Gå til innhold

Hvordan beskytte alu. overflate?

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg best beskytte en alu. overflate mot oksidering?

 

Da tenker jeg ikke polering hver tredje måned, men en eller annen form for lakk som kanskje binder seg kjemisk med alu'en, mens den samtidig fungerer som en klarlakk?

 

Og som ikke flasser av... noen erfaringer?

 

Gasolin selger denne. Som skal være veldig bra.

Selv har jeg bare prøvd denne, og fungerer greit hvor det er lite belastning, men tåler lite slag før det blir sår.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anodisering/eloksering er mitt forslag.

 

Fra hjemmesiden til Bergen eloksal:

 

Hvorfor eloksere?

Eloksering, også kalt anodisering, av aluminium anvendes i dag innen alle former for arkitektur; bil, båt, bygg, tekniske apparater osv. Oksydsjiktet korrosjons beskyttende egenskaper og dekorative utseende, samt de nye lys- og værbestandige farger, gjør aluminium til et nesten vedlikeholdsfritt bygningsmateriale. Likevel anbefales jevnlig rengjøring av de elokserte flater for å beholde dens glans og uniforme farge.

 

Kontaktmerker med oppspenning

Under prosessen skal varene heves og senkes i 15 forskjellige bad. Varene skal også tilføres kraftig strøm i ett eller to bad. Derfor festes varene til aluminiums kontaktskinner ved hjelp av plasttvinger. Punktene hvor varene ligger an mot kontaktene blir ikke eloksert, og bør derfor plasseres på ikke synlige overflater. Tegninger med markering av synlige flater og eventuelle ønsker om kontaktpunkter må derfor følge elokseringsordren. Dette vil i den grad det lar seg gjøre bli tatt hensyn til. Ved avvik underrettes kunden om dette og alternativer presenteres.

 

Forbehandling

Ved kjemisk avfetting og en beiseprosess gies varene den ønskede overflatestrukturen før eloksering (matthet).

 

Eloksering

Eloksering utføres i fortynnet svovelsyre (150 - 180 g/l) med likestrøm ved 14 - 20 V. Etter eloksering er oksydsjiktet naturfarget. All bearbeiding av varer til eloksering bør skje før eloksering, fordi elokseringssjiktet ligger som en laminert glassplate på aluminiumens overflate. Ved bøying og knekking sprekker sjiktet.

 

Farging

Det benyttes en elektrolytisk innfargings prosess (to-trinns) for å oppnå brune nyanser fra lys brun til sort. Det skjer ved at det naturfargede sjiktet henges inn i en elektrolytt, bestående av metallsalter (tinn - sulfater) og andre kjemikalier (stabilisatorer - svovelsyre). Metallet felles ut i bunnen av sjiktets porer ved hjelp av vekselstrøm. Farger fra lys brun til sort fremstilles på denne måten - også gull fargen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår