Gå til innhold

hvor viktig er grunning, og fungerer dette som lakk?

Ranger emnet

Galskap2k

Anbefalte innlegg

har planer om og lakkere bilen i romjula! men veit ikke om jeg rekker alt. men har planer om å få gjort så mye som mulig!

bilen fra før av er rød, og skal lakkeres oransje! hvor viktig er det med grunning da?

starter opp i morgen med og spakle og fikse alle småbulker og få bilen fri for karosseriskader, samt pusse ned hele bilen!

går det bra og sprøyte oransjen rett oppå røe, eller må jeg ha grunning? isåfall, om jeg grunner, kan jeg grunne hele bilen med spraybokser, for så og sprøytelakkere bil for ett ca samme resultat? og tåler grunningen og bli kjørt med noen dager før je lakkerer bilen?

Mitt E36 turbo Prosjekt

Man har alltids vinkelsliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunning suger til seg vann...så hvis du ikke vil ha rustbobler etter noen mnd. er det ikke en god idè.

Det kommer jo litt an på hvilken grunning det er snakk om, dei fleste merker slipefyller er jo godkjent for vannsliping, så dei skal tåle en god del, men nå snakker jeg kun om proffprodukter og ikke om slikt sprayboks jalla produkter som kjøpes på europris og biltema og slike plasser

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fagarbeidere kaller det ettersynking, og ettersynking unngår du ved å slipe ut 60 korninga før du eventuelt legger på mer sparkel.. 2 uker herdetid var jo veeldig i overkant :P tror jeg hadde vært konkurs for lenge siden om jeg skulle fulgt den regelen..

klarer fint en hellakkering med bra resultat på 2-3 dager.. :P

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fordi den skal herde fult ut den herder jo ikke så lenge,men får at den ikke skal krympe må du vente lenge ja..

Krympingen som du kaller det, er nok det som heter ettersynk, og det kommer for det meste av feil bruk av slipepapir, og feil bruk av sparkel, og du sier at den skal herde ut i 2 uker, og så sier du at den ikke herder så lenge ? men at en vente så lenge ?

Har du noensinne lest brukerveiledningen på sparkel, for sliping, påføring, hvilken temperatur den bør brukes under, og herdetider ?

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Her har jeg vel kommet til riktig post.

Jeg var på billakkspesialisten på st. hanshagen idag og handlet lakk og klarlakk, når jeg kom hjem tenkt jeg på at jeg hadde glemt primer. Biltema kan jeg bare glemme og bruke etter som jeg har skjønt. Men er det noe andre butikker som har en god og billig primer. Og hva med stålsparkelen til biltema, bare og kaste det og.?

Volvo V50 1.6D 06'

Mazda 6 1,8 03'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke holdt på med dette så mye, men for å være på den sikre siden ville i allefall jeg holdt meg til sparkel av et merke og type. Jeg ville i allefall ikke blandet metall-sparkel og standardsparkel for å ta det som et eksempel. Det kan godt være det går greit, men hør med folk som har peiling på det først. Bare ikke bland plast og metall-sparkel, da går alt til helsikke! :P

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider