Gå til innhold

fordfaen

Ranger emnet


fordscorpio

Anbefalte innlegg

hei alle sammen:) har leite ei stund for å finn ei slik side, 5 timer!

har kjøpt meg en "ny" bil, en ford scorpio. 91mod 2,0i den måtte inn på eu kontroll før jeg fikk skiltene på den, og der fant de ut at co2 var alt for høy. har skifta lambdasonde, etter at de fant ut at den ga et feil signal. måtte ut med grenrøret da jeg skulle skifte den, og da hørte jeg en raslelyd fra katalysatoren. tok den ut skar hull i den og plukket ut de klumpene som var der og sveisa igjen.

hadde den inn på etterkontroll, der sa de at co2en var fremdeles alt for høy, bortsett fra når jeg ga gass ca2000 rpm. da var co2en

ned i 0.02 %. viss jeg da slapp gassen steg den sakte men sikkert opp til over 10% helt til målern dems ikke klarte å måle mer. de sa også at den kjørte på med bensin som ikke ble forbrent. kan dette skyldes at jeg fjærna katalysatoren som ikke virka, eller er det noe annet? har hørt at det går ann å nulle ut "hjernen" på bilen, å har tenkt å prøve dette,så får vi se.

håper at noen har peiling. har ringt rundt til forskjellige verksteder,

men de sier bare at de vil ha den inn å se på den. hvis jeg ikke får svar her, må jeg vel kanskje "krype til korset". ha en fin dag alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det blir "kjørt på med uforbrent bensin" har ikke noe med katalysatoren ågjøre. Tror du bør sjekke lambdaen din igjen jeg. De har en levetid på ca 60-80 tusen km. Er vel endel andre sensorer også du kan se over, luftmassesensoren f.eks.

 

For mye bensin ut i eksoen kan ødelegge katalysatoren mener jeg å ha hørt her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Originally posted by fordscorpio

hei alle sammen:) har leite ei stund for å finn ei slik side, 5 timer!

har kjøpt meg en "ny" bil, en ford scorpio. 91mod 2,0i den måtte inn på eu kontroll før jeg fikk skiltene på den, og der fant de ut at co2 var alt for høy. har skifta lambdasonde, etter at de fant ut at den ga et feil signal. måtte ut med grenrøret da jeg skulle skifte den, og da hørte jeg en raslelyd fra katalysatoren. tok den ut skar hull i den og plukket ut de klumpene som var der og sveisa igjen.

hadde den inn på etterkontroll, der sa de at co2en var fremdeles alt for høy, bortsett fra når jeg ga gass ca2000 rpm. da var co2en

ned i 0.02 %. viss jeg da slapp gassen steg den sakte men sikkert opp til over 10% helt til målern dems ikke klarte å måle mer. de sa også at den kjørte på med bensin som ikke ble forbrent. kan dette skyldes at jeg fjærna katalysatoren som ikke virka, eller er det noe annet? har hørt at det går ann å nulle ut "hjernen" på bilen, å har tenkt å prøve dette,så får vi se.

håper at noen har peiling. har ringt rundt til forskjellige verksteder,

men de sier bare at de vil ha den inn å se på den. hvis jeg ikke får svar her, må jeg vel kanskje "krype til korset". ha en fin dag alle sammen.

 

Gjør Følgende...

 

Kjør nesten tanken tom. kjør til verkstedet. Fyll på litt 96% sprit men for all del ikke bare sprit! max 40% .

 

Nå skal den klare å kravene uten problem. Spriten gjør eksosen renere, men for all del ikke kjør verden rundt på dette da uten smøringen i bensinen ender du opp med vrak :)

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

 

Gjør Følgende...

 

Kjør nesten tanken tom. kjør til verkstedet. Fyll på litt 96% sprit men for all del ikke bare sprit! max 40% .

 

Nå skal den klare å kravene uten problem. Spriten gjør eksosen renere, men for all del ikke kjør verden rundt på dette da uten smøringen i bensinen ender du opp med vrak :)

 

Mvh Realace

 

EØS kravene på denne bilen er 0,5% co på tomgang, og 0,30% co ved forhøyet tomgang lambdaverdi skal ligge på 1,000 (max avvik +\- 0,003, det klarer den ikke uansett uten katalysator, så bare glem det derre med sprit på tanken!

Den motoren din har heller ikke luftmassemåler tror jeg, den har en MAP sensor som sitter oppe ved btteriet, med slange ned til manifolden, denne kan det være, tempraturføler kan det være, kan også være gasspjeldsensor!

Hadde jeg hvert deg, så hadde jeg prøvd å finne et ikke merkeverksted, som har utstyr til å kjøre paralell diagnose, da finner de mest sansynlig feilen med en gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fordscorpio

hei alle sammen:) har leite ei stund for å finn ei slik side, 5 timer!

har kjøpt meg en "ny" bil, en ford scorpio. 91mod 2,0i den måtte inn på eu kontroll før jeg fikk skiltene på den, og der fant de ut at co2 var alt for høy. har skifta lambdasonde, etter at de fant ut at den ga et feil signal. måtte ut med grenrøret da jeg skulle skifte den, og da hørte jeg en raslelyd fra katalysatoren. tok den ut skar hull i den og plukket ut de klumpene som var der og sveisa igjen.

hadde den inn på etterkontroll, der sa de at co2en var fremdeles alt for høy, bortsett fra når jeg ga gass ca2000 rpm. da var co2en

ned i 0.02 %. viss jeg da slapp gassen steg den sakte men sikkert opp til over 10% helt til målern dems ikke klarte å måle mer. de sa også at den kjørte på med bensin som ikke ble forbrent. kan dette skyldes at jeg fjærna katalysatoren som ikke virka, eller er det noe annet? har hørt at det går ann å nulle ut "hjernen" på bilen, å har tenkt å prøve dette,så får vi se.

håper at noen har peiling. har ringt rundt til forskjellige verksteder,

men de sier bare at de vil ha den inn å se på den. hvis jeg ikke får svar her, må jeg vel kanskje "krype til korset". ha en fin dag alle sammen.

 

Ta kontakt med denne mannen, så hjelper han deg.

Bilteknikeren.net

Leste inne på siden hans om mye rart. Prøv ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kan greie å komme under 0.5 vol% CO, uten kat, men bør være litt over når katen ikke er med.

Kan jo prøve å "stille" blandinga med å gi lambdastikka(uten sonda) en viss spenning(kjøre + med en motstand).

Har hørt at disse motorene går dårligere uten kat også.

Lambda-sensoren må ha ca 300 *C for å virke.

Er vel ikke blandingskrue på disse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår