Gå til innhold

E85 Erfaringer?

Ranger emnet


v242tic

Anbefalte innlegg

Må vel regne med litt ras på E85 siden det er et "nytt" drivstoff.

Og ikke er gjort så mye erfaringer med det enda?

 

Etanol og andre drivstoff har man jo holdt på med og høstet erfaringer fra i mange år på mange forskjellige motorer,mens E85 er relativt nytt i så måte...

 

Tror ikke på at E85 i seg selv er grunn til ras,men som sagt her at det kan være mappinga som er litt vel optimistisk..

 

Martin schancke raste vel ca.20 motorer på en sesong,pga en feil i mappen som ingen så før etter en god stund..

Den gikk hvertfall på bensin... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

motoren min raste uansett i går, har kjørt på ren e85, ca 2 tanker, men var så stress med kaldstart at jeg gadd ikke stresse mer. midt i tank nr 2fylte jeg resten med bensin, og da ble det hull i blokka midt i rennfast tunellen! har ikke åpnet den enda, så vet ikke om stempelet smelta, eller om bare råden knakk. fant lille enden av råden på bakken jallefall ;) hadde jevnt 100 oppover, ca 0.1-0.2 i ladetrykk da det smallt.

vet ikke om dette skyldes 50\50 e85 og bensin.. hadde høyere bensintrykk en når jeg kjører på ren bensin, så rart at det smallt

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Til info bremset jeg min nye 2.5 liters 16v rødblokk på mandag med E85 på tanken å den bremset 917hk/1105nm.

Bremset av Vidar Strand VS motor.

Skulle tru at det er Norges sterkeste rødblokk intil vidre.....

 

Hvilke dyser trengs for å levere sprit nok til 900 hester på en 4cyl da ?

Ganske imponerende effekt dette.

Har motoren også blitt bremset på bensin ?

Hadde vært interessant å se hvor mye mer man kan ta ut med E85 på samme motor.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
på en fabrikk i tyskland testa dem hvor lenge den kunne pumpe e85 før den ikke klarte å pumpe mer. da den var kommet til ca 1 million liter

noe som er lite i forhold til bensin. så åpna dem pumpa og sjekka inni..

 

Mulig du er litt redd for å få e85 på fingra, men når bilen min har brukt en million liter 85 så kan jeg godt kjøpe en ny pumpe! Tror jeg har brukt ca 1000 liter nå, så har enda litt igjen :p

 

Men uansett er ikke en slik test så relevant, kommer helt ann på hva som var i den blandingen, kan godt hende at staoil i norge har tilsettningstoffer som bedrer dette (nå, var sikkert lenge siden dette) og hvilken pumpe det var.

 

Rundt om i verden er det mange som har kjørt på E85 på vanlige biler i mange år uten problemer overhode (på mange forskjellige merker), og uansett så er de fleste "trimmere" forberett på å måtte bytte ut litt deler etter noen år med trimmet motor.

 

Min erfaringer (riktig nok på en honda sugemotor på 130hk) mtp kaldstart:

 

- Blandingen har utrolig mye å si, de første tankene så er kaldstarten mye lettere fordi det er et par prosent bensin igjen i blandingen, så skulle ønske vi fikk e65-70 om vinteren, slik som i usa, har faktisk sendt mail til staoil angående dette, men fikk ikke svar ("sjokk" :p).

-Jeg har brukt ren e85 ganske mye midtvinters, å den starter vær gang, men det tar sin tid, og den fjusker litt de første par hundre meterene (om jeg ikke lar den stå litt på tomgang). Virker forøvirg ikke som den er noe særlig mer tungstartet i 20 minus, enn i 1 minus.

-har prøvd ngk plugger med 4 i varme verdi (to hakk varmerene enn originalt), merket ikke noe forsjkell.

-har prøvd høyt bensintrykk og mager blanding i håp om at drivstoffet skal fordampe lettere (er det er grunn problemt til disse problemene). Har prøvd feit blanding, i håp om at den blir så feit at den går på bare den bensinen som fordamper (tror ikke det heller hjalp så mye).

-Har prøvd mye og lite fortenning, samt mye å lite "crank fuel". Uten at det gjorde noe voldsomme utslag.

-Har prøvd mange rare kombinasjoner av AFR og fortenning.

 

-neste blir de pluggene som ble anbefalt av VSmotor (tidlig i tråden), å kanskje bedre tenningsannlegg.

 

Ellers så fungerer det helt fint. Har lyst å ta en skikkelig dyno test, men i følge g-tech måleren min har jeg faktisk en liten effekt økning (g-techen er faktisk forbausende korekt på en så pinglete motor, har testet den opp mot dyno tidligere. Er altså snakk om en helt standard honda suge motor på 130hk. Å jeg kjører egentlig bare på e85 for erfaringen sin del, har lite forseg på en suge motor.

 

jeg har ikke hatt tid til å mappe den skikkelig på del-gass (går alt for feit) så jeg har ikke målt forbruket, men føler meg ganske trygg på at jeg ikke taper noe særlig penger. Å jeg vet om folk som har fått den til å bruke bare 10% mer på vanlig kjøring, å da er det jo veldig lønsomt når 98oktan koster over 14 kroner.

 

Reodor spurte om fordampning: Ren etanol har en fordampningsvarme på 904 kJ/kg, mens vanlig bensin har 440. Er dette som gjør at den blir så vanskelig på kald motor. Er viktig at drivstoffet fordamper for at det skal klare og antenne, er alltid dampen som tar fyr.

 

Du som hadde en motor med 9.9:1 i komp. Med skikkelig kammer er ikke det noe problem (og strengt tatt bør det ikke være det med originale kammer heller!). På honda'er er det mange som har dobblet effekten på motorer med 11:1 i kompresjon på 98oktan. Mye pga vtec systemet som gjør at man kan ha en skikkelig "vass" kam-profil på høyt turtall (den kam profilene minker det dynamiske kompresjons trykket (pluss alle de andre fordelene "trimkam" gir)).

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt på 50% bensin og 50 % e85 noen dager nå. Har ikke merket noen problemer enda. Bilen var i begynnelsen litt dauere enn normalt, men virket som bilen har tilpasset seg bensinen? da den nå går bedre en før. Har på Tripak tilsetning for å gi bilen litt ekstra smøring siden jeg har hørt at bensinen blir veldig tørr. Kommer til å kjøre litt på dette og prøve mer og mer E85 for å finne ut hvor mye jeg kan kjøre på orginalt oppsett.

 

Bilen er en Bmw e34 520 M50 24 ventiler med 10.5:1 i komp.

Opel Rekord B 1966 1700 2 dørs sedan

Opel Kadett B 2 1971 1100 2 dørs

Range Rover 3,5

Toyota Carina Stasjonsvogn(hugges snart)

Bmw 520 24 ventiler(Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klaska på en justerbar regulator på volvoen i går. Ligger på rundt 4,5bar trykk nå (2,5 org. på lh2.2). Går vel bedre på litt lavere turtall. Spenningen ut fra lambdaen flakser mellom 0,2 og nesten 0,9v ved pådrag.

 

Men en ting jeg stusser over: Når jeg først starter (motoren er driftsvarm) så ligger den på ca .55v hele tiden. Ruser jeg så opp motoren og lar den synke tilbake til tomgang igjen så varierer signalet fra 0,3 til 0,7v hele tiden. Legger seg ikke tilbake på ~0,55v. Noen spesiell grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klaska på en justerbar regulator på volvoen i går. Ligger på rundt 4,5bar trykk nå (2,5 org. på lh2.2). Går vel bedre på litt lavere turtall. Spenningen ut fra lambdaen flakser mellom 0,2 og nesten 0,9v ved pådrag.

 

Men en ting jeg stusser over: Når jeg først starter (motoren er driftsvarm) så ligger den på ca .55v hele tiden. Ruser jeg så opp motoren og lar den synke tilbake til tomgang igjen så varierer signalet fra 0,3 til 0,7v hele tiden. Legger seg ikke tilbake på ~0,55v. Noen spesiell grunn til det?

 

Antagelig ikke verre enn at det er utilstrekkelig forvarming på lambdan. Den skal jo ikke ligge på 0.55V. Så lenge den pendler er alt bare velstand.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår