Gå til innhold

E85 Erfaringer?

Ranger emnet


v242tic

Anbefalte innlegg

Det er fullt mulig å argumentere med ting man bare har lest. Man leser vel en bok om motoroverhaling før man setter i gang...

 

Det er pussig hvor stor motvilje det er mot litt teori og seriøse resultater fra de som har forsket på ting (altså motorprodusentene og deres underleverandører) her på forumet. Det eneste som duger er liksom hva man har opplevd selv.

 

Det er ingen tvil om at etanol har de ulempene jeg har nevnt ovenfor. I hvor stor grad i de inntreffer for den enkelte avhenger av hvilke materialer som finnes i drivstoffsystemet, hvor forurenset drivstoffet er i det det havner på tanken og hvor mye korrosjonsinhibitorer som er tilsatt ol.

 

Selv kommer jeg til å bygge resten av drivstoffsystement i materialer som tåler E85, f eks rustfritt stål og eloksert aluminium. Mange av dagens dyser tåler allerede E85, så det er fullt mulig å finne noe også på dysefronten.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mitt poeng er at farene er overdrevet. Nå er det ikke så veldig mange ombygde biler i Norge (Adam alkis er jo et hederlig unntak), men i Sverige er det noen tusen biler som er bygget om uten at det har vært noen voldsomme problemer. Det største problemet har vært gamle, morkne gummislanger som har vært belagt med drit inni som plutselig har begynt å lekke når spriten har vasket bort all driten. Noen bensinpumper har også gått med, men da er spørsmålet om den røk fordi det var etanol i tanken, fordi bensintrykket var nesten fordoblet eller fordi pumpa har vært med 10-15år allerede.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at farene er overdrevet. Nå er det ikke så veldig mange ombygde biler i Norge (Adam alkis er jo et hederlig unntak), men i Sverige er det noen tusen biler som er bygget om uten at det har vært noen voldsomme problemer. Det største problemet har vært gamle, morkne gummislanger som har vært belagt med drit inni som plutselig har begynt å lekke når spriten har vasket bort all driten. Noen bensinpumper har også gått med, men da er spørsmålet om den røk fordi det var etanol i tanken, fordi bensintrykket var nesten fordoblet eller fordi pumpa har vært med 10-15år allerede.

 

Ja, jeg er en skeptiker til skepsisen.

Skal sies jeg liker konspirasjonsteorier, men tenk over følgende før dere leser skepsisen til mange av de "researcherene" som er negative til E85:

 

1) Bensin er gull, Norge lever av bensin og bensin gjør oss rike.

2) Mange andre land og ledere i land er avhengige av bensininntekter

3) Hvem er det som er negative til E85? Kan de tape noe på at "alle" vil ha E85?

 

Jeg skal ikke si at E85 er "alles gull", men selv å kjøre 10% E85 på en vanlig b230f, er å gjøre miljøet en tjeneste.

 

Den vil jo ikke være 10% mer miljøvennelig, pga. E85 inneholder jo 15% bensin! I tillegg, vil jo 10% e85 medføre ca. 3% økt drivstoff-forbruk, i forhold til feks å kjøre på BF95/BF98.

 

Men, man vil jo gjerne være 5-6% mer miljøvennelig.

Videre, mener jeg da, at E85 vil rense opp i systemet.

 

Men ja, denne tråden omhandlet jo å kjøre på "ren e85", noe jeg ikke anser å være et problem for de fleste moderne motorer, med visse modifikasjoner.

 

Man kan enkelt konvertere en vanlig bil, med et slikt "flexifuel" kit, men ikke tro man tjener noe effekt på det (med mindre motoren fra før drev å justerte tenning, pga. detonasjoner).

 

Om motoren er i "gull" stand og du bytter dyser, lmm, btr, ecu, etc. så kan du tjene effekt på E85. Det er også et mye mer stabilt drivstoff, som vi alle vet.

 

Når det kommer til slange-snakk, etc., så må jeg si at jeg selv har opplevd at en slange som er kjørt på vanlig blyfri 98, var full av sprekker etter 1 år!!

 

Så, før jeg ser noen SKIKKELIG rapport som beviser at e85 "spiser" slanger, etc. så er jeg skeptisk til skepsisen.

 

Jeg er derimot også skeptisk til å kjøre e85 på en umoddet motor, om man skal over 10%. (e85 + bf95 kan dog. brukes som alternativ til bf98, så man får ned kostnaden på drivstoff).

 

I Brazil er E85 ved hjelp av flexifuel VELDIG STORT og jeg har ikke lest noe negativt om innførsel av E85 der, da med unntak av hvordan E85 de bruker blir produsert, men det er vel mindre viktig for E85-racerene her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke være så sikker på at forbruket øker ved lavinnblanding, selv om det med rene energibetrakninger skal gjøre det. Man får mer fullstendig forbrenning og evt. tidligere tenning, så man skal opp i litt innblanding før det blir merkbart.

Bioenergy pact between Europe and Africa

 

Hvor mye lavinnblanding som tåles er avhengig av f.eks. motorstyring og hvor mye drit man har i dysene fra før (har man "brukt opp" long term fuel trim på trykkfall eller dritt i dysene blir det mindre å gå på for innblanding). Jeg kjørte aldri med mer enn 30% innblanding før jeg konverterte, men andre har kjørt 70-80% på samme motor. Bilen gikk da som den skulle med closed loop ved vanlig kjøring, og fullgassanrikning som den skulle.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 er når alt kommer til alt ikke så miljøvennlig som man skal ha det til med dagens produksjonsmetoder.

For det første vil en motor som ikke er optimert for E85 forurense mye mer enn en tilsvarende bensinbil, og som magnul er inne på så er det viktig å få sparket i gang katalysatoren så tidlig som mulig.

For det andre øker forbruket betraktelig.

For det tredje er etanol ressurskrevende og dermed forurensende å fremstille og transportere.

For det fjerde er etanol i mye større grad enn bensin utsatt for fordampning fra tanken, noe som krever særskilte tiltak for å unngå.

At etanolproduksjon dreier kapasiteten vekk fra matvareproduksjon er heller ikke heldig.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 er når alt kommer til alt ikke så miljøvennlig som man skal ha det til med dagens produksjonsmetoder.

For det første vil en motor som ikke er optimert for E85 forurense mye mer enn en tilsvarende bensinbil, og som magnul er inne på så er det viktig å få sparket i gang katalysatoren så tidlig som mulig.

For det andre øker forbruket betraktelig.

For det tredje er etanol ressurskrevende og dermed forurensende å fremstille og transportere.

For det fjerde er etanol i mye større grad enn bensin utsatt for fordampning fra tanken, noe som krever særskilte tiltak for å unngå.

At etanolproduksjon dreier kapasiteten vekk fra matvareproduksjon er heller ikke heldig.

 

Nå var det vel etanolkonvertering, ikke etanolfremstilling det gikk i?;) Som jeg har nevnt i andre tråder så kommer energibruken under produksjon an på hvor og hvordan det gjøres, så det er ikke nødvendigvis noe å bekymre seg for. Er du bekymret for jordas landarealer bør du slutte å spise kjøtt før du begynner å hamre løs på etanolproduksjon.

 

E85 har faktisk lavere damptrykk enn bensin, men ved lavinnblanding øker det damptrykket noe i forhold til "ren" bensin. Det er ikke noe stort problem, siden så godt som alle biler har lukket bensinsystem.

 

At forbruket øker "betraktelig" er jo et definisjonsspørsmål. Det volumetriske forbruket øker med ~25-30%, men regner man kJ/km eller.no så synker det. En etanoloptimalisert motor (f.eks. ved saftig kompøkning), kan ha volumetrisk samme forbruk som den hadde på bensin fordi virkningsgraden øker.

 

En ombygd bil vil som regel ha høyere utslipp ved kaldstart, men det er stort sett uforbrent etanol og noe acetaldehyd. Kaldstart på bensin gir lavere utslipp, men da av bl.a benzaldehyd som ikke er helsekost. Når katten først er tent er utslippene de samme eller lavere som på bensin, forutsatt at bilen går i closed loop.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel etanolkonvertering, ikke etanolfremstilling det gikk i?;) Som jeg har nevnt i andre tråder så kommer energibruken under produksjon an på hvor og hvordan det gjøres, så det er ikke nødvendigvis noe å bekymre seg for. Er du bekymret for jordas landarealer bør du slutte å spise kjøtt før du begynner å hamre løs på etanolproduksjon.

 

E85 har faktisk lavere damptrykk enn bensin, men ved lavinnblanding øker det damptrykket noe i forhold til "ren" bensin. Det er ikke noe stort problem, siden så godt som alle biler har lukket bensinsystem.

 

At forbruket øker "betraktelig" er jo et definisjonsspørsmål. Det volumetriske forbruket øker med ~25-30%, men regner man kJ/km eller.no så synker det. En etanoloptimalisert motor (f.eks. ved saftig kompøkning), kan ha volumetrisk samme forbruk som den hadde på bensin fordi virkningsgraden øker.

 

En ombygd bil vil som regel ha høyere utslipp ved kaldstart, men det er stort sett uforbrent etanol og noe acetaldehyd. Kaldstart på bensin gir lavere utslipp, men da av bl.a benzaldehyd som ikke er helsekost. Når katten først er tent er utslippene de samme eller lavere som på bensin, forutsatt at bilen går i closed loop.

 

Damptrykk og damptrykk. Hva med fordampningstemperaturer?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokepunkt:

95 oktan: 30-210°C

E85: 45-205°C

 

For det første mener jeg vi må skille mellom kokepunkt og fordampningspunkt, og for det andre mener jeg at kokepunktet for etanol ligger noe høyere (jf kaldstartproblemer), men skitt la gå. Det var jo ikke miljøet denne tråden skulle handle om. Selv om nettopp fordampning er en av faktorene som gjør etanol spennende for oss som prøver å hente ut en hest eller to ekstra...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel etanolkonvertering, ikke etanolfremstilling det gikk i?;) Som jeg har nevnt i andre tråder så kommer energibruken under produksjon an på hvor og hvordan det gjøres, så det er ikke nødvendigvis noe å bekymre seg for. Er du bekymret for jordas landarealer bør du slutte å spise kjøtt før du begynner å hamre løs på etanolproduksjon.

 

Men litt miljøprat må vi kunne unne oss likevel.

 

Fortell meg så hvor og hvordan dagens etanolproduksjon foregår. Fortell meg hvor mye energi som går med for å produsere en enhet med etanol. Fortell meg også hvor befolkningen i u-landene skal beite sine kyr og dyrke sin mat hvis vi heller skal bruke disse arealene til å fremstille råvarer til etanol.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første mener jeg vi må skille mellom kokepunkt og fordampningspunkt, og for det andre mener jeg at kokepunktet for etanol ligger noe høyere (jf kaldstartproblemer), men skitt la gå. Det var jo ikke miljøet denne tråden skulle handle om. Selv om nettopp fordampning er en av faktorene som gjør etanol spennende for oss som prøver å hente ut en hest eller to ekstra...

 

Da er det fordampningsentalpien du tenker på. Den er høyere for etanol enn bensin, og grunnen til at det kan være vanskelig å kaldstarte.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt miljøprat må vi kunne unne oss likevel.

 

Fortell meg så hvor og hvordan dagens etanolproduksjon foregår. Fortell meg hvor mye energi som går med for å produsere en enhet med etanol. Fortell meg også hvor befolkningen i u-landene skal beite sine kyr og dyrke sin mat hvis vi heller skal bruke disse arealene til å fremstille råvarer til etanol.

 

Dette er da ting du til stor del kan søke og lese selv. For å ta brasil, hvor etanolen som selges i norge kommer fra, så foregår det ved gjæring og destillasjon av sukkermelasse. Å produsere en enhet etanol "koster" ca. 10% av den energien som kommer ut når etanolen forbrennes. Denne energien kommer fra forbrenning av baggasse, som er den delen av planten som ikke er sukker. Altså bioenergi, og ingen fossile CO2-utslipp.

 

Befolkningen i u-landene har forsåvidt valget om de vil dyrke mat eller lage etanol og kjøpe seg mat for pengene de tjener på det. Drivstoffproduksjon kan helt klart komme i konflikt med matproduksjon, men jeg synes det er litt merkelig at det BARE er etanol som ødelegger hele verdens matproduksjon. Produksjon av bomull, tobakk, kaffe, opium osv tar også opp nyttig landareal. Som tidligere nevnt bør du slutte å spise kjøtt hvis du er bekymret for verden i stedet for å gå løs på etanol. Selv om Brasil er en enorm etanolprodusent, men landarealene som brukes til sukkerplantasjer for etanol er ~1/60 av det som brukes til storfedrift.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår