Gå til innhold

Raritet av en topp denzell 16v race topp

Ranger emnet


Ken Karijord

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

link til en diskusjon om b.l.a denzel toppen.

 

Redirect

 

er også en link der til en side som inneholder en del bilder av denzel, raceman, r-sport 16v toppen og b234f og marin-16v toppen, men den linken er desverre død.

 

"Denzeltoppen togs fram i minst tre olika versioner, två versioner till B21/B23 och en version till B20. Till B20 tillverkades det 6st toppar, till de övriga motormodellerna säkert flera hundra. B20 motorn gav 196Hp med Denzeltoppen, uppgiven effekt från Denzel på B23 var 235Hp. Den synbara skillnaden mellan tidig och sen B23 version lär vara kamlagerläget längst fram, kammarna är tydligen inte ens bytbara mellan versionerna.

De nackdelar som Denzeltopparna har är att de brukar spricka mellan kamgalleriet dvs. rakt över tändstiften, det var en anledning till att det inte blev fler B20 toppar än dessa 6st. Detta termiska problem hade man vad jag vet med alla versionerna av toppen. Avgaskanalens design är också en akilleshäl på dessa toppar, den är rutten redan från start. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har flowtall på denne? er ikke imponert før den fløder VESENTLIG bedre enn en SJIKKELIG porta 16v. min topp koster ikke halvparten av denne og tror ikke du får bedre flow ut av en b234 16v topp.

 

Hva toppen flower er jo en ting, det bestemmmes bare etter åssen effekt du ønsker.. Spørs jo åssen innmat du kjører i toppen da, om all innmat i toppen er gromt kommer det seg fort vekk på 40-50k m porting...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe.... du finner ingenting i toppen min i orginalkatalogen til volvo for å si det sånn.

 

Flowtall har jo seff noe å si da hvis denne ikke flower vesentlig bedre enn en 16v så er det jo ikke noe vitsi å betale i dyre dommer for en.

 

Angivelig ble de her for det meste (mis)brukt i motorer opp mot 1000hk.

 

b230 med denne toppen, skulle visst, med injection fra tidlig 80-tall, yte 240 N/A hk.

 

Kan godt være toppen har sine svakheter som nevnt ovenfor, men jeg tror nok at vi med "hjernen på rette stadet" (eller var det hjertet?), kan si at å sammenligne b234 standard topp med denne toppen, blir som å sammenligne d24 uten turbo med en d5.

 

Toppen her er uten tvil verdt sine penger, kanskje ikke for racing, men affeksjon/samleverdi.

 

Summen den koster, er som nevnt tidligere, ikke noe høyere enn EVO topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe.... du finner ingenting i toppen min i orginalkatalogen til volvo for å si det sånn.

 

Flowtall har jo seff noe å si da hvis denne ikke flower vesentlig bedre enn en 16v så er det jo ikke noe vitsi å betale i dyre dommer for en.

litt OT

hva er dine flow verdier Haien ?

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe.... du finner ingenting i toppen min i orginalkatalogen til volvo for å si det sånn.

 

Flowtall har jo seff noe å si da hvis denne ikke flower vesentlig bedre enn en 16v så er det jo ikke noe vitsi å betale i dyre dommer for en.

 

Nei, håper ikke det for din del om du vil ha motorn din til å holde =)

Dette er jo ikke noe std topp... Ingen som lager en ettermarkedstopp om den ikke er bedre til orginalen... En ting som er gromt med den toppen der er ihvertfall at den ikke har de midtre laget hvor løfterane går i, for det er no forbannade møkk...

Klart at du skal ha bra flow i en topp, men hvor mye luftgjennomstrømning en vil ha avhenger av effekt.. Er absolutt ikke gromt å ha en topp som er porta for kongen og fedrelandet og ikke dra ut oppimot maks av det den er kapabel for..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda man trenger jo ikke en topp som er råere enn det man har behov for. men om man kommer nært . det midtre laget for løfterne er ganske så irriterende ja.

 

Har ikke noe flowtall på den enda da den ikke er helt ferdi enda men utpå januar - februar skjiftet har jeg det nok.

 

butcher: noe mere specs enn bare b230?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda man trenger jo ikke en topp som er råere enn det man har behov for. men om man kommer nært . det midtre laget for løfterne er ganske så irriterende ja.

 

Har ikke noe flowtall på den enda da den ikke er helt ferdi enda men utpå januar - februar skjiftet har jeg det nok.

 

butcher: noe mere specs enn bare b230?

 

Hvem gjør jobben i toppen din da..?

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår