Gå til innhold

E85 Erfaringer?

Ranger emnet


v242tic

Anbefalte innlegg

da snakker vi altså 800+ :p kommer til å slite med feste den 242n... blir det 4-link på den da? litt mere "avansert" understell denne sesongen?

 

Nei ikke 4 link utover den orginale.

Orginalt understell duger til meg.

Dvs bruker det meste fra den hvite.

Prosjektet med 242 en skal ikke dra helt avgårde med økonomien.

Vi snakker low cost hær!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

okei... ja dere prioriterer vel mer scooter enn bil egentli? min dro litt vell av gårde kostnadsmessig og tidsmessig. håper på å få bilen klar til sommern men ser knapt ut tidsmessig. motorn blir i alle fall ferdi til våren og bremsa før sommern forhåpentligvis. kommer an på om jeg kommer inn før "vårrushe" hos VS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 044-pumpene er store nok, så er de neppe konstruert for E85. Før eller siden vil man oppleve driftsforstyrrelser som en følge av etanolens strømførende egenskaper og dårligere smøring. Både Ford og Saab benytter spesielle pumper i sine flexifuel/biopower-biler nettopp fordi tester i forkant viste at man fikk problemer med konvensjonelle pumper. Faktisk kan levetiden på pumpa reduseres med inntil 75%, dog avhengig av hvor mye dritt det er i drivstoffet og hvor mye korrosjonsinhibitorer som er tilsatt.

 

Etanolens smørende egenskaper er som nevnt dårligere enn bensin, noe som kan bety at man bør benytte andre materialer i ventilseter. At etanol er i stand til å oppta vann er heller ikke bra.

 

Etanol kan forårsake korrosjon i hele systemet fra pumpe til forbrenningsrom, noe som igjen kan forårsake at filter og dyser tettes eller får redusert kapasitet. Stål eller ubehandlet alu (alkohol i kontakt med alu danner aluminiumhydroxid) bør ikke benyttes i noen av drivstoffsystemets komponenter. Rustfritt stål og anodisert alu går bra.

 

Selv om det er fristende å guffe på med fortenning kan dette skape trøbbel i form av farlig høye sylindertrykk.

 

Hva plugger angår bør man i tillegg til å finne rett varmetall også ha i tankene hva elektrodene består. Mener å huske at kobber er best ved etanolbruk.

 

lurer på om blytilsetning er gunstig ved bruk av E85, tenker spes. på ventilsetene..

Men ved nærmere ettertanke så tar jo lambdasonden kveld da sef.

 

Angående smøring av bevegelige deler i innsprøytningssystemet så må det vel være mulig å tilsette litt to-takts olje eller noe mer egna smøremiddel uten å miste alle fordelene ved bruk av E85

 

De fleste som kjører E85 her inne kjøre vel ikke med bilen hver dag heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mange i Norge som har seriøs effekt i rødblokk hverken med el uten E85.

Vi bygde en 2.5liters B230/16v som bremsa 636hk/750nm på 1.7kg å E85 nå i sommer som var.

Min nye motor til 242 en bygges for E85.

Trur nesten 2stk 044pumper blir for lite til den nye motoren.

Den vinrøde 142en med BØS 8V fra trøndelag kjører den E85?

 

Jeg annser fordelene som mye større når det gjelder E85 enn ulempene.

Heldigvis har vi E85 pumpe hær i byen.

 

SHS performance - Hjem

 

142'in er bremsa på E85 ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei min 8v rødblokk bremsa 535hk/695 nm hos vidar strand på e85.

Motor spec: 531 topp porta med 46/37,5 ventiler

H-råder eksenterslipt veiv, viseco stempler

Siemens 870 cc dyser

Org f-innsug

Turbonetics 60-1 turbo

 

Fungerte bra helt til blokka sprakk:-(

Hadde fuel system med carter løftepumpe og 2 bosch 984 høytrykkspumper..

Brukte bosch F3CS tennplugger re vel disse pluggene VS anbefaler til E85..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om blytilsetning er gunstig ved bruk av E85, tenker spes. på ventilsetene..

Men ved nærmere ettertanke så tar jo lambdasonden kveld da sef.

 

Angående smøring av bevegelige deler i innsprøytningssystemet så må det vel være mulig å tilsette litt to-takts olje eller noe mer egna smøremiddel uten å miste alle fordelene ved bruk av E85

 

De fleste som kjører E85 her inne kjøre vel ikke med bilen hver dag heller :)

 

D funker fint med litt 2-taktsolje som tilsettning, for smøring av pumper å dyser. trenger ikke kjøre på d hele tiden men av å til kan man ha i en skvett.

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 2-takts olje teorien for å smøre bensinpumpa har jeg ikke hørt noe om før. Finnes det noe dokumentasjon på at dette har noe for seg eller er det noe en eller annen motorsagmekaniker har uttalt seg om ?

 

hehehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste må vel være angående å få gammel k-jet til å fungere noenlunde oppegående med tanke på olje i tanken. Ellers vet ikke jeg i hvert fall.

 

Hvordan er det forresten med kompresjonsforhold når det gjelder e85 kontra bensin? Grunnen til at jeg lurer er vel egentlig at jeg har inntrykk av at de fleste bygger motorer med litt høyere komp når de skal gå for e85, og jeg har selv b21et bunn med 7.5:1 ... Går bra på bensin da men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår