Gå til innhold

E85 Erfaringer?

Ranger emnet


v242tic

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en trå om der vi som kjører E85 som drivstoff på volvo kunne dele litt erfaringer? Tenker da på motorer med effekt å ikke eks b230f med 10% e85 osv. Fordeler? Ulemper, tennplugger hvor mye effekt er bremset på rødblokk i norge på e85 osv?

 

Har selv kjørt E85 på 2 motorer med relativt bra effekt. Probleme mitt er at motorene spiser tennplugger relativt fort. kjøre nå med Ngk Bpr6es evnt Bpr7es men de varer ikke så lenge, bynner å få mistenning etter en stund. Noen som har tennplugger å anbefale som liker e85? Motorene kjøres med electromotive tec3r som motor styring som er mappet til e85.

 

Fordeler jeg kan nevne er pris, høyere oktanantall, senker eksostemp, kan kjøre høyere tenning å turbotrykk osv = høyere effekt.

 

Ulemper er dårlig tilgjennglighet av stasjoner som selger e85, bruker mere drivstoff(lite viktig i en banebil/lekebil), kaldtstart osv.

 

 

Kom med erfaringer og tips!?

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

veldig fin tråd... vurderer sterkt om jeg skal kjøre dette på min motor og

Har du tilgang til e85 så anbefaler jeg å kjøre på d værtfall, er jo en fordel effektmessig å miljøvennlig er d jo å;p

Anbefalies ikke når d er kaldt ut, men ha en boks startgass tilgjennglig så er d ikke noe problem.

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd, siden jeg også vurderer sterkt å kjøre E85

 

Har gjort klart for to pumper under bilen og større turrør..

 

Angående plugger så er vel kanskje løsningen å velge plugger med litt edlere metall i elektroden og siden E85 kjøler og har en lavere eksostemp. så kanskje man må kjøre med annet varmetall..

 

Men det blir det gjort erfaringer på etterhvert, og derfor kan denne tråden bli veldig til hjelp.. :)

 

GOD JUL :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd, siden jeg også vurderer sterkt å kjøre E85

 

Har gjort klart for to pumper under bilen og større turrør..

 

Angående plugger så er vel kanskje løsningen å velge plugger med litt edlere metall i elektroden og siden E85 kjøler og har en lavere eksostemp. så kanskje man må kjøre med annet varmetall..

 

Men det blir det gjort erfaringer på etterhvert, og derfor kan denne tråden bli veldig til hjelp.. :)

 

GOD JUL :D

 

Ja fint med en slik tråd, virker som d er få som kjører E85 med seriøs motor og effekt.

Er ingen som kan svare meg på akkurat d med tennplugger, så håper noen hær har erfaring med plugger som fungerer bra med E85. Skal prøve ut forskjellige plugger selv etter hvert men er jo ikke akkurat noe testføre ut nå på denne års tia;p

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 044-pumpene er store nok, så er de neppe konstruert for E85. Før eller siden vil man oppleve driftsforstyrrelser som en følge av etanolens strømførende egenskaper og dårligere smøring. Både Ford og Saab benytter spesielle pumper i sine flexifuel/biopower-biler nettopp fordi tester i forkant viste at man fikk problemer med konvensjonelle pumper. Faktisk kan levetiden på pumpa reduseres med inntil 75%, dog avhengig av hvor mye dritt det er i drivstoffet og hvor mye korrosjonsinhibitorer som er tilsatt.

 

Etanolens smørende egenskaper er som nevnt dårligere enn bensin, noe som kan bety at man bør benytte andre materialer i ventilseter. At etanol er i stand til å oppta vann er heller ikke bra.

 

Etanol kan forårsake korrosjon i hele systemet fra pumpe til forbrenningsrom, noe som igjen kan forårsake at filter og dyser tettes eller får redusert kapasitet. Stål eller ubehandlet alu (alkohol i kontakt med alu danner aluminiumhydroxid) bør ikke benyttes i noen av drivstoffsystemets komponenter. Rustfritt stål og anodisert alu går bra.

 

Selv om det er fristende å guffe på med fortenning kan dette skape trøbbel i form av farlig høye sylindertrykk.

 

Hva plugger angår bør man i tillegg til å finne rett varmetall også ha i tankene hva elektrodene består av. Mener å huske at kobber er best ved etanolbruk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fint med en slik tråd, virker som d er få som kjører E85 med seriøs motor og effekt.

Er ingen som kan svare meg på akkurat d med tennplugger, så håper noen hær har erfaring med plugger som fungerer bra med E85. Skal prøve ut forskjellige plugger selv etter hvert men er jo ikke akkurat noe testføre ut nå på denne års tia;p

 

Er ikke så mange i Norge som har seriøs effekt i rødblokk hverken med el uten E85.

Vi bygde en 2.5liters B230/16v som bremsa 636hk/750nm på 1.7kg å E85 nå i sommer som var.

Min nye motor til 242 en bygges for E85.

Trur nesten 2stk 044pumper blir for lite til den nye motoren.

Den vinrøde 142en med BØS 8V fra trøndelag kjører den E85?

 

Jeg annser fordelene som mye større når det gjelder E85 enn ulempene.

Heldigvis har vi E85 pumpe hær i byen.

 

SHS performance - Hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mange i Norge som har seriøs effekt i rødblokk hverken med el uten E85.

Vi bygde en B230/16v som bremsa 636hk/750nm på 1.7kg å E85 nå i sommer som var.

Min nye motor til 242 en bygges for E85.

Trur nesten 2stk 044pumper blir for lite til den nye motoren.

Den vinrøde 142en med BØS 8V fra trøndelag kjører den E85?

 

Jeg annser fordelene som mye større når det gjelder E85 enn ulempene.

Heldigvis har vi E85 pumpe hær i byen.

 

SHS performance - Hjem

 

Jasså så dere har tenkt å å tømme den nye ITS turboen? morsomt :)

 

 

 

Skulle gjærne kjørt E85 på mitt prosjekt men da tilgangen ikke er så god på det her på helgeland eller midt norge for den del blir det nok å prøve å hente "max/mye" på 98. Når E85 kommer for fullt i norge så skal jeg nok prøve det ja :) "racefuel" til 8-9 kr litern jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mange i Norge som har seriøs effekt i rødblokk hverken med el uten E85.

Vi bygde en B230/16v som bremsa 636hk/750nm på 1.7kg å E85 nå i sommer som var.

Min nye motor til 242 en bygges for E85.

Trur nesten 2stk 044pumper blir for lite til den nye motoren.

Den vinrøde 142en med BØS 8V fra trøndelag kjører den E85?

 

Jeg annser fordelene som mye større når det gjelder E85 enn ulempene.

Heldigvis har vi E85 pumpe hær i byen.

 

SHS performance - Hjem

 

Var det med 2.3 liter eller mer slagvolum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår