fordscorpio Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 hei alle sammen:) har leite ei stund for å finn ei slik side, 5 timer! har kjøpt meg en "ny" bil, en ford scorpio. 91mod 2,0i den måtte inn på eu kontroll før jeg fikk skiltene på den, og der fant de ut at co2 var alt for høy. har skifta lambdasonde, etter at de fant ut at den ga et feil signal. måtte ut med grenrøret da jeg skulle skifte den, og da hørte jeg en raslelyd fra katalysatoren. tok den ut skar hull i den og plukket ut de klumpene som var der og sveisa igjen. hadde den inn på etterkontroll, der sa de at co2en var fremdeles alt for høy, bortsett fra når jeg ga gass ca2000 rpm. da var co2en ned i 0.02 %. viss jeg da slapp gassen steg den sakte men sikkert opp til over 10% helt til målern dems ikke klarte å måle mer. de sa også at den kjørte på med bensin som ikke ble forbrent. kan dette skyldes at jeg fjærna katalysatoren som ikke virka, eller er det noe annet? har hørt at det går ann å nulle ut "hjernen" på bilen, å har tenkt å prøve dette,så får vi se. håper at noen har peiling. har ringt rundt til forskjellige verksteder, men de sier bare at de vil ha den inn å se på den. hvis jeg ikke får svar her, må jeg vel kanskje "krype til korset". ha en fin dag alle sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WingDude Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Du vil nok aldri få co'n godkjent uten innmat i katalysatoren, de "klumpene" du fjerna ;) Se om du får tak i en brukt en på hoggern du, ingen vits å prøve noe annet før du får på en ny katalysator. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 At det blir "kjørt på med uforbrent bensin" har ikke noe med katalysatoren ågjøre. Tror du bør sjekke lambdaen din igjen jeg. De har en levetid på ca 60-80 tusen km. Er vel endel andre sensorer også du kan se over, luftmassesensoren f.eks. For mye bensin ut i eksoen kan ødelegge katalysatoren mener jeg å ha hørt her inne.. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 Har en kat fra 91 Sierra DOHC liggende! 400 kr hvis du henter den på Gjøvik! Men det er nok ikke bare den som er problemet! Må nok ta en test! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fordscorpio Skrevet November 2, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 coen var allerede høy før jeg fjerna katen, og det var kun den bakerste delen som var gåen. den første delen så ut som den hadde "smelta" i bakkant. kan det være en ide` å flytte lambdasonden nærmere manifoilen, (den er helt ny) da den kanskje har en slags varmesensor? er det noe motstand i en katalysator? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2003 Originally posted by fordscorpio hei alle sammen:) har leite ei stund for å finn ei slik side, 5 timer! har kjøpt meg en "ny" bil, en ford scorpio. 91mod 2,0i den måtte inn på eu kontroll før jeg fikk skiltene på den, og der fant de ut at co2 var alt for høy. har skifta lambdasonde, etter at de fant ut at den ga et feil signal. måtte ut med grenrøret da jeg skulle skifte den, og da hørte jeg en raslelyd fra katalysatoren. tok den ut skar hull i den og plukket ut de klumpene som var der og sveisa igjen. hadde den inn på etterkontroll, der sa de at co2en var fremdeles alt for høy, bortsett fra når jeg ga gass ca2000 rpm. da var co2en ned i 0.02 %. viss jeg da slapp gassen steg den sakte men sikkert opp til over 10% helt til målern dems ikke klarte å måle mer. de sa også at den kjørte på med bensin som ikke ble forbrent. kan dette skyldes at jeg fjærna katalysatoren som ikke virka, eller er det noe annet? har hørt at det går ann å nulle ut "hjernen" på bilen, å har tenkt å prøve dette,så får vi se. håper at noen har peiling. har ringt rundt til forskjellige verksteder, men de sier bare at de vil ha den inn å se på den. hvis jeg ikke får svar her, må jeg vel kanskje "krype til korset". ha en fin dag alle sammen. Gjør Følgende... Kjør nesten tanken tom. kjør til verkstedet. Fyll på litt 96% sprit men for all del ikke bare sprit! max 40% . Nå skal den klare å kravene uten problem. Spriten gjør eksosen renere, men for all del ikke kjør verden rundt på dette da uten smøringen i bensinen ender du opp med vrak :) Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRA Skrevet Desember 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2003 Originally posted by realace Gjør Følgende... Kjør nesten tanken tom. kjør til verkstedet. Fyll på litt 96% sprit men for all del ikke bare sprit! max 40% . Nå skal den klare å kravene uten problem. Spriten gjør eksosen renere, men for all del ikke kjør verden rundt på dette da uten smøringen i bensinen ender du opp med vrak :) Mvh Realace EØS kravene på denne bilen er 0,5% co på tomgang, og 0,30% co ved forhøyet tomgang lambdaverdi skal ligge på 1,000 (max avvik +\- 0,003, det klarer den ikke uansett uten katalysator, så bare glem det derre med sprit på tanken! Den motoren din har heller ikke luftmassemåler tror jeg, den har en MAP sensor som sitter oppe ved btteriet, med slange ned til manifolden, denne kan det være, tempraturføler kan det være, kan også være gasspjeldsensor! Hadde jeg hvert deg, så hadde jeg prøvd å finne et ikke merkeverksted, som har utstyr til å kjøre paralell diagnose, da finner de mest sansynlig feilen med en gang:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboDad Skrevet Desember 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2003 Originally posted by fordscorpio hei alle sammen:) har leite ei stund for å finn ei slik side, 5 timer! har kjøpt meg en "ny" bil, en ford scorpio. 91mod 2,0i den måtte inn på eu kontroll før jeg fikk skiltene på den, og der fant de ut at co2 var alt for høy. har skifta lambdasonde, etter at de fant ut at den ga et feil signal. måtte ut med grenrøret da jeg skulle skifte den, og da hørte jeg en raslelyd fra katalysatoren. tok den ut skar hull i den og plukket ut de klumpene som var der og sveisa igjen. hadde den inn på etterkontroll, der sa de at co2en var fremdeles alt for høy, bortsett fra når jeg ga gass ca2000 rpm. da var co2en ned i 0.02 %. viss jeg da slapp gassen steg den sakte men sikkert opp til over 10% helt til målern dems ikke klarte å måle mer. de sa også at den kjørte på med bensin som ikke ble forbrent. kan dette skyldes at jeg fjærna katalysatoren som ikke virka, eller er det noe annet? har hørt at det går ann å nulle ut "hjernen" på bilen, å har tenkt å prøve dette,så får vi se. håper at noen har peiling. har ringt rundt til forskjellige verksteder, men de sier bare at de vil ha den inn å se på den. hvis jeg ikke får svar her, må jeg vel kanskje "krype til korset". ha en fin dag alle sammen. Ta kontakt med denne mannen, så hjelper han deg. Bilteknikeren.net Leste inne på siden hans om mye rart. Prøv ham. Siter www.samepower.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2004 Kan greie å komme under 0.5 vol% CO, uten kat, men bør være litt over når katen ikke er med. Kan jo prøve å "stille" blandinga med å gi lambdastikka(uten sonda) en viss spenning(kjøre + med en motstand). Har hørt at disse motorene går dårligere uten kat også. Lambda-sensoren må ha ca 300 *C for å virke. Er vel ikke blandingskrue på disse. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.