Gå til innhold

Trenger Råd!!

Ranger emnet

bass84

Anbefalte innlegg

hei!

nettopp oppgradert anlegget mitt med 2 EXIDE MAXXIMA DC900.

det hjalp veldig mye, nå kunne anlegget spille mye høyere.

men... TRENGER sårt mer støm. Før ble kondensatoren utlada på hver eneste basslag nå synker den fra 14v til 10-11v, dette er vell ikke optimalt??

så har sjekket litt rundt omkring og fått i forslag å kjøpe en 200A dynamo. Eller kjøpe en mindre dynamo og flere batterier.

hva er det beste? flere batterier eller større dynamo?

andre forslag mottas med stor takk!!

TRU Technology SH1

Zapco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du trenger endel watt til de forsterkerrene dine...

Da må du mest sannsynlig ha en større dynamo, om du skal greie å holde spenningen oppe. Og ihvertfall en god laderegulator.

Om du har en 70A dynamo i bilen, vil ikke den orginale laderegulatoren utnytte mer en 60-70% av den, pluss at den sjelden gir mer enn 13,6v. I tillegg vil nok resten av bilens elektronikk trenge rundt 15A.

Da står du igjen med ca 30A... Dvs såvidt over 400watt tilgjengelig til stereoen.

Skifter du f.eks til en 150A dynamo, og en god laderegulator, vil du ha 135A tilgjengelig, ved 14,4v. Noe som gir 1944watt. :)

Da snakker vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer vu. Endelig. Bytt dynamo du, må gjøre det selv snart også. sett inn en fra en amrikaner eller no. de pleier å være store. også må du ha et skille rele. kan skaffe deg et nå som gjør at batteriet til motoren ikke brukes på anlegget. dvs at du altid får start. den har også en status lampe på batteriene

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er prisen på en god laderegulator??

så det er ingen vits i å ha flere batterier??

har tre forsterkere som utgjør 360A så hvordan får jeg det til at forsterkerne får nok strøm??

Andreas:

Ja, kan du skaffe en skille rele og en god dynamo til en god pris? isåfall gi meg beskjed.

TRU Technology SH1

Zapco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bass84

hva er prisen på en god laderegulator??

så det er ingen vits i å ha flere batterier??

har tre forsterkere som utgjør 360A så hvordan får jeg det til at forsterkerne får nok strøm??

Andreas:

Ja, kan du skaffe en skille rele og en god dynamo til en god pris? isåfall gi meg beskjed.

360A... He-he... Dette blir dyrt.

Flere batterier vil hjelpe deg til å spille lengre når du ikke har motoren igang.

En eller flere dynamoer vil hjelpe deg å holde spenningen oppe lenger, med motoren igang.

En eller flere kondensatorer vil hjelpe deg med å holde spenningen opp i begge tilfellene.

Uansett... Skal du ha noe håp om å spille max, MÅ du gjøre noe med strømforsyningen din.

Ladac sin laderegulator koster 1660,-. Den er muligens den beste på markedet. Den henter 14,4volt til batteriet, helt til dynamoen møter veggen.

Sammen med laderegulatoren ville jeg brukt skilledioder... De er "evigvarende", da det ikke er noen bevegelige deler, og kontakter hvor det kan komme lysbuer. Ladac sine koster ca 1200,- for 100A... Også videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider