Gå til innhold

kissling motor!! spørsmål!

Ranger emnet


turboascona

Anbefalte innlegg

Det er vell minimalt som må gjøres for å få en 3000 registert med 4 litern jah, er vell bare å få byttet motoren omtrent, noen småtinger kommer nok i tilleg, men får se hva som skjer. Er alltids en mulighet og hente hel delebil med 4 liter fra Tyskland selv om de sikkert er skammelig skjeldne og svært vanskelig å finne.

Jeg skal i første rekke gjøre ett verdig forsøk på å restaurere den 3000 jeg sitter på nå, for så å begynne så smått å utforske trim muligheter. Håper å bygge garasje nå i sommer da, så får se hva penger og tid strekker til.

Videre har jeg jo veldig lyst å få volumet opp enten til 3.6 3.8 eller 4.0 liter da dette burde være veldig kurrant og ikke spesielt vanskelig i forhold til godkjenning.

Slik at jeg helst ønsker og legge meg på lavere effekt uten turbo enn høy effekt med. Jeg har liksom aldri helt vært for dette med turbo. Kompressor kan jeg litt like da, slik at hvis jeg hadde klart ett oppsett med kompressor fram til turboen fikk ladetrykk hadde det jo vært veldig gøy egentlig da jeg hadde fått det slik jeg vil med ett godt bunndrag som bare bli villere mot toppen.

 

I all hovedsak mange ideer og for lite penger=P

 

Hva med deg da,er du veldig sulten på å bygge 3.8 liter nå eller?

 

 

sulten ? jaah!! hadde vært rått med 350+ sugehester da =P hehe.. meeen har bare en ascona å putte den i, og den skal ha noelunde kjøreengeskaper, såå det blir nokk ikke de første månedene uansett, da motor til asconaen allerede er annskaffet.. 2 stk faktisk =P hehe.. vurderer kje c20LET du og da? kommer faktisk ganske greit disse c20LET motorene.. men sant som du sier.. har 2,2 med doble 45 at the moment i asconaen, og den drar vel 0-100 på 6-6,5, og har 190-200 hest ca. denne er da PERFEKT instillt:P hehe.. og den begynner på 1500 og drar like jævlig helt til 7000, da kammene ikke tåler mer, har jeg sperr der;).. men vectra turboen begynner vel i overkant av 3000, og derifra og opp drar den villt =P originalt så er jo FAKTISK en vectra turbo 4x4 oppgitt til 0-100 på 6,8 sek, noe som er respektabelt bra for 204 turbohester.. nå er det vel 250 i min da, for det er stor intercooler og den minste eds chippen i, og den har ikke sjangs å henge med asconaen 0- 100, og den sliter heller videre opp på speedometeret.. men nøkkel ord for lite turbolag er jo lite eksoshus da, og det har jo en original c20LET. du får jo eds chip som er beregnet til 380-440 hk, utifra motorens tilstand.. vet ikke noe om turtallet da, men nærmer seg vel 9000? og drar det fra 3-9000 så må vel det holde for 25000 kroner totalt med motor og chip.. bremser til c20LET motor er det jo på en 3000 fra før =) bilen vil bli betraktelig mye bedre å kjøre, og med en gang du putter på gule koni, så har du jo en liten racer du;) men eds phase 3 chip, 316 hest? 480 nm?

da har du så det older i omegaen din =) men ikke den gromme rekke 6 lyden da =( r6 og v6 er de deiligste lydene som finnes på denne jord!!!:pray glem alt som heter v12 og v8 og v16!!:P v6!! det er fin lyd det:) angrer så voldsomt på salget av min mv6 :(

imponerende bil!! klarte å holde følge med en porsche 911 carrera over fjellet til oslo? det er ikke værst for en opel;)

kem sa skropel? det er SNOPel!!

 

men du bør seriøst vurdere c20LET.. enkle motorer å tukle på med, og stort delemarked, både originalt og trim=) nevner bare en side du kan gå inn og se på: Tiger Speedparts

 

du skal vite det at en LET er SINNSYYKT sterk.. ble helt overasket da jeg plutselig lå på 5 giret opp en bakke der jeg måte gire ned med min 3000..! den skal yte mellom 390 og 430 nm nå, og det er ikke gale for 250 hester med bensin som drikke..!

 

kompressor og turbo blir vel litt avansert kansje? =P og VELDIG dyrt! hehe.. har du peiling på bygging av kompressor og turbo? ukjent for meg egentlig.. er bare i begynnerfasen når det gjelder turbo, generellt! men har lært en del allerede :)

 

 

ha det til ettertanke hvis du skal bygge om! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skal du ha en heftig motor må du vel egentlig gå til 2,2l rekkefem pga fire er for lite og seks er for mykje den 2,2literen til audi regnes vel til og vere en av de heftigste motorer laget står jo på siden og at den rekkesekseren sleit litt pga motor var tung..

men hadde vert kjekt og bygd en heftig sugemotor av omega 3,0l 24v men det er svindyrt kommer vel på 70 000 og oppover

 

sindyrt blir det, ja, men verd det hadde det vært;) sugehester er jo en del villere enn "jukse" hester;) hehe:P

men å få futt i en audi femmer blir jo dyrt det og!! men bare se på general lee audien!! link:

rå lyd, sinnsykt med futt=P

men on topic.. blir vel greiest med c20LET i og med at den er så ekstremt potensiale i som original med chip og dyser. som sasgt, kan jo ta ut opp i mot 450 hester med rette motoren! og dette på alt originalt, unntatt dyser! da er det et billig alternativ, der du får MYE for pengene!! etter det jeg har hørt skulle det være 585 nm i den med 400 hester?

da har du futt til det meste :) og i en 3000 vil vektfordelinga blitt mye bedre =) ekstremt tunge disse rekke 6'erne og da får bilen et skjevt tyngdepunkt:) LET vil gi et supert tyngdepunkt, og med gode muligheter for gruff, er vel det et bra kjøp?

 

hehe:P

 

eller ka mener du? skal en audimotor turbokonverteres, så blir det fort dyrt med lavkomp stempler osv.. ikke det at eg har peiling på audi motorer, de er vel ikke turbo ? hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hadde vert kjekt og bygd en heftig sugemotor av omega 3,0l 24v men det er svindyrt kommer vel på 70 000 og oppover

 

bare det å bygge en 2.4 sugemotor med 270-300 hester koster deg 70k +.. tror vi snakker enda høyere tall her, og kansje et siffer mer.. hehe=P må jo ha to kammer, 3 dobble forgassere,

spjeldhus, tror ikke kompresjonen i en 3.0 er den samme som i den som er i kissling'ene, justerbare kam drev (2 stk!!!!) porting, veiv, osv, osv, osv!! =P

må ha girkasse som tåler det og da? vet ikke? getrag 265? personlig så misliker jeg getrag =P dårlige kasser =P eller har jeg bare vært uheldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sulten ? jaah!! hadde vært rått med 350+ sugehester da =P hehe.. meeen har bare en ascona å putte den i, og den skal ha noelunde kjøreengeskaper, såå det blir nokk ikke de første månedene uansett, da motor til asconaen allerede er annskaffet.. 2 stk faktisk =P hehe.. vurderer kje c20LET du og da? kommer faktisk ganske greit disse c20LET motorene.. men sant som du sier.. har 2,2 med doble 45 at the moment i asconaen, og den drar vel 0-100 på 6-6,5, og har 190-200 hest ca. denne er da PERFEKT instillt:P hehe.. og den begynner på 1500 og drar like jævlig helt til 7000, da kammene ikke tåler mer, har jeg sperr der;).. men vectra turboen begynner vel i overkant av 3000, og derifra og opp drar den villt =P originalt så er jo FAKTISK en vectra turbo 4x4 oppgitt til 0-100 på 6,8 sek, noe som er respektabelt bra for 204 turbohester.. nå er det vel 250 i min da, for det er stor intercooler og den minste eds chippen i, og den har ikke sjangs å henge med asconaen 0- 100, og den sliter heller videre opp på speedometeret.. men nøkkel ord for lite turbolag er jo lite eksoshus da, og det har jo en original c20LET. du får jo eds chip som er beregnet til 380-440 hk, utifra motorens tilstand.. vet ikke noe om turtallet da, men nærmer seg vel 9000? og drar det fra 3-9000 så må vel det holde for 25000 kroner totalt med motor og chip.. bremser til c20LET motor er det jo på en 3000 fra før =) bilen vil bli betraktelig mye bedre å kjøre, og med en gang du putter på gule koni, så har du jo en liten racer du;) men eds phase 3 chip, 316 hest? 480 nm?

da har du så det older i omegaen din =) men ikke den gromme rekke 6 lyden da =( r6 og v6 er de deiligste lydene som finnes på denne jord!!!:pray glem alt som heter v12 og v8 og v16!!:P v6!! det er fin lyd det:) angrer så voldsomt på salget av min mv6 :(

imponerende bil!! klarte å holde følge med en porsche 911 carrera over fjellet til oslo? det er ikke værst for en opel;)

kem sa skropel? det er SNOPel!!

 

men du bør seriøst vurdere c20LET.. enkle motorer å tukle på med, og stort delemarked, både originalt og trim=) nevner bare en side du kan gå inn og se på: Tiger Speedparts

 

du skal vite det at en LET er SINNSYYKT sterk.. ble helt overasket da jeg plutselig lå på 5 giret opp en bakke der jeg måte gire ned med min 3000..! den skal yte mellom 390 og 430 nm nå, og det er ikke gale for 250 hester med bensin som drikke..!

 

kompressor og turbo blir vel litt avansert kansje? =P og VELDIG dyrt! hehe.. har du peiling på bygging av kompressor og turbo? ukjent for meg egentlig.. er bare i begynnerfasen når det gjelder turbo, generellt! men har lært en del allerede :)

 

 

ha det til ettertanke hvis du skal bygge om! :rolleyes:

 

Har ikke akkurat noen doktorgrad i verken turbo eller kompressorbygg, men jeg leser no innihelvette fort, og da fortoner alt seg så mye lettere. Man finner jo alt av formler og beregninger ute å nettet bare å plotte inn egne tall og observasjoner så får man ett vettugt svar.

Det vanskelige her blir jo overgangen, og å få så lite som mulig belastning på motoren som mulig etter at kompressoren ar gjort sitt. Det er jo ikke bare å plassere en avknapp der så den slutter å drive og belaste på motoren. Ja, det er vell bare å slå seg til ro med noe enklere men med tiden skal man vel alltids klare lage noe halvsprøtt noe:titties:

Jeg har ett problem med C20LET, den har for få sylindre og for lite volum. Med andre ord så stikker galskapen min for dypt til at en toliter kan gjøre meg til lags, uansett effekt.

En annen sak er at jeg liker også en viss utfordring for at det skal være morro å kjøre, å da snakker jeg ikke om å få den kjappeste rundetiden. Det å mestre bilen på bes mulig måte og få den til å yte sitt beste er jo det som er morro=P

Nesten spesielt å innrømme det, men jeg driver å kjører en bil med 72 dieselhester og digger det. Hvis man klarer å få den bilen til å holde 70-80 over en bakketopp har man teken liksom=P

Å der er jeg tilbake på kompressortanken igjen, tenk så kos det må være i bakker med all den krafta. Også da en 4 liter f.eks. med kompressor, blir jo å ha Nm som en traktor og mer til.

Nei nå får jeg snart tårer i øynene av all drømminga=P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke akkurat noen doktorgrad i verken turbo eller kompressorbygg, men jeg leser no innihelvette fort, og da fortoner alt seg så mye lettere. Man finner jo alt av formler og beregninger ute å nettet bare å plotte inn egne tall og observasjoner så får man ett vettugt svar.

Det vanskelige her blir jo overgangen, og å få så lite som mulig belastning på motoren som mulig etter at kompressoren ar gjort sitt. Det er jo ikke bare å plassere en avknapp der så den slutter å drive og belaste på motoren. Ja, det er vell bare å slå seg til ro med noe enklere men med tiden skal man vel alltids klare lage noe halvsprøtt noe:titties:

Jeg har ett problem med C20LET, den har for få sylindre og for lite volum. Med andre ord så stikker galskapen min for dypt til at en toliter kan gjøre meg til lags, uansett effekt.

En annen sak er at jeg liker også en viss utfordring for at det skal være morro å kjøre, å da snakker jeg ikke om å få den kjappeste rundetiden. Det å mestre bilen på bes mulig måte og få den til å yte sitt beste er jo det som er morro=P

Nesten spesielt å innrømme det, men jeg driver å kjører en bil med 72 dieselhester og digger det. Hvis man klarer å få den bilen til å holde 70-80 over en bakketopp har man teken liksom=P

Å der er jeg tilbake på kompressortanken igjen, tenk så kos det må være i bakker med all den krafta. Også da en 4 liter f.eks. med kompressor, blir jo å ha Nm som en traktor og mer til.

Nei nå får jeg snart tårer i øynene av all drømminga=P

 

 

 

haha=P sant det=P er jo kjekt å vite at du mestrer å brekke en 3000 rundt en bane da, og holde følge=P med 4 liter er det jo nokk volum, og volum skaper kraft, og muligheten for enda mer kraft;) turbokonvertert tror jeg det skal funke, men da vill jeg brukt to turboer, med små eksoshus, og ikke så alt for store.. datasprut må til;) da vil du nokk få mer enn nokk effekt, hvertfall til å miste lappen, og sitte inne et par uker;)

 

men det får bli senere uansett for min del=P asconaen veier jo nesten halvparten av en 3000=P så da vil det nokk holde med 400 hester og 4 sylindere;)

 

menmen! bakhjulsskyver-opler forever!!! =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja volum er fine saker det. Hvis man ser på utgangseffekten på 4 litern altså 272 hester skjønner man jo hva som er mulig å hente ut av den motoren og fortsatt holde på ett snev av kjørbarhet og stabilitet. Beste hadde jo vært å fått tak i en slik en havarert DTM bil og bygget opp igjen egentlig=P

Vært bare å skifte ut deler for å få en satans grom bil uten å måtte tenke på forandringer og slikt no.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja volum er fine saker det. Hvis man ser på utgangseffekten på 4 litern altså 272 hester skjønner man jo hva som er mulig å hente ut av den motoren og fortsatt holde på ett snev av kjørbarhet og stabilitet. Beste hadde jo vært å fått tak i en slik en havarert DTM bil og bygget opp igjen egentlig=P

Vært bare å skifte ut deler for å få en satans grom bil uten å måtte tenke på forandringer og slikt no.

 

ja, faen det hadde vært noe=P men er kje det så og si umulig å få tak i noe sånn? =P har kje sett noen til salgs for å sei d sånn;) hehe=P har du peiling på kor du kan finna dei i såfall?

 

hadde vært status:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei de hviler nok enten som spiker i noens vegg eller på ett motormuseum i Tyskland regner jeg med. Men de eneste som kan gi ett sikkert svar på noe sånt er nok Opel i Tyskland eller Opels DTM fløy.

Så umulig er sikkert rette ordet for å beskrive hvor vanskelig det egentlig er å få tak i en sånn en. Men big time status det hadde det nok vært å stilt med en ekte DTM bil på treff jah;)

Kunne gutta som henter seg D1 biler fra Japan for en gang skyld hatt selskap av noe som ikke het 200SX eller har turbo til tusen=P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur eg berre gjer det enkelt og smeller turbo på omegaen enkel og billig trimming motorer har som regel og ryke når du har fått de som du vil ha de! hørt om børge? b.o racing askøy? han har en audi s2 2,2 turbo rekkefem med 800 gamp tok pollyen som bare det på vått føre..

 

hørt om børge ja, han ville sette masse penger i asconaen min=P men følte det ble feil med audi tuner på opel=P hehe:P

 

når jeg har ting som jeg vil ha det, så skal det holde, ellers så vil jeg kje ha det da, det er hvertfall min filosofi:P hehe:P *kverulanten*

 

s2'en er vel quattro? da har han jo VESENTLIG fordel ovenfor en bakhjulstrekker på vått da:P hehe:P polly kan jo kje gi gass på tørt engang=P 1400 hester rett på bakhjula er , i mine øyne, overdrevent=P får holde med 400-800 hester=P da har du vel nokk til det meste=P

 

blir litt voldsomt med mer når du skal ha det brukbart for veiene i norge også;) vil vel ikke bygge en fullrace bil.. =P må være godkjennt=) og da gjør du det vanskelig med 1400 hester =P

 

MEEEN! selvfølgelig!! hadde vært kanon artig:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei de hviler nok enten som spiker i noens vegg eller på ett motormuseum i Tyskland regner jeg med. Men de eneste som kan gi ett sikkert svar på noe sånt er nok Opel i Tyskland eller Opels DTM fløy.

Så umulig er sikkert rette ordet for å beskrive hvor vanskelig det egentlig er å få tak i en sånn en. Men big time status det hadde det nok vært å stilt med en ekte DTM bil på treff jah;)

Kunne gutta som henter seg D1 biler fra Japan for en gang skyld hatt selskap av noe som ikke het 200SX eller har turbo til tusen=P

 

huff=P faen at alle disse grombilene er så jævla utrydda da=P

det er jo enkelt å greit, drømmebiler=P med to betydninger: du kan bare drømme om en, og det er bare de beste bilene som finnes=P blir nesten lei meg jeg, når jeg vet jeg mest sannsynelig aldri kommer til å bli en eier av en sånn en=P

 

menmen=P ascona med LET først, sååå kan vi kansje vurdere 4.0 ;) hadde vært sabla kult å lagd en sugemotor utav dette da=P ser jo atg det kan gi ekstreme effekter, men da ¨må nokk rette mannen ta i de forskjellige delene=P hehe=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, du må nok ha en god kar på laget om du skal få sånn helt sinnsyk bil da;)

Men burde vært rimelig heftig med 450 hester i 4 litern N/A...

Kongharald, da kommer jeg å vil sitte på når du har turbokonvertert da;)=P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, du må nok ha en god kar på laget om du skal få sånn helt sinnsyk bil da;)

Men burde vært rimelig heftig med 450 hester i 4 litern N/A...

Kongharald, da kommer jeg å vil sitte på når du har turbokonvertert da;)=P

 

haha=P kan få sitte på hos meg og når asconaen er ferdig me LET.. skal ha eds 3,5, ihvertfall=P dvs. 360 hk=P tror jeg skal få deg til å ha lyst på LET etter det, du=P hehe=P menmen=P 450 hester i 4 litern ja.. og 9000 omdreininger=P fytti=P det hadde gjort seg lenge=P haah=P eneste negative.. de eeer så tungeee=P kan likegjerne kjøpe en aluminiums v8 vettu=P hehe=P :titties:

de er det jo mye å hente ut av=P to turboer på en sånn, så er vel 800 hester et driftsikkert tall=P hehe=P

 

men det blir MYE penger og MYE arbeid=P men arbeidet er jo det kjekkeste som finnes=) ingenting bedre enn å skru opel!! =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår