Gå til innhold

Vil ha slik lyd!?

Ranger emnet


Gjest Jostein

Anbefalte innlegg

Flamer-kit funker på alle biler, men oppbygningen varierer. På en turbobil vil det i de fleste tillfeller holde med en coil og tennplugg som antenner den uforbrente bensinen i eksosanlegget.

På biler uten turbo vil det være mindre bensin i eksosanlegget, og for å få en 'bra' flamme bør man i de fleste tilfeller også montere en dyse som sprøyter ut bensin.

 

Det varierer mye fra bil til bil, hvordan tenningen er justert og slikt, så det beste er nok å prøve seg litt fram...

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hm, det jeg leste om flame-kit'et jeg så var at det var beregnet på hot-rod biler og kunne spytte flamme på opptill 6 fot (!!)... hotrod biler pleier vel ikke å ha turbo?

 

Da regner jeg med at alt er inkludert.... skal undersøke litt nærmere. Er ikke det første jeg trenger akkurat.

 

 

Mens vi er inne på dette med lyd, hva lager den derre... "rare" lyden, tror det er noe som erstatter dumpventil, men det høres ut som en ugle under panseret... :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Mens vi er inne på dette med lyd, hva lager den derre... "rare" lyden, tror det er noe som erstatter dumpventil, men det høres ut som en ugle under panseret... :)

 

Den fuglelyden er vel dumpventilen som lager, men de bruker en vel en litt annen dump en vanlige biler.. kalles ikke den gruppe a ventil?? er ikke sikker, men det er det jeg har hørt..

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Lyden er bensinen fra antilag-systemet som antenner inni eller delvis inni eksosanlegget. Blir ekstra bråk når det antenner ut i eksosen.

 

det kan ikke være noe annet da?Syns ikke det virker som det du sier,for det er vel litt mer slik som gatebiler gjerne har eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by even_e84

 

Den fuglelyden er vel dumpventilen som lager, men de bruker en vel en litt annen dump en vanlige biler.. kalles ikke den gruppe a ventil?? er ikke sikker, men det er det jeg har hørt..

 

 

 

Hvis det fortsatt er snakk om rallybiler her, så har jo ikke de dumpventil eller noe lignende i det heletatt!

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på flamekit for en stund siden, ble nysgjerrig, det jeg så var at kittet bare antenner uforbrent bensin i eksosanlegget, funker fett på gamle amerikanere med forgassere, funka også greit på injection biler, men flammen ble litt mindre.

 

Var på Le Mans 24 timers løp i frankrike i fjor sommer (noe jeg anbefaler) der stod vi hele natta å så på flammer i forskjellige varianter, ganske tøft. har også skjønt at bensin fortsetter å bli sprutet inn i motoren når gassen slippes, og brukes til å kjøle toppen og antenner med en gang det kommer ut i grenrøreret..

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jostein

 

det kan ikke være noe annet da?Syns ikke det virker som det du sier,for det er vel litt mer slik som gatebiler gjerne har eller?

 

Er akkurat samme prinsipp som anti-lag systemene gatebiler "gjerne har", ikke at så mange har dette.

Er ikke værre enn at motorstyringen/datasprutet har muligheten for anti-lag. Og dette blir jo mer og mer vanlig, ikke bare for rallybiler.

En forskjell er vel at WRC biler gjerne har 'throttle-kicker' (trur jeg) som også påvirker detta. Men nå begynner vi å bli avanserte her :D

(Throttle-kicker er en mekanisme som åpner gasspjeld uten at man har foten på pedalen. Samme prinsipp som på arbeidsmaskiner og sånt.)

 

Hvertfall så er ettertenningen eller smellingen i eksosanlegget som du sier, pga av bensinen fra anti-lag systemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by even_e84

 

Den fuglelyden er vel dumpventilen som lager, men de bruker en vel en litt annen dump en vanlige biler.. kalles ikke den gruppe a ventil?? er ikke sikker, men det er det jeg har hørt..

Rally biler bruker så vidt jeg vet ingen dump-ventil, men det er lyden av wastegaten du hører..

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår