Gå til innhold

Rengjøre forgasser og skifte pakninger

Ranger emnet

Gjest mathiman

Anbefalte innlegg

God jul folkens!

Skal rengjøre gasseren og skifte pakningene nå som det er ferie.

Har anskaffet Haynesboka, men må jeg tenke på et evt. bensintrykk ol.?

Noen tips og triks dere har i ermet?

Volvo 244 77 mod b19A - Zenith forgasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jepp, kjøp deg overhalings sett (pakninger, menmbran, nålventil) på biltema, og så kjøper du nål og sete på BCB! Har gjort dette på min og den ble MYE bedre!

Eneste som er viktig og huske på og måle før du tar ut munnstykket er hvor høyt det sitter i selve gasseren, dette måler du enkelt og greit med det skyvelær! Og grunninstillinga på nåla er at kanten på festet til nåla skal ligge likt med kanten på gasser stempelet, også er det en grunninstilling på flotøren, men den pleier og være riktig men kan være greit og finjustere den med en gang du har den oppe! Pass på og få membranet i "hakket" sitt og blås rent alle delene i gasseren og rengjør de! Og når du er ferdig og gasseren er montert på bilen så husk på å fyll forgasser olje!

Alt dette står det om i verksteds handbøker og!

Hvis det blir problemer under veis så kontakt oss her på tåden din på BF eller kontakt BCB eller forgasserservice!

Har gjort dette endel ganger sjøl så bare sett i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mathiman

Demonterte gassern i dag, fikk endelig ut fingern..

Nå er det noe som forvirrer meg noe sykt..

-Motoren er en B19A

På gasseren var det festet en kobberplate hvor jeg fant et volvo-delenr. Dette delenr'et sjekket jeg opp i VADIS og der sto det at det var forgasseren min, til en b19A

Men så kommer det store problemet.. Nåla i forgasseren har innskripten: B1CC, som er nåla til en B21 motor, og ikke b19..

I Vadis får jeg oppgitt at nåla jeg skal ha skal være markert: B1EE, og den samme informasjonen får jeg hos BCB.

Så, kan det være nåla (som tydeligvis er feil) som har vært grunnen til bensinbruket, og den dårlige gangen på motoren?

Skal jeg kjøpe nåla til motoren min (B19A)?

La merke til at de selger en nål til B19 (markert B1EE) som også passer til B21..

Men den nåla jeg har, passer kun til B21..

Dilemma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonterte gassern i dag, fikk endelig ut fingern..

Nå er det noe som forvirrer meg noe sykt..

-Motoren er en B19A

På gasseren var det festet en kobberplate hvor jeg fant et volvo-delenr. Dette delenr'et sjekket jeg opp i VADIS og der sto det at det var forgasseren min, til en b19A

Men så kommer det store problemet.. Nåla i forgasseren har innskripten: B1CC, som er nåla til en B21 motor, og ikke b19..

I Vadis får jeg oppgitt at nåla jeg skal ha skal være markert: B1EE, og den samme informasjonen får jeg hos BCB.

Så, kan det være nåla (som tydeligvis er feil) som har vært grunnen til bensinbruket, og den dårlige gangen på motoren?

Skal jeg kjøpe nåla til motoren min (B19A)?

La merke til at de selger en nål til B19 (markert B1EE) som også passer til B21..

Men den nåla jeg har, passer kun til B21..

Dilemma

Samma fikk jeg også opplyst på BCB og at det ikke fantes noen nål som hadde det nr. jeg oppga selv om det var det nr. så de måtte til slutt bøye seg. Trur de er litt feilinformert på BCB, men jeg har en b21a og da sa jeg bare at jeg skule ha den nåla såm var til b21a og så fikk jeg nåla og målte den oppimot den gamle nåla (med ørliten forskjel pga. at den gamle nåla var slitt), men trur egentlig du kan bruke alle om hverandre selv om det er en hårfin forskjell på nåla til b21 kontra b23. Men pass på at du bytter munnstykke samtidig!

Dette ang. at motoren din har gått ujevnt har nokk ingenting med nåla du har og gjøre, du har enten hatt en ujustert gasser eller feil innstilt. (evt. falskluft eller tenning da.)

Uansett hvilken av nålene du tar så er det ikke noe problem så lenge du får riktig sete til nåla, hvor mye bensin den får justerer du uansett etterpå.

Kan anbefale deg forgasser justerings verktøyet på biltema! (skal finne artikel nr. på det i måra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider