Gå til innhold

utrykningskjøretøy VS parkering

Ranger emnet

daffaen

Anbefalte innlegg

Garantert bare en surkuk av en nabo som har så lite å gjøre at han må legge seg opp i hva andre gjør.

Ikke noe å bry seg om..

Går denne veien fra hovedvei til flere privatboliger?

Hvem er grunneieren der veien går?

som du ser på bilde tatt forifra bilen så ser du til enden av gaten! kan vel kalde det en blind vei veien leder til totalt ca 8 hus! skal man ut på hoved veien må man forsette den veien bilen står og en 50 meter før man er ute! grunn erene er se som bor i gaten! kan vel si at tomtegrensen går samme vei som huset og tvers over gaten like foran og like bak bilen! så i teorien står eg på egen tomt også selv om det er vei der

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen må nok sende ett brev til fjellknausen også og be den flytte seg, siden den er i veien for utrykningskjøretøy... Haha!:D

Naboen skal antagelig ha den plassen som sin egen snuplass...

*ler* jah sier noe der:P problemet er bare at det er en snuplass framfor bilen og bakbilen der hvor garasjene er! normalt sett står d ikke bilder der! haha

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke ut denne:

http://www.bergen.kommune.no/brannvesenet/BB_informerer_-_brannredningsarealer.pdf

Her står bla:

Behov - Atkomstveier

• Kjørebredde på rettløpsvei minst 3 m.

• Svingradius (ytterkant vei): - mannskapsbil 9,5 m.

- vanntankbil og rednings/løftemateriell 12 m.

• Stigning i atkomstvei, maks. 1:8 (12.5%)

• Fri høyde 4.5 m.

• Brannbilens totale lengde 8 m.

• Atkomstveier og brannredningsarealer må kunne belastes med et akseltrykk på 10.000 kg,

og tåle en totalvekt på 26.500 kg.

• Terskelhøyde (fortauskant) må ikke overstige 15 cm.

• Parkering er ikke tillatt på atkomstveier og brannredningsarealer og skal

opplyses ved tydelig skilting og avmerking.

At noen er mer interessert i å kunne parkere to meter nærmere inngangsdøren enn at brannvesenet skal kunne slukke en brann i huset forundrer meg forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke ut denne:

http://www.bergen.kommune.no/brannvesenet/BB_informerer_-_brannredningsarealer.pdf

Her står bla:

Behov - Atkomstveier

• Kjørebredde på rettløpsvei minst 3 m.

• Svingradius (ytterkant vei): - mannskapsbil 9,5 m.

- vanntankbil og rednings/løftemateriell 12 m.

• Stigning i atkomstvei, maks. 1:8 (12.5%)

• Fri høyde 4.5 m.

• Brannbilens totale lengde 8 m.

• Atkomstveier og brannredningsarealer må kunne belastes med et akseltrykk på 10.000 kg,

og tåle en totalvekt på 26.500 kg.

• Terskelhøyde (fortauskant) må ikke overstige 15 cm.

• Parkering er ikke tillatt på atkomstveier og brannredningsarealer og skal

opplyses ved tydelig skilting og avmerking.

At noen er mer interessert i å kunne parkere to meter nærmere inngangsdøren enn at brannvesenet skal kunne slukke en brann i huset forundrer meg forøvrig.

Denne likte vi:D har printet ut siden som var i linken og skal henge det på garasjen hans! tok en oppmåling og minste bredde når bilen står parkert er 3,10 meter

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du og Juristen funnet løsningen, skriv brev, begynn med navn og adresse til nabo, dato, ditt navn osv, følg oppsett for brev med linjeavstand osv. Så begynner du

ANG. blablabla

Jeg har mottatt brevet ditt. Vennligst ta fart og sleng deg i veggen.

Vedlagt ligger regler og måling av veibredde med parkert bil

Hilsen deg..

Han skal nok enten parkere der selv, eller så sliter han med å manøvrere semien sin forbi din bil når han har bred last på (tipper semien med bred last er en Yaris med handleposer han finner for tunge for å bære i baksetet)

Edit: Etter å ha myst litt ekstra på bildene dine (ble nysgjerrig da jeg la merke til at du bor i Åsane, har kjørt en del (liten) lastebil i hager og borettslag der), lurer jeg på en ting. Er det en snuplass foran der du parkerer, og er den stor nok til å snu en lastebil? Hva med en vanlig bil? Eneste motforestillingen jeg kan se mot at du parkerer der, er at du kan lage problemer for større biler som evt vil snu og rygge inn i veien (du sa man ser rett til slutten av veien, og snuplassen er der med din bil, om jeg ikke tar feil).

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært morsomt å sett brevet scanna og lagt inn her... etter som foto. :)

haha, hvorfor det?

Han bør jo forsåvidt være hyggelig når han skal skrive dette brevet, og skrive på en hyggelig måte.

Synes forsåvidt det er bra at naboer bekymrer seg om slikt, er altformange steder utrykning ikke kommmer frem.

Og utrykning er kun for og hjelpe, ikke ødelegge. tror ikke naboen har hatt dårlige hensikter med dette.

så, jeg ville iallefall skrevet et hyggelig brev, og vist til denne utskriften på en fin måte. uten at vedkommende skal høre at han trenger og slenge seg selv i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du og Juristen funnet løsningen, skriv brev, begynn med navn og adresse til nabo, dato, ditt navn osv, følg oppsett for brev med linjeavstand osv. Så begynner du

ANG. blablabla

Jeg har mottatt brevet ditt. Vennligst ta fart og sleng deg i veggen.

Vedlagt ligger regler og måling av veibredde med parkert bil

Hilsen deg..

Han skal nok enten parkere der selv, eller så sliter han med å manøvrere semien sin forbi din bil når han har bred last på (tipper semien med bred last er en Yaris med handleposer han finner for tunge for å bære i baksetet)

Edit: Etter å ha myst litt ekstra på bildene dine (ble nysgjerrig da jeg la merke til at du bor i Åsane, har kjørt en del (liten) lastebil i hager og borettslag der), lurer jeg på en ting. Er det en snuplass foran der du parkerer, og er den stor nok til å snu en lastebil? Hva med en vanlig bil? Eneste motforestillingen jeg kan se mot at du parkerer der, er at du kan lage problemer for større biler som evt vil snu og rygge inn i veien (du sa man ser rett til slutten av veien, og snuplassen er der med din bil, om jeg ikke tar feil).

hei du:) i teorien så er plassen stor nok til å snu en lastebil på 8 meter! men vist nok så er den plassen som bilen min står på en parkeringsplass! og i følge tegningn så er vist også "snuplassen" parkeringsplassen til naboen vedsiden av:S blir ikke klok på dette her styret men:P ser ut til at i følge tegningene over ommrådet er d ikke noe snuplass før i enden av gaten selv om folk snur lengre ute i gaten!

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! har nå nylig fått brev om at i den gaten bilen min står pakert hos damen så får jeg ikke parkere lengte pga fare for at utrykningskjøretøy ikke kommer forbi men problemet er bare at fra siden av bilen min og over veien er d minst 2,8 til 3 meter og forstår ikke hvordan eg kan stå i veien for en brannbil da?? brannbilen er vel ikke så brei? noen som vet hva grensen/ minste bredden som er tillat i en gate? har stått parkert der i 2 år uten å høre noe eller noe klaging fra noen! håper noen vet dette så jeg kan svare for meg på vetig måte! takk for svar!!! MVH Daniel

Hei. Jeg jobbet tidligere med slike saker i 5 år og de kan ikke kreve at du slutter parkere i gaten uten at det kommer opp skilter som forbyr parkering. Skulle din bil stå i veien under en utrykning og denne må fjernes, må kommunen koste dette hvis det ikke er skiltet på stedet.

Jeg antar det i dette tilfellet ville vært mest praktisk med skilt 372 på ene siden av gaten (slik at man får mulighet til av- og pålessing) og skilt 370 (all stans forbudt)på den andre siden.

BTW, Her i Tønsberg krever brannvesenet 4m bredde på veien i bysentrum.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg jobbet tidligere med slike saker i 5 år og de kan ikke kreve at du slutter parkere i gaten uten at det kommer opp skilter som forbyr parkering. Skulle din bil stå i veien under en utrykning og denne må fjernes, må kommunen koste dette hvis det ikke er skiltet på stedet.

Jeg antar det i dette tilfellet ville vært mest praktisk med skilt 372 på ene siden av gaten (slik at man får mulighet til av- og pålessing) og skilt 370 (all stans forbudt)på den andre siden.

BTW, Her i Tønsberg krever brannvesenet 4m bredde på veien i bysentrum.

Godt poeng. Det kan vel egentlig ikke kreves at alle setter seg inn i reglene om veibredde etc., men myndigheter, evt. private, veieiere må sørge for korrekt skilting.

Veien det her er snakk om tipper jeg er privat, og da blir jo ofte skiltingen litt "liberal". Jeg synes derfor det er greit at noen stiller spørsmål ved parkeringer som vil kunne være i veien for utrykningskjøretøy.

Når det gjelder den eksakte bredden var det bevisst at jeg la ut Bergen brannvesens "guide", og ikke noen andre. Det finnes sikkert lokale varianter. Bergen brannvesen krever sikkert ikke noe spesielt bred vei, det er vel ikke tilfeldig at de har spesialbygde brannbiler pga smale veier - og som på bildet vil man uansett ha fjellet som ikke kan fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke bildene før nå, og etter disse å bedømme kan jeg egentlig ikke skjønne at kommunen har skiltet gaten.

Men hvis det ikke har kommet klager eller har vært episoder med liten fremkommelighet, så har jo ikke behovet vært tilstede.

Men er gaten privat? Det er ikke kommunen som brøyter/strør om vinteren?

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke bildene før nå, og etter disse å bedømme kan jeg egentlig ikke skjønne at kommunen har skiltet gaten.

Men hvis det ikke har kommet klager eller har vært episoder med liten fremkommelighet, så har jo ikke behovet vært tilstede.

Men er gaten privat? Det er ikke kommunen som brøyter/strør om vinteren?

gaten er nok helt privat! er en innleid kar som trør og brøyter:)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, hvorfor det?

Han bør jo forsåvidt være hyggelig når han skal skrive dette brevet, og skrive på en hyggelig måte.

Synes forsåvidt det er bra at naboer bekymrer seg om slikt, er altformange steder utrykning ikke kommmer frem.

Og utrykning er kun for og hjelpe, ikke ødelegge. tror ikke naboen har hatt dårlige hensikter med dette.

så, jeg ville iallefall skrevet et hyggelig brev, og vist til denne utskriften på en fin måte. uten at vedkommende skal høre at han trenger og slenge seg selv i veggen.

Jeg mente det hadde vært gøy å sett brevet som naboen hadde skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider