skal i første rekke gjøre ett verdig forsøk på å restaurere den 3000 jeg sitter på nå, for så å begynne så smått å utforske trim muligheter. Håper å bygge garasje nå i sommer da, så får se hva penger og tid strekker til.

Videre har jeg jo veldig lyst å få volumet opp enten til 3.6 3.8 eller 4.0 liter da dette burde være veldig kurrant og ikke spesielt vanskelig i forhold til godkjenning.

Slik at jeg helst ønsker og legge meg på lavere effekt uten turbo enn høy effekt med. Jeg har liksom aldri helt vært for dette med turbo. Kompressor kan jeg litt like da, slik at hvis jeg hadde klart ett oppsett med kompressor fram til turboen fikk ladetrykk hadde det jo vært veldig gøy egentlig da jeg hadde fått det slik jeg vil med ett godt bunndrag som bare bli villere mot toppen.

I all hovedsak mange ideer og for lite penger=P

Hva med deg da,er du veldig sulten på å bygge 3.8 liter nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha en heftig motor må du vel egentlig gå til 2,2l rekkefem pga fire er for lite og seks er for mykje den 2,2literen til audi regnes vel til og vere en av de heftigste motorer laget står jo på siden og at den rekkesekseren sleit litt pga motor var tung..

men hadde vert kjekt og bygd en heftig sugemotor av omega 3,0l 24v men det er svindyrt kommer vel på 70 000 og oppover

Er sant som du sier, 6ern er egentlig alt for tung. Den veier like mye som en Chevy V8 på 5.7 liter totalt noe som er helt sinnsykt.

Men det kommer jo ann på hva man bygger bil til, se på hvordan tyskera slædder med 4 liters bila da, det går nok neppe fort rundt en bane, men for show å kjøreglede er det nok en finfin motor og bygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider