CoilOver Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 Hvordan kan jeg best beskytte en alu. overflate mot oksidering? Da tenker jeg ikke polering hver tredje måned, men en eller annen form for lakk som kanskje binder seg kjemisk med alu'en, mens den samtidig fungerer som en klarlakk? Og som ikke flasser av... noen erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 Hvordan kan jeg best beskytte en alu. overflate mot oksidering? Da tenker jeg ikke polering hver tredje måned, men en eller annen form for lakk som kanskje binder seg kjemisk med alu'en, mens den samtidig fungerer som en klarlakk? Og som ikke flasser av... noen erfaringer? Gasolin selger denne. Som skal være veldig bra. Selv har jeg bare prøvd denne, og fungerer greit hvor det er lite belastning, men tåler lite slag før det blir sår. Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 Zoop Seal funker utroligt bra Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 Anodisering/eloksering er mitt forslag. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 Anodisering/eloksering er mitt forslag. Fra hjemmesiden til Bergen eloksal: Hvorfor eloksere?Eloksering, også kalt anodisering, av aluminium anvendes i dag innen alle former for arkitektur; bil, båt, bygg, tekniske apparater osv. Oksydsjiktet korrosjons beskyttende egenskaper og dekorative utseende, samt de nye lys- og værbestandige farger, gjør aluminium til et nesten vedlikeholdsfritt bygningsmateriale. Likevel anbefales jevnlig rengjøring av de elokserte flater for å beholde dens glans og uniforme farge. Kontaktmerker med oppspenning Under prosessen skal varene heves og senkes i 15 forskjellige bad. Varene skal også tilføres kraftig strøm i ett eller to bad. Derfor festes varene til aluminiums kontaktskinner ved hjelp av plasttvinger. Punktene hvor varene ligger an mot kontaktene blir ikke eloksert, og bør derfor plasseres på ikke synlige overflater. Tegninger med markering av synlige flater og eventuelle ønsker om kontaktpunkter må derfor følge elokseringsordren. Dette vil i den grad det lar seg gjøre bli tatt hensyn til. Ved avvik underrettes kunden om dette og alternativer presenteres. Forbehandling Ved kjemisk avfetting og en beiseprosess gies varene den ønskede overflatestrukturen før eloksering (matthet). Eloksering Eloksering utføres i fortynnet svovelsyre (150 - 180 g/l) med likestrøm ved 14 - 20 V. Etter eloksering er oksydsjiktet naturfarget. All bearbeiding av varer til eloksering bør skje før eloksering, fordi elokseringssjiktet ligger som en laminert glassplate på aluminiumens overflate. Ved bøying og knekking sprekker sjiktet. Farging Det benyttes en elektrolytisk innfargings prosess (to-trinns) for å oppnå brune nyanser fra lys brun til sort. Det skjer ved at det naturfargede sjiktet henges inn i en elektrolytt, bestående av metallsalter (tinn - sulfater) og andre kjemikalier (stabilisatorer - svovelsyre). Metallet felles ut i bunnen av sjiktets porer ved hjelp av vekselstrøm. Farger fra lys brun til sort fremstilles på denne måten - også gull fargen. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoilOver Skrevet Desember 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 Zoop Seal, poleringsmiddel eller noe man sprøyter på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 Zoop Seal er ikke poleringsmiddel eller noe som blir sprøytet på, er en sealer som forsegler overflaten mot ytre påvirkninger ::: Z O O P S Products, Inc. - ZoopSeal ::: Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoilOver Skrevet Desember 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2007 Hm... litt for dyrt med 80 $ + frakt... (er bare et takstativ på en gammel bil) funderte på å forsøke med autosol, og så autoglym lakkforsegling. Ikke sikkert det vil fungere så bra, men verdt et forsøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg