Gå til innhold

E85 Erfaringer?

Ranger emnet


v242tic

Anbefalte innlegg

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For dere med LH 2.4, kan man fikse seg en skikkelig flexifuel løsning:

 

* 4 stk dyser (størrelse avhenger av hvor mye effekt man "jakter" etter, men de bør være ca 50% større enn safe dutycycle på bensin). = ca 2500kr (nye)

* Plug and play megasquirt (550$ + frakt) - plugger rett inn i lh2.4

* wbo2 (LSU): 60$ ca + frakt

* JAW wbo2 kontroller 80-115$ (avhengig av display eller ei) + frakt

 

Ja, da kan dere mappe den til både bensin og e85, samt bare ha en toggle switch for å velge map :-)

 

Vedr dysestørrelse, kan dere feks bruke kalkulator her:

http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd dette da?

 

Flexitune bare modulerer åpningstid på dyser.

Man kan ikke kjøre 100% e85 på vanlige N/A b230f dyser, da vil de ikke flowe nok....

 

Kan kanskje bruke 940t dyser og motstander (ellers brenner ecu).

Men ikke tro dere tjener noe effekt på E85 og Flexifuel.

Det eneste dere gjør, er å spare litt penger per mil, samt renere avgass da (slipper å polere eksosen!).

 

Om dere vil tjene effekt, må dere enten da justere tenningen (just kamdrev, ny kamalsel) og nye dyser, samt flexifuel. Men da må dere liksom velge et oppsett som også fungerer på vanlig bensin.

 

Med en MS løsning, kan dere switche maps på bensin og tenning.... mao. utnytte e85 til det fulle.

 

550$ er ikke lengre hva det en gang var, det er faktisk ca 3k... som egentlig ikke er så mye. En som kjører mye, kan spare dette inn på et år kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd dette da?

 

Det er nok ganske mange som har prøvd det. Bare å søke:

http://etanol.nu//forumrecover/index.php

 

Hvorvidt det er noe problem at dysene ikke er store nok vet jeg ikke, men Flexitune har innebygd varsling hvis man nærmer seg 100% duty cycle.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske mange som har prøvd det. Bare å søke:

http://etanol.nu//forumrecover/index.php

 

Hvorvidt det er noe problem at dysene ikke er store nok vet jeg ikke, men Flexitune har innebygd varsling hvis man nærmer seg 100% duty cycle.

 

940T dysene duger til ca 200-220hk på vanlig bensin.

På e85, bør du dimmensjonere dysene til 50% mer enn effekten du jakter på, som betyr at en slapp N/A på 116hk trenger da dyser som duger til 116*1.5 = 174hk.

 

Jeg regner med de med N/A og 100% e85 også vil leke litt mer just. kamdrev og annen kam og da passer vel kanskje 940t dyser + motstander, men org N/A dysene kjører nok lean med mindre man da jukser med BTR (som er langt fra idèellt).

 

Skal man bare misbruke en bil til den blir avskitlet neste år, så kjører man på kjipeste og billigste løsningen, det er jo selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg "konverterte" min MX-5 til E85 i går. La på +30% og sjekket i dataloggen at ting var på den sikre siden. Kjører på standard trykk enda men kjenner at bilen virker litt vassere.

 

Det som bekymrer meg litt er det som står i denne tråden angående hva Saab har gjort for på sin 9-5 Bio Power.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646

 

Det står bla. at man ikke nødvendigvis kan øke tenning i forhold til bensin da E85 har raskere forbrenningshastighet.

e) E85 brinner fortare än "bensin".

Tändningen måste mappas om. Tyvärr så tror de flesta att man skall köra med mer förtändning vid E85 drift. Men, de vet ju inte bättre....

Om man sparker upp tändningen så kommer topptrycket att öka riktigt saftigt, "komponentfel är att förvänta". Eller på ren svenska trycket i cylindern blir så högt att saker tar skada INNAN det börjar att spika.

Väl värt att tänka på. Höglasttändningen behöver alltså hållas lite snällare för att undvika höga maxtryck. Hur mycket varierar givetvis på applikationen. Lättlast kan tåla några grader vassare. "I vissa punkter upp, i andra ned".

 

Er det noen som har noe fornuftig å komme med rundt dette ?

Etter hva jeg har hørt tidligere er nettopp det å legge på tenning pga. 104 oktan i E85 det som gir muligheten til mer effekt.

 

FFF'er slipper å svare på denne posten.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du stiller spørsmålet på etanol.nu. Tror det allmenne rådet er at man kan ha mer fortenning ved lavt turtall, mens tenningskurven skal være relativt lik den for bensin ved høyere turtall.

Det står jo indirekte i linken du postet at tenningen ER tidligere på E85 i biopowermotorene, siden effekten er høyere enn tilsvarende ladetrykk med bensin. At man ikke skal trimme motoren mer enn dens komponenter tåler gjelder uansett drivstoff ;)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår